Premiéra ve Stuttgartu: eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu
eCitaro G mode H2 pro Stuttgart. Foto Daimler Buses

První z deseti elektrických kloubových autobusů Mercedes-Benz eCitaro G s vodíkovým pohonem „H₂ mode“ jsou v  hlavním městě Bádenska-Württemberska od února 2025. Stuttgarter Straßenbahnen AG tím ukončuje fázi testování alternativních pohonných technologií a začíná pro autobusovou síť ve Stuttgartu budovat bezemisní autobusovou flotilu. V současné době připravuje svá autobusová depa v Gaisburgu a Möhringenu pro 60 elektricky poháněných autobusů. 

První z deseti elektrických kloubových autobusů Mercedes-Benz eCitaro G s vodíkovým pohonem „H₂ mode“ jsou v  hlavním městě Bádenska-Württemberska od února 2025. Stuttgarter Straßenbahnen AG tím ukončuje fázi testování alternativních pohonných technologií a začíná pro autobusovou síť ve Stuttgartu budovat bezemisní autobusovou flotilu. V současné době připravuje svá autobusová depa v Gaisburgu a Möhringenu pro 60 elektricky poháněných autobusů. 

Městská dopravní společnost Stuttgarter Straßenbahnen AG (SSB) již nebude nakupovat dieselové autobusy a od roku 2027 hodlá v centru hlavního města spolkové země Bádensko-Württembersko využívat pouze bezemisní autobusy.

eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu jsou první bezemisní autobusy, které SSB integruje do svého vozového parku v rámci pravidelného nákupu náhradních vozů po požáru v depu Gaisburg v roce 2021. Od roku 2035 plánuje SSB zajišťovat celou autobusovou síť ve Stuttgartu klimaticky neutrálním způsobem.

S provozem v režimu H₂ mohou být kloubové elektrické autobusy eCitaro G v určitých trasách využívat jako zdroj energie výhradně vodík z palivového článku. Palivový článek pracuje v provozním rozsahu mezi 20 a maximálně 40 kW, a to i v režimu H₂. Autobusy tak nejsou závislé na stacionárním nabíjení baterií elektřinou ze sítě. Ve srovnání s hybridními nebo čistě elektrickými technologiemi to zvyšuje jejich provozní rádius. Stuttgart si také slibuje jejich uplatnění v kopcovitém terénu a hustém provozu. Třídveřové kloubové autobusy SSB s palivovými články mohou ujet až 360 kilometrů na naplnění nádrže. SSB má již Gaisburgu vodíkovou čerpací stanici, která je v současné době plněna návěsy a v budoucnu bude připojena potrubím.

Abychom mohli našim cestujícím nabídnout obvyklý stabilní a zároveň flexibilní autobusový systém, a to i s alternativními pohonnými systémy, musíme kombinovat silné stránky různých pohonných systémů v rámci vozového parku. Proto jsme velmi rádi, že nyní můžeme tyto autobusy používat,“ říká Markus Wiedemann, vedoucí autobusového provozu SSB

Ve srovnání s vozidlem poháněným pouze vodíkem a malou vyrovnávací baterií dokáže nové eCitaro G s palivovými články a režimem H₂ mnohem lépe a efektivněji ukládat energii získanou rekuperací při brzdění do svých velkých baterií. To zvyšuje celkovou účinnost palivových článků vozu, zejména v městském provozu s častým brzděním, ale také v obtížném terénu, například ve stoupáních, jako je Stuttgart Weinsteige. V neposlední řadě velká kapacita baterie umožňuje použití vysokého výkonu pohonu na delší vzdálenosti, aniž by palivový článek musel pracovat v neefektivním horním rozsahu výkonu. Při plánování tras poskytli SSB předběžné poradenství odborníci z Daimler Buses, uvádí Daimler Buses v tiskové zprávě.

SSB je vývojovým partnerem společnosti Daimler Buses pro autobus Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými články a režimem H₂.

Vozidla Mercedes-Benz eCitaro G s palivovými články pro SSB jsou vybavena čtyřmi vysokonapěťovými bateriemi NMC3 s celkovou kapacitou 392 kWh. Kompaktní modul palivového článku má maximální výkon 60 kW a je umístěn na střeše zadní části přímo za kloubovým spojem. Na střeše je umístěno šest vodíkových nádrží s celkovou kapacitou 30 kilogramů H₂.

Kloubové autobusy mají 47 sedadel pro cestující City Star Eco s modrožlutými látkovými potahy a výkonnou klimatizací Thermatronic. V premiérovém vozidle jsou čtyři sedadla v přední části ve výrazné šedé barvě s červenou příčkou a logem prvoligového fotbalového týmu VfB Stuttgart. Vizuál podtrhuje úzké vazby SSB se sportovním klubem z hlavního města Bádenska-Württemberska. Ke stání je k dispozici prostor pro 77 cestujících, celkově lze přepravit až 124 cestujících. Vozy jsou  vybaveny technologií LED osvětlení po celém obvodu, regulací náklonu a elektrohydraulickým inteligentním ekologickým řízením.

Mezi bezpečnostní a asistenční systémy patří asistent odbočování Sideguard Assist 2 a Frontguard Assist, Traffic Sign Assist (asistent rozpoznávání dopravních značek), Attention Assist (asistent pozornosti řidiče) a systém sledování tlaku v pneumatikách (TPM). K dispozici je také couvací kamera, systém video dohledu s pěti mini kopulovitými kamerami a 8" barevným TFT LCD monitorem a také záznamník dat o nehodách.

Vybavení doplňují ručně ovládaná skládací rampa na centrálních vstupních dveřích, velké množství dvojitých USB zásuvek v interiéru a dva velkoryse dimenzované speciální prostory s úložnými a opěrnými plochami pro invalidní vozíky a kočárky.

V příštích několika letech plánuje SSB investovat celkem 31 milionů eur do bezemisních autobusů pro svůj vozový park. Stát podporuje dodatečné investice do pořízení autobusů s alternativními pohony, v tomto konkrétním případě částkou 1,4 milionu eur. Hlavní město Stuttgart podporuje provozovatele své veřejné dopravní sítě při pořizování autobusů doplňkovým financováním ve výši přibližně 3,4 milionu eur.

První eCitaro G s tímto pohonným systémem dodal Daimler Buses na konci roku 2023 do Mannheimu.


Premiéra ve Stuttgartu: eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu
eCitaro G mode H2 pro Stuttgart. Foto Daimler Buses
Premiéra ve Stuttgartu: eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu
Kloubové autobusy jsou vybaveny 47 sedadly City Star Eco s modrožlutými látkovými potahy. V premiérovém vozidle jsou čtyři sedadla v barvách prvoligového fotbalového týmu VfB Stuttgart. Foto Daimler Buses
Premiéra ve Stuttgartu: eCitara G s palivovými články pro prodloužení dojezdu