Po náročné opravě se návštěvníkům představil vůz Škoda 706 RTO i s vlekem. Tímto a dalšími autobusy se po oba dny mohli návštěvníci svézt na okružní jízdě.
Technické muzeum v Brně otevřelo brány svého depozitáře v Řečkovicích veřejnosti v sobotu 26. a v neděli 27. dubna 2025. Co bylo k vidění?
Technické muzeum v Brně otevřelo brány svého depozitáře v Řečkovicích veřejnosti v sobotu 26. a v neděli 27. dubna 2025. Co bylo k vidění?
Nejzajímavější exponáty z muzejních sbírek - vozidla MHD, užitkové vozy, vojenská technika, ale i osobní automobily. Nejnovější techniku, historické vozy i vybavení představil také Hasičský záchranný sbor Jihomoravského kraje.
Fanoušci si mohli prohlédnout po několika letech brněnský autobus Škoda 706 RTO, který dostal nový lak a byl restaurován do podoby, v jaké byl v roce 1967 zařazen do provozu u Dopravního podniku města Brna. I letos byl vystaven horský autobus Karosa-Tatra 500 HB. Z historických automobilů pak prvorepublikový hasičský vůz Tatra 17/31, dále socialistické vozy Tatra 613 Narex, Tatra 700, Škodu 120, Favorit nebo Škoda MB. Své zastoupení měla i užitková technika, například zametací vůz IFA W50L nebo vůz SUB MP20-1 plošina.
Muzeum vystavovalo rovněž hasičskou techniku - například Tatru 815 nebo dvoucestný vůz Praga Alfa TN 4x4 (vůz je původem od drážních hasičů z Nymburka) a další.
Armádní technika byla v areálu bývalých kasáren na ulici Terezy Novákové zastoupena různými exponáty. Prvním byl obrněný transportér OT-64 SKOT. Mimořádně byla vystavená pásová technika, kterou reprezentovalo odpalovací zařízení na podvozku víceúčelového transportéru nebo technika, která byla postavena na podvozku BVP.
Po oba dny probíhaly okružní jízdy autobusy ze sbírek muzea, ale i hostů. Nejstarším exponátem, který jezdil na okružních jízdách, byl vůz Škoda 706 RO z roku 1947. Návštěvníci se mohli vrátit do minulosti i jízdou Ikarusem 280.08, Karosou B732, Škodou 706 RTO a dalšími. Autobusy vozily návštěvníky od 10 do 16:30 hodin, nástupní zastávka byla v areálu přehlídky automobilové techniky, tam se i vracely. Pro výběr konkrétního vozidla bylo nutno zakoupit si za 50 Kč jízdenku.
Po oba dny měly proběhnout dynamické ukázky práce hasičů v případě dopravní nehody s vyproštěním zraněné osoby nebo postup hašení hořícího vozidla s využitím hasící plachty nebo speciálního hasícího zařízení COBRA. Uvedené zařízení umí proříznout různě silné stěny, střechny nebo pláště budov. Z důvodu nedostatku místa se ukázky nakonec neuskutečnily.
Akce se nám i z hlediska množství různých exponátů moc líbila a kdo do Technického muzea do Brna letos nezavítal, určitě příští rok doporučujeme.
Jaké autobusové akce můžete ještě do prázdnin navštívit se podívejte zde.
V autobusové expozici stál vůz Škoda 706 RO. I tímto se návštěvníci mohli svézt na okružní jízdě.
Po vysazení cestujících couve muzejní Karosa B 732.20 na parkovací místo.
Semilský dopravce BusLine se účastnil akce i v roce 2025, kdy přivezl na ukázku, ale také na okružní jízdy, svůj vůz Karosa ŠL 11.1307 Turist.
K výjezdu se připravoval vystavený autobus Ikarus 280.08 z muzejní sbírky.
V areálu depozitáře se ukázala Karosa LC 735.40 soukromého sběratele.
Dopravní společnost Zlín-Otrokovice přivezla na ukázku svůj historický autobus Karosa ŠM 11.1630, kterým se návštěvníci mohli svézt na okružní jízdě.
Jedním z přírůstků do sbírek muzea, který byl po oba dny vystaven, je dvoucestný vůz Praga Alfa TN 4x4.
Své místo v areálu měl i HZS Jihomoravského kraje, který vystavil svůj automobil Volkswagen.
Ve fázi renovace se nacházel vůz Tatra 805 RDS 66 Duha.
Dobrovolní hasiči z Jabloňan vystavili i tento rok svůj automobil Škoda.
Ukázat svou techniku přijeli i dobrovolní hasiči. Vedle automobilu Tatra stál vůz Iveco Daily, které patří dobrovolným hasičům z Obřan.
Ve sbírce hasičské techniky se nachází také automobilové žebříky. Na fotografii můžeme vidět vůz Tatra a vedle stojící vůz IFA.
Expozici komunální techniky reprezentovalo několik značek, namátkou zametací vůz Praga.
