Premiéra pro MAN Lion's City E v Mnichově
MAN Lion's City E jezdí v Mnichově na „Museenlinie 100“ mezi stanicemi Hauptbahnhof a Ostbahnhof v rámci prvního testování. Foto MAN

Mnichovský dopravce MVG poprvé v pravidelné dopravě nasadil do provozu elektrický autobus od MAN. Dvanáctimetrovou verzi letos vyzkouší výrobce v pěti zemích.
Mnichovský dopravce MVG poprvé v pravidelné dopravě nasadil do provozu elektrický autobus od MAN. Dvanáctimetrovou verzi letos vyzkouší výrobce v pěti zemích.
MAN Lion's City E jezdí v Mnichově na „Museenlinie 100“ mezi stanicemi Hauptbahnhof a Ostbahnhof v rámci prvního testování. Provozovatel městské hromadné dopravy Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) se zvláště zaměřuje na dojezd. "Je to premiéra, Lion's City E se poprvé používá v pravidelné dopravě v bavorském hlavním městě Mnichově," říká Rudi Kuchta, ředitel divize autobusů MAN Truck & Bus. Cílem MVG je postupná změna vozového parku autobusů na pohon bez emisí. „Jsme rádi, že můžeme mezi prvními otestovat MAN v naší síti. Těšíme se na poznatky, náš cíl pro příštích deset let je jasný - chceme se distancovat od ropy a přejít k provozu s nulovými emisemi. K tomu potřebujeme spolehlivé elektrické autobusy s velkým dojezdem,“ říká šéf MVG Ingo Wortmann.

V Mnichově využívají dvanáctimetrovou verzi MAN Lion's City E. Solo bus je v barvách a s vybavení MVG. Díky třem dveřím je na oblíbené autobusové trase zajištěn rychlý tok cestujících, kterých může elektrický autobus pojmout až 88. Design celoelektrického městského autobusu MAN, který získal řadu ocenění, zavádí do města nový dynamický styl. Uvnitř vozu je optimalizovaný prostor pro zadní 4 sedadla, místo věže motoru.

Elektrický autobus je poháněn centrálním motorem na zadní nápravě. Hnací náprava je stejná jako u ostatních modelů nové generace Lion's City. To přináší výhody, pokud jde o servis a celkové náklady na vlastnictví (TCO). Plně elektrická hnací soustava produkuje mezi 160 kW a maximálně 240 kW. Energii poskytuje šest lithium-iontových bateriových modulů s kapacitou 480 kWh. To umožňuje Lion's City E spolehlivě zajistit dojezd 200 km (a až 270 km za příznivých podmínek) po celou dobu životnosti baterií. S nabíjecím výkonem až 150 kW může být autobus plně nabit za necelé tři hodiny.

„Téma dojezdu je pro SWM a MVG zvlášť důležité. Také jak se chová autobus v závislosti na počtu cestujících a klimatických podmínkách,“ říká Kuchta. "Jsme optimističtí, že budeme s výsledky velmi spokojeni. Koneckonců, během vývoje Lion's City E jsme mohli použít sofistikovanou technologii bateriových článků skupiny. Současně jsou baterie přizpůsobeny konkrétním požadavkům použití městských autobusů. Vlastní řešení máme pro sofistikovaný systémem řízení teploty."

MAN nový elektrický autobus intenzivně testuje, chce získat praktické zkušenosti z běžného provozu. V letošním roce bude demo flotila 15 elektrických autobusů v provozu kromě Německa ve Španělsku, Lucembursku, Belgii a Francii. Od prosince 2019 jezdí dva 12 metrové elektrické autobusy u Hamburger Hochbahn AG a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH v přístavním městě Hanseatic. 18 metrový elektrický autobus vyjede zkušebně v Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) v Kolíně nad Rýnem a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ve Španělsku. První sériově vyráběné dvanáctimetrové MAN Lion's City E mají být dodány zákazníkům ve čtvrtém čtvrtletí roku 2020. Lion's City E v kloubové verzi budou následovat přibližně o šest měsíců později a měly by přijí do sériové výroby v první polovině roku 2021.

MAN



Premiéra pro MAN Lion's City E v Mnichově
Prostor v zadní části autobusu je nově vybaven čtyřmi sedadly. Foto MAN
Premiéra pro MAN Lion's City E v Mnichově
Elektrický Lion's City E garantuje během celé životnosti baterie dojezd 200 km (a až 270 km za příznivých podmínek). Foto MAN