
Technická specifikace. Postřehy z jízdy a ovládání. Tisková zpráva. Další fotografie.
Technická specifikace. Postřehy z jízdy a ovládání. Tisková zpráva. Další fotografie.
Úvodní informace a exteriérové záběry jsme uveřejnili v den testování viz
Redakce BUSportálu měla možnost vyzkoušet finalistu ''Coach of the Year 2008''
Testovací autobus Mercedes-Benz Tourismo M s metalickým lakem 'Ikonengold' chce po svém předchůdci převzít zlatou medaili pro zájezdové autobusy v segmentu Business. Mercedes-Benz Tourismo první generace byl s zhruba 1000 kusy ročně nejprodávanějším zájezdovým autobusem v Evropě. Devět měsíců po uvedení nového Tourisma na trh je potvrzen zájem zákazníků velkým objemem objednávek.
13 m dlouhé Tourismo M se třemi nápravami je společně s 12,1 m dlouhým dvounápravovým Tourismem nejprodávanější v programu, který se skládá ze čtyř modelů. Tourismo M spojuje mnoho výhod: S hodnotou celkové přípustné hmotnosti 24 t (například Německo; jinak v závislosti na zemi, kde je vůz. registrován) Tourismo ani při maximální výbavě, nebo při uspořádání sedadel v maximálním počtu nemá problém s hmotností.
Tourismo M je díky propracované hydraulicky řízené vlečené nápravě velmi dobře ovladatelné. Poloměr otáčení činí 21,2 m. Třetí náprava je řízena i při jízdě vzad. To značně usnadňuje manévrování a snižuje opotřebení pneumatik. Při jízdě v přímém směru je náprava pro zajištění výborné stability v přímém směru hydraulicky centrována. Třetí náprava se začíná natáčet od pěti stupňů natočení řízení .
Mezi nápravami Tourisma M je k dispozici zavazadlový prostor o velikosti 9,6 m³. Při odečtení toalety zbývá objem 8,4 m³. Sériově montovaná vyklápěcí víka umožňují široké otevření a zároveň řidiče chrání před deštěm a nečistotami během nakládání a vykládání zavazadel. Celkový objem praktických odkládacích ploch u Tourisma M celkem 10,2 m³.
Vozidlo odpovídá pečlivě vybavenému a velmi hospodárnému zájezdovému autobusu tak, jak to upřednostňují autobusoví dopravci u vozidel pro každodenní použití. Osazení 53 sedadly sedadel z vlastní výroby EvoBus odpovídá klasifikaci tři hvězdičky podle německé stupnice hodnocení komfortu autobusu. Sedadla typu Travel Star Plus disponují seřizováním opěrky zad a bočním seřizováním sedadel na straně do uličky s pohodlným ovládáním pákou. Součástí výbavy testovaného vozidla jsou integrovaná madla vpravo i vlevo, háčky na tašky a síťky pro drobná zavazadla, sklopný stolek s držákem nápojů a nožní opěrky.
Pohodu na palubě zajišťuje teplovodní konvektorové topení a výkonná klimatizace (32 kW). Na pracoviště řidiče je separátně přiváděn temperovaný vzduch. Individuálně nastavitelné výdechy vzduchu pomocí Service-Setu nad každým místem pro cestujícího, společně s výdechy vzduchu nad bočními okny a na odkládacích prostorech pro zavazadla ve směru středové uličky zajišťují účinnou cirkulaci vzduchu. Vzduchový výkon soustavy činí 4400 m³ za hodinu, což odpovídá 100-násobné výměně vzduchu.
Na palubě Tourisma M jsou k dispozici shora dobře přístupné lednice v pravé části palubní desky a kompaktní palubní kuchyňka vlevo od prostředního vchodu. Výbava kuchyně u prostředního vchodu obsahuje kávovar se 40 šálky s výlevkou, ohřívač vody, především v Německu požadovaný ohřívač párků, a dále zásuvky pro uložení zásob. Naproti kuchyňce je u prostředních dveří nainstalováno WC. Na kabině toalety je na straně do uličky namontována nádoba na odpadky.
Rádio soustava Blaupunkt Coach Professional s připojeným DVD-měniče je namontována v uzavřené přihrádce nad pracovištěm řidiče, odkud je možné jej snadno vyjmout. Obraz je přenášen na dva monitory s úhlopříčkou 15 palců, které jsou namontovány u stropu vozidla v přední části popř. nad toaletou.
Pracoviště řidiče v novém Tourismu oproti svému předchůdci získává díky prodloužení o 140 mm. Palubní deska má ergonomicky umístěný ovládacího joysticku. Za sedadlem řidiče je nyní prostor pro kufřík. Mnoha způsoby seřiditelné sedadlo disponuje integrovaným mikrofonem a zařízením handsfree pro mobilní telefon. Na sloupku A je přímo v zorném poli řidiče umístěno navigační zařízení, které je součástí výbavy na přání. Elektricky ovládaná roleta čelního skla je dělená. Vnější zpětná zrcadla se skládají z levého a pravého elektricky nastavitelného hlavního zrcadla a odděleného zrcadla nájezdového. Tato čtyři zrcadla vytvářejí neobyčejně velké zorné pole. Pro případ poškození se na palubě nachází rezervní nouzové zrcadlo použitelné pro obě strany.
Jádrem hnacího ústrojí v Tourismu M je svisle montovaný řadový šestiválcový motor OM 457 LA s výkonem 315 kW (428 k) s krouticím momentem s nynější hodnotou 2100 Nm při 1100/min. Motor využívající technologii BlueTec pro vznětové motory ve verzi Euro 4 pracuje díky technice SCR ekologicky i úsporně. Technika SCR snižuje spotřebu motorové nafty ve srovnání s provedením Euro 3, až o 6 procent. Již od podzimu roku 2007 bude tato pohonná jednotka k dostání ve verzi pro Euro 5.
Přenos síly na osvědčenou hypoidní nápravu HO6 s lehce pozměněnou technikou přebírá 6 stupňová přímo řazená převodovka Mercedes-Benz GO 210. Její velký rozsah převodových stupňů při manévrech spojených s pojížděním a otáčením při velmi nízkých rychlostech jednak umožňuje režim šetřící spojku, jednak umožňuje hospodárné nasazení pro provoz na dlouhé vzdálenosti. Stálý převod zadní nápravy činící i=3,583 umožňuje rychlost 100 km/h při otáčkách 1500/min.
Bezpečnost autobusu Tourismo M: protiblokovací systém ABS, regulaci proti prokluzu ASR, elektronické brzdové zařízení EBS včetně retardéru, elektronický stabilizační program ESP, brzdového asistenta BAS a soustavu pro odlehčovací brždění DBL.
Vysokou celkovou hospodárnost v případě Tourisma tvoří velmi nízká spotřeba paliva, dlouhé servisní intervaly od 90.000 km a pořizovací cena.
Z TZ DaimlerChrysler
Technická specifikace Tourismo M "xls"
Redakce BUSportálu měla možnost autobus z pozice řidiče vyzkoušet na karlovarské z Nového Strašecí až na jesenickou křižovatku. Jako ostatně u všech nových autobusů renomovaných značek je ovládání vozidla velmi příjemné. Ovládací prvky jsou umístěny na očekávaných místech a orientace zrcátky výborná. Manuální řadící páka - joystick - řadí podle očekávání řidiče a řazení je v podstatě srovnatelné s osobním automobilem, správnost volby rychlosti lze kontrolovat i pohledem na vhodně umístěný otáčkoměr. Autobus může být na přání dopravce vybaven i řadícím automatem AS Tronic.
Plně obsazený autokar (cestující simulovaní plastovými objekty naplněnými vodou a zavazadlové sáčky s pískem v zavazadlovém prostoru) na silnici kvalit karlovarské v tomto úseku využil nejvýše pouze pátého rychlostního stupně. Při korekci rychlosti se osvědčuje jako obvykle retardér s ovládáním pod volantem. Nechtěným zpestřením testovací jízdy byl poměrně výrazný úsek objížďky před závěrem jízdy - naštěstí vedený jednosměrně. Úzká okresní silnička s vyústěním do zpětného "Y" otestovala účinně dobrou manévrovatelnost a ovladatelnost třínápravového vozidla.
Z pohledu cestujícího lze autokar hodnotit jako příjemný, zejména oceňujeme opěrky na nohy. Pohodlí a další atributy by bylo možno posoudit až po výrazně delší cestě.
Testovací autobus Mercedes-Benz Tourismo M s metalickým lakem 'Ikonengold' chce po svém předchůdci převzít zlatou medaili pro zájezdové autobusy v segmentu Business. Mercedes-Benz Tourismo první generace byl s zhruba 1000 kusy ročně nejprodávanějším zájezdovým autobusem v Evropě. Devět měsíců po uvedení nového Tourisma na trh je potvrzen zájem zákazníků velkým objemem objednávek.
13 m dlouhé Tourismo M se třemi nápravami je společně s 12,1 m dlouhým dvounápravovým Tourismem nejprodávanější v programu, který se skládá ze čtyř modelů. Tourismo M spojuje mnoho výhod: S hodnotou celkové přípustné hmotnosti 24 t (například Německo; jinak v závislosti na zemi, kde je vůz. registrován) Tourismo ani při maximální výbavě, nebo při uspořádání sedadel v maximálním počtu nemá problém s hmotností.
Tourismo M je díky propracované hydraulicky řízené vlečené nápravě velmi dobře ovladatelné. Poloměr otáčení činí 21,2 m. Třetí náprava je řízena i při jízdě vzad. To značně usnadňuje manévrování a snižuje opotřebení pneumatik. Při jízdě v přímém směru je náprava pro zajištění výborné stability v přímém směru hydraulicky centrována. Třetí náprava se začíná natáčet od pěti stupňů natočení řízení .
Mezi nápravami Tourisma M je k dispozici zavazadlový prostor o velikosti 9,6 m³. Při odečtení toalety zbývá objem 8,4 m³. Sériově montovaná vyklápěcí víka umožňují široké otevření a zároveň řidiče chrání před deštěm a nečistotami během nakládání a vykládání zavazadel. Celkový objem praktických odkládacích ploch u Tourisma M celkem 10,2 m³.
Vozidlo odpovídá pečlivě vybavenému a velmi hospodárnému zájezdovému autobusu tak, jak to upřednostňují autobusoví dopravci u vozidel pro každodenní použití. Osazení 53 sedadly sedadel z vlastní výroby EvoBus odpovídá klasifikaci tři hvězdičky podle německé stupnice hodnocení komfortu autobusu. Sedadla typu Travel Star Plus disponují seřizováním opěrky zad a bočním seřizováním sedadel na straně do uličky s pohodlným ovládáním pákou. Součástí výbavy testovaného vozidla jsou integrovaná madla vpravo i vlevo, háčky na tašky a síťky pro drobná zavazadla, sklopný stolek s držákem nápojů a nožní opěrky.
Pohodu na palubě zajišťuje teplovodní konvektorové topení a výkonná klimatizace (32 kW). Na pracoviště řidiče je separátně přiváděn temperovaný vzduch. Individuálně nastavitelné výdechy vzduchu pomocí Service-Setu nad každým místem pro cestujícího, společně s výdechy vzduchu nad bočními okny a na odkládacích prostorech pro zavazadla ve směru středové uličky zajišťují účinnou cirkulaci vzduchu. Vzduchový výkon soustavy činí 4400 m³ za hodinu, což odpovídá 100-násobné výměně vzduchu.
Na palubě Tourisma M jsou k dispozici shora dobře přístupné lednice v pravé části palubní desky a kompaktní palubní kuchyňka vlevo od prostředního vchodu. Výbava kuchyně u prostředního vchodu obsahuje kávovar se 40 šálky s výlevkou, ohřívač vody, především v Německu požadovaný ohřívač párků, a dále zásuvky pro uložení zásob. Naproti kuchyňce je u prostředních dveří nainstalováno WC. Na kabině toalety je na straně do uličky namontována nádoba na odpadky.
Rádio soustava Blaupunkt Coach Professional s připojeným DVD-měniče je namontována v uzavřené přihrádce nad pracovištěm řidiče, odkud je možné jej snadno vyjmout. Obraz je přenášen na dva monitory s úhlopříčkou 15 palců, které jsou namontovány u stropu vozidla v přední části popř. nad toaletou.
Pracoviště řidiče v novém Tourismu oproti svému předchůdci získává díky prodloužení o 140 mm. Palubní deska má ergonomicky umístěný ovládacího joysticku. Za sedadlem řidiče je nyní prostor pro kufřík. Mnoha způsoby seřiditelné sedadlo disponuje integrovaným mikrofonem a zařízením handsfree pro mobilní telefon. Na sloupku A je přímo v zorném poli řidiče umístěno navigační zařízení, které je součástí výbavy na přání. Elektricky ovládaná roleta čelního skla je dělená. Vnější zpětná zrcadla se skládají z levého a pravého elektricky nastavitelného hlavního zrcadla a odděleného zrcadla nájezdového. Tato čtyři zrcadla vytvářejí neobyčejně velké zorné pole. Pro případ poškození se na palubě nachází rezervní nouzové zrcadlo použitelné pro obě strany.
Jádrem hnacího ústrojí v Tourismu M je svisle montovaný řadový šestiválcový motor OM 457 LA s výkonem 315 kW (428 k) s krouticím momentem s nynější hodnotou 2100 Nm při 1100/min. Motor využívající technologii BlueTec pro vznětové motory ve verzi Euro 4 pracuje díky technice SCR ekologicky i úsporně. Technika SCR snižuje spotřebu motorové nafty ve srovnání s provedením Euro 3, až o 6 procent. Již od podzimu roku 2007 bude tato pohonná jednotka k dostání ve verzi pro Euro 5.
Přenos síly na osvědčenou hypoidní nápravu HO6 s lehce pozměněnou technikou přebírá 6 stupňová přímo řazená převodovka Mercedes-Benz GO 210. Její velký rozsah převodových stupňů při manévrech spojených s pojížděním a otáčením při velmi nízkých rychlostech jednak umožňuje režim šetřící spojku, jednak umožňuje hospodárné nasazení pro provoz na dlouhé vzdálenosti. Stálý převod zadní nápravy činící i=3,583 umožňuje rychlost 100 km/h při otáčkách 1500/min.
Bezpečnost autobusu Tourismo M: protiblokovací systém ABS, regulaci proti prokluzu ASR, elektronické brzdové zařízení EBS včetně retardéru, elektronický stabilizační program ESP, brzdového asistenta BAS a soustavu pro odlehčovací brždění DBL.
Vysokou celkovou hospodárnost v případě Tourisma tvoří velmi nízká spotřeba paliva, dlouhé servisní intervaly od 90.000 km a pořizovací cena.
Z TZ DaimlerChrysler




Opravdu jsme jeