Přehledně: Změny jízdného v MHD ve městech v roce 2023
V Jihlavě se v roce 2023 tarif v městské hromadné dopravě nemění. Zásadně se ale změní jízdní řády. V únoru se otevře nová trolejbusová trať. Například až na konečnou Antonínův Důl, která není pod trolejemi budou jezdit parciální trolejbusy. ©DPMJ

Zvýšení cen energií způsobilo v závěru roku 2022 dopravním podnikům značnou nejistotu v plánování provozu roku 2023. Členové Sdružení dopravních podniků ČR se ale dokázali s nepříjemnou situací vypořádat a pro letošní rok už je téměř ve všech městech jasné, s jakým tarifem mohou cestující počítat.

Reklama

Zvýšení cen energií způsobilo v závěru roku 2022 dopravním podnikům značnou nejistotu v plánování provozu roku 2023. Členové Sdružení dopravních podniků ČR se ale dokázali s nepříjemnou situací vypořádat a pro letošní rok už je téměř ve všech městech jasné, s jakým tarifem mohou cestující počítat.

Všechny naše členské dopravní podniky mají na rok 2023 potřebné komodity nakoupeny. S nárůstem cen nám výrazně pomohlo aktualizované nařízení vlády z konce prosince, které zastropovalo ceny elektrické energie užité pro napájení tramvajové nebo trolejbusové trakce. U dopravců provozujících vlastní plnicí stanici na CNG též platí zastropovaná cena plynu. Takže na rok 2023 jsme povětšinou připraveni,“ uvedl předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) Tomáš Pelikán.

Také v otázce návratu cestujících do MHD po covidové pauze jsou již dopravci optimističtí. Počátek roku 2022 byl ještě částečně ovlivněn restrikcemi, ale poté už se cestující do městské hromadné dopravy začali rychle vracet. „Na konci roku se postupně ve většině měst podařilo dosáhnout v počtu cestujících podobné úrovně jako před pandemií. V roční bilanci se pohybujeme na 85–90 % v porovnání s rokem 2019,“ odhadl Martin Chval, výkonný ředitel SDP ČR.

Většina měst dokázala udržet rozsah dopravní obslužnosti a jsou schopna navýšené náklady kompenzovat. Někde pokryje město nárůst cen kompletně ze svého rozpočtu, v některých městech se ale jejich vedení rozhodlo přikročit v roce 2023 k navýšení cen jízdného, neboť jinak by pokrýt náklady na provoz nedokázalo.  

Souhrnný přehled změn v tarifech a dalších novinek v jednotlivých městech.

Děčín

Ke změnám v tarifu v roce 2023 nedochází. Dopravní podnik města Děčína zrenovoval čerpací stanici a rozšířil její sortiment. Zákazníci zde mohou natankovat Diesel, Natural 95, CNG, LPG nebo AdBlue. Čerpací stanice funguje zároveň jako prodejna, která nabízí široký sortiment autodoplňků, nápojů nebo rychlého občerstvení. Součástí je také mycí linka a mycí boxy pro osobní i nákladní automobily. Samozřejmostí jsou vysavače a kompresor na huštění pneumatik.

Hradec Králové

Ceny jízdného MHD v Hradci Králové zatím zůstávají k 1. lednu 2023 beze změny, tzn. shodné s cenami v roce 2022. Vedení města o případných změnách cen jízdného MHD rozhodne až podle výsledků analýzy, kterou si k fungování hradeckého dopravního podniku a městské hromadné dopravy v Hradci Králové nechává zpracovat.

Chomutov-Jirkov

Od 1. ledna 2023 platí pro cestující Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova nový tarif. Jízdné bylo dle smlouvy o krajské integrované dopravě navýšeno o inflaci 15 %. Jednotlivá jízdenka placená v hotovosti zdražila z 19 na 21 Kč (45 min.) a z 22 na 25 Kč (60 min.). Jízdenky placené kartou nebo aplikací jsou levnější o 3 resp. 4 Kč. Všechny jízdenky pro jednotlivou jízdu jsou přestupní a platí současně v zóně Chomutov i v zóně Jirkov. Časové 90denní jízdné vzrostlo z 1 540 Kč na 1 750 Kč a 30denní jízdenka je nově za 650 Kč (+ 78 Kč).

Dopravní podnik Chomutova a Jirkova bude v letošním roce platit výrazně více za elektřinu pro trolejbusy. Nový dodavatel ji bude poskytovat za téměř dvojnásobnou cenu ve srovnání s předchozím obdobím. Dopravce tak bude elektrická energie stát 35 milionů korun ročně namísto současných osmi milionů korun. Zvýší se také náklady na plyn a mzdy – zejména proto se objednatelům MHD zvýší oproti roku 2022 náklady o téměř 42 mil. Kč na částku 160,3 mil. Kč.

V průběhu roku dopravní podnik pořídí modernizovaný odbavovací systém, který mj. urychlí odbavení při zachovaném nástupu předními dveřmi.

Podnik provozuje pro veřejnost a firmy plničku CNG, která je v provozu non-stop, tak jako myčka všech typů vozidel, a pro smluvní partnery je zde čerpací stanice nafty.

Jihlava

Dopravní podnik města Jihlavy nebude v roce 2023 měnit tarif. Změny proběhly v polovině loňského roku. Letos ale čeká MHD v Jihlavě zásadní změna ve vedení linek, protože se spouští nová trať do průmyslové zóny a na Bedřichov. Novinkou pro cestující budou přepracované jízdní řády, nový e-shop a také další várka nových vozidel. Od středy 1. února se otevře nová trolejová trať na Bedřichov a změní se linkové vedení městské hromadné dopravy. Vzniknou tři nové linky – dvě trolejbusové G a H a autobusová s číslem 2. I přes zdražení všech vstupů a energií se celkový objem MHD nesníží, ale naopak navýší.

Karlovy Vary

Ceny jízdného se v Karlových Varech dlouhou dobu neměnily. Vedení města má zájem na tom, aby obyvatelé co nejvíce a nejčastěji využívali městské hromadné dopravy, a proto se nebudou měnit ceny dlouhodobých časových kuponů. Umožňuje to i fakt, že vozový park je v drtivé většině vybaven pohonem na stlačený zemní plyn a ten díky dlouhodobému kontraktu nakupuje Dopravní podnik Karlovy Vary výhodněji než v roce 2020. Zvýší se pouze ceny jednorázových jízdenek, a to z dvaceti na pětadvacet korun a u hodinové jízdenky z pětadvaceti na třicet korun.

Liberec-Jablonec

Náklady na provoz MHD stoupnou Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou v příštím roce o 23 %. Liberec ovšem nechá stejnou cenu MHD a zachová i rozsah spojů jako v roce 2022.

Ke změně jízdného MHD za jednotlivou jízdu dochází v 2023 na jediné lince, a to na meziměstské tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou, kde se mění cena papírové jízdenky v tarifu IDOL (akcionář Liberecký kraj). Od 1.1.2023 tedy bude cena jízdenky relační nepřestupné základní (pro linku 11) 40 Kč (dosud 35 Kč) a jízdenky relační nepřestupné zlevněné (pro linku 11) 20 Kč (dosud 17 Kč).

Velkou změnou prochází poslední část meziměstské tramvajové tratě z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou. Její modernizace začala v květnu 2022. Na pětikilometrovém úseku už není ani stopa po starých kolejích s metrovým rozchodem, který dělal tuto trať unikátní. Jednalo se o poslední „metrovku“ v České republice. Metrový rozchod nahradí nové koleje se standardním rozchodem 1435 milimetrů, který je na zbylých tratích v Liberci. Výstavba nové tratě z Vratislavic nad Nisou do Jablonce nad Nisou přijde na 740 milionů korun. Dopravní podnik předpokládá, že první tramvaje vyjedou po celé trati v červnu 2023.

Mariánské Lázně

V Mariánských Lázních došlo k navýšení ceny jízdného vloni od 1. 1. 2022 a další zdražování není v plánu. Se schválenou výší kompenzace by měla společnost Městská doprava Mariánské Lázně vyjít (pokud nenastane nějaké další "drama").

Olomouc

Město Olomouc ponechává ceny jízdného stejné a v tuto chvíli není v plánu změna. Ke zvýšení cen jízdného v Olomouci došlo naposledy 1. 4. 2020.

Opava

V Opavě se v roce 2023 upravovat ceny jízdného nebudou. Od nového roku zde fungují spolu s revizory také asistenti přepravy (podobně jako v Ostravě). Nejsou to však kmenoví zaměstnanci, ale na dohodu kolegové z jiných pracovišť dopravního podniku (dispečeři, řidiči).

Ostrava

Nový tarif platí v síti DPO od 11. prosince 2022. Ceny dlouhodobých jízdenek a výše slev pro ostravskou tarifní zónu zůstaly beze změny. Nově jsou v prodeji například jen měsíční a roční dlouhodobé časové jízdenky pro všechny kategorie zákazníků. A novinkou je pak věrnostní program 10 + 2. Pokud si cestující zakoupí deset 30denních nepřenosných kupónů v řadě za sebou, získá následující dva měsíce ZDARMA.

DPO zjednodušil i způsob přepravy. Žádný cestující už nemusí při výstupu z vozu přikládat kartu. Nově jsou všechny krátkodobé jízdenky přestupní. V nabídce krátkodobých jízdenek již není 10minutová nepřestupní elektronická jízdenka.

Další odměnu připravil DPO pro uživatele e-shopu. Zákazníci si už nemusí hlídat platnost navazujících kupónů. Nová funkce nastavení v podobě automatizovaných plateb to udělá za ně.

DPO v loňském roce také představil nové zákaznické centrum pro cestující se samoobslužnou zónou, ve které specialistky centra pomáhají zákazníkům vyřídit jejich požadavky tak, aby to příště zvládli již sami, např. z pohodlí svého domova nebo v jízdenkomatu.

Pardubice

Úprava jízdného proběhne v pardubické MHD od 1. března 2023. Návrh, který před pár dny schválila rada města, obsahoval navýšení cen jak jednorázových papírových i elektronických jízdenek, tak, v menší míře, i navýšení cen časových kupónů. Cena u všech ročních jízdenek (občanské, studentské i žákovské) zůstala na úrovní původních cen.

Dobrou zprávou pro cestující je především plánované dokončení výstavby nového terminálu na ulici Hradecká, kde cestující na zastávkách Polabiny, Hradecká nastupují nejen do vozidel MHD, ale i linkových autobusů.

Zastaralé zastávky budou nahrazeny prostornými a moderními. Cestující tím získají na této frekventované zastávce větší komfort při čekání na svůj spoj.

V červnu 2023 bude spuštěn provoz na novém terminálu B autobusového nádraží, které je v blízkosti budovy vlakového nádraží, a navazuje na terminál A s městskou dopravou. Podaří se tak územně propojit vlakovou, meziměstskou autobusovou a městskou dopravu.

Plzeň

Od 1. 1. 2023 došlo ke zdražení jednotlivého jízdného o 10 %, neboť od posledního navýšení v roce 2020 překročila kumulovaná inflace stanovenou hranici, po které dochází k automatickému navýšení ceny. Cena předplatného jízdného se neměnila.

Došlo k zavedení nové kategorie „Osoba pobírající dávky v hmotné nouzi“, která má s Plzeňskou kartou nárok na 50% slevu z předplatného s platností maximálně 93 dnů. Nárok se dokládá potvrzením o poskytnutí dávky pomoci v hmotné nouzi, které vydává úřad práce.

Na konci listopadu minulého roku schválila Rada města Plzně záměr úpravy tarifu od 1. 4. 2023 s několika důležitými změnami.

  • Hranice pro bezplatnou přepravu seniorů byla snížena ze 70 na 65 let, přičemž k cestování jim stačí pouze doklad totožnosti.
  • Všechny skupiny cestujících, které mají nárok na zlevněné předplatné, budou mít od 1. 4. 2023 nárok také na zlevněné jednotlivé jízdné (nárok na slevu je vždy dokládán Plzeňskou kartou s aktivovaným slevovým profilem). Jedná se o Mládež 15–18 let, Studenty 18–26 let, Osoby na mateřské/rodičovské dovolené, Válečné veterány a Osoby v hmotné nouzi

Dopravní společnost Ústeckého kraje

Rada Ústeckého kraje schválila od 1. 1. 2023 plošné zdražení všech jízdenek Dopravy Ústeckého kraje (DÚK), a to následovně:

  • Jednotlivé jízdné zdraží o 24 %
  • Jednodenní síťová jízdenka zdraží o 21 %
  • 7denní jízdné zdraží o 16 %
  • 30denní jízdné zdraží o 10 %
  • 90denní jízdné zdraží o 8 %

Z důvodu rychle rostoucí inflace a kvůli tomu i rostoucím nákladům dopravců se jedná o nevyhnutelný krok ze strany Ústeckého kraje. Zvýšení cen se nedotkne všech stejně, a tak pokud k cestování lidé v Ústeckém kraji využívají veřejnou dopravu pravidelně, vyplatí se jim pořídit si jednu z časových jízdenek. Ty totiž i teď, po zdražení, vyjdou oproti jednotlivým jízdenkám ještě výhodněji.

Nově bude zavedena ROČNÍ časová jízdenka, která vyjde levněji než čtyři 90denní jízdenky za současnou cenu, tedy další varianta, jak ušetřit na jízdném. Cestující, který si roční časovou jízdenku pořídí, vyhne se zdražení úplně. Roční jízdenka bude k dispozici pouze v mobilní aplikaci DÚKapka nebo k nahrání na kartu v informačních kancelářích dopravců v rámci DÚK.

Nově bude možné využívat jednotlivé jízdné i jako tzv. zpáteční jízdenky v době časové platnosti jednotlivé jízdenky.

Ústí nad Labem

V návaznosti na zvýšení cen jízdného v rámci DÚK a z důvodu rostoucích cen energií a paliv došlo k navýšení ceny jízdného také v rámci MHD. Rada kraje navýšila ceny jednotlivých jízdenek o 24 %, na základě rozhodnutí představenstva dopravního podniku a souhlasu rady města došlo ale v ústecké MHD k nižšímu nárůstu, a to jen o 20 %. Jednotlivé obyčejné jízdné tak stojí 24 Kč. Nadále bude zachována 10 % sleva z ceny jízdného při platbě bezkontaktní bankovní platební kartou ve vozidlech MHD v režimu Check-in/Check-out nebo při samoobslužném bezhotovostním nákupu jízdenky na terminálu u řidiče vozidla MHD. Sleva ve výši 10 % je poskytována i na nákup jízdenek v Mobilní aplikaci DPmÚL a DoKapsy od ČSOB.

U časových jízdenek obyčejných se cena zvýší tak, aby její zvýšení nepřesáhlo 3 Kč na den. U nejčastěji prodávané časové 30denní jízdenky zvýšení jízdného představuje hodnotu 1,83 Kč na den. Nejnižší nárůst cen u časového jízdného je pro osoby přepravující dítě do tří let, kde došlo ke sjednocení ceny se zvýhodněnou jízdenkou.

Tábor

Po dlouhých deseti letech platí od 1. ledna 2023 v aglomeraci Tábora upravené tarify jízdného v MHD. Největší nárůst cen se týká jednorázových časových jízdenek. Zjednodušil se však počet časových pásem. Nově jsou jízdenky platné na 10, 20 a 60 minut. Cestující za 10 minut jízdy platí 16 Kč, za 20 minut 20 Kč a za hodinu 24 Kč. Dopravní společnost Comett Plus, která MHD provozuje, nezaznamenala za krátké časové období prvních dnů ledna žádné zásadní potíže při odbavování cestujících. Na upravené a zjednodušené tarify reaguje i nová emise papírových jízdenek: 10minutové jsou zbarveny dočervena, 20minutové domodra 60minutové dozelena, obdobně k tomu i jízdenky zlevněné. Jízdenky starších vydání zůstávají v platnosti, cestující si však především musejí dát pozor, aby jejich cena odpovídala novým tarifům. Platnost těchto jízdenek bude do 30. června 2023. Comett Plus usnadnil zákazníkům orientaci v jízdních řádech vylepených na zastávkách. Ve sloupečku s minutami jsou tři nové tarify vždy barevně odlišeny. Cestující podle své konečné zastávky snadno pozná, který tarif a kterou jízdenku musí zvolit.

Zlín-Otrokovice

O možnosti zvýšení cen jízdného v síti MHD Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice se v současné době vedou diskuze na úrovni zastupitelů zřizovatelských měst. Konečné rozhodnutí však zatím nepadlo. V trolejbusech a autobusech MHD ve Zlíně a Otrokovicích proto zatím zůstávají ceny jízdného nezměněné podle tarifu, který platí již od roku 2012. Vyšší náklady jsou zatím kompenzovány vyšším příspěvkem od objednavatelů dopravy a tržbami od cestujících.

V Brně, Českých Budějovicích, Mladé Boleslavi, Mostu a Litvínově, Praze a Teplicích ke změnám nedochází.