Zametací vůz IFA byl i tento rok vystaven návštěvníkům. Původním vlastníkem byly TS Bystřice pod Hostýnem.
Stejná značka, stejný účel využití, ovšem rozdíl několika let ve výrobě. Dva zametací vozy zn. Praga byly vystavené spolu s dalšími exponáty.
Minulost vs. současnost v komunální technice. Vlevo můžeme vidět zametací automobil IFA W50L a vedle vůz Scania, který patří Brněnským komunikacím. Scania byla upravena společností Kobit Jičín.
Liaz 706 RTH AKV získalo muzeum do svých sbírek od Centra TS Kuřim.
V každém větším / menším městě nebo v obci mohli lidé potkávat kropící vůz zn. Liaz. Byla buď oranžová nebo v barvách svých TS.
České, moravské a slezské cesty v zimě křižovaly posypové vozy zn. LIAZ-Škoda. Nyní už jezdí místo těchto vozů na cestách jiné značky posypových vozů.
Praga Grand 4x4 sloužila původně u ŘSD pod SSÚD 8 Rudná.
Škoda-TAZ 1203 ROL byla jedním z vystavených exponátů výrobce s okřídleným šípem. Význam znaku s okřídleným šípem je jasný – technická a estetická vytříbenost, dynamika letu vpřed, precizní výroba.
Po oba dny byly vystavené autobusy Karosa B 732.160 a B 831. S druhým zmíněným vozem se návštěvníci mohli svézt na okružní jízdě.
V depozitáři se představila Karosa C 954E.1360. I tento vůz jezdil na okružní jízdě s návštěvníky akce.
Pracovní vůz Liaz-Škoda 706 RTH VNP byl vystaven návštěvníkům po oba dny konání akce.
Muzejní Ikarus se na okružní jízdu připravuje, semilská ŠL se chystá zaparkovat.
Škoda-TAZ 1500 byla dalším vystaveným vozem v depozitáři muzea.
V každé větší nebo menší nemocnici převážely pacienty dříve sanitní vozy Škoda 1203. Vůz na fotografii sloužil původně u zdravotnické služby AČR.
Z produkce automobilky Škoda byl vystavený model Favorit.
Z osobních automobilů byl vystaven prototyp č. 0005 Zimmer Golden Spirit 1980. Na renovaci tohoto vozidla se podílela také firma Bulin Customs ze Strachotic.
Vystavená armádní technika byla ve značkách pestrá. Na fotografii je zachycen vůz ROSS R210.12 ve valníkové úpravě.
Na opačné straně byl vystaven armádní sanitní vůz UAZ-452, který byl otevřen pro návštěvníky akce.
Vystavený byl pro návštěvníky akce i vůz UAZ-469, který patří Vojenské a civilní technice z Brna.
Vojenská a civilní technika z Brna přivezla ukázat návštěvníkům akce vůz ZIL-131.
V areálu depozitáře si návštěvníci mohli prohlédnout i traktory. Na fotografii je zachycený Zetor 25 A.
Klub policejní historie Brno se účastnil akce i tento rok. Na ukázku přivezl několik svých motocyklů zn. ČZ a Jawa.
Pro návštěvníky byl vystaven v depozitáři muzejní vůz Ikarus 553.04 Lux, který jezdil také na okružních jízdách.
V expozici hasičské techniky byly zastoupené různé vozy - Praga RN, Liaz-Škoda 706 RTHP a osobní automobil Opel.
Dobrovolní hasiči z Lelekovic ukázali návštěvníkům akce vůz Liaz-Škoda 706 RTHP.
Vedle městské ŠM byla pro návštěvníky akce vystavena muzejní Karosa ŠL 11.1305
V areálu depozitáře byla k vidění vězeňská Karosa C 734 a Škoda Favorit, oba od soukromých vlastníků.
Soukromý vlastník vystavil v areálu depozitáře vůz Karosa LC 735.20 ve slušivém nátěru s vínovými pruhy.
Zástupce současné armání techniky reprezentoval automobil Toyota Hilux.
Na prostranství před depozitářem probíhala ukázka výkopových prací, kterou předváděl vůz Tatra.
Do areálu depozitáře přijíždí z okružní jízdy Karosa ŠL 11 Turist.
Dalším autobusem, který přijel z okružní jízdy do areálu depozitáře, byl Ikarus 280.08 z muzejních sbírek.
Zlínská historická ŠM 11 se vrací s návštěvníky z okružní jízdy do areálu depozitáře.
Nástupní zastávka na okružní jízdu byla tentokrát přemístěna do jiné polohy. Návštěvníci nastupovali do autobusů poblíž vjezdu/výjezdu do/z areálu. Na fotografii je zachycen vůz Karosa-Tatra 500 HB, který se chystá k odjezdu na okružní jízdu.
Muzejní Škoda 706 RO přijíždí k zastávce nabrat cestující na okružní jízdu.
Předposlední okružní jízdu s návštěvníky akce si odbyla Karosa C 954E.1360 ze soukromé sbírky.
Sdílej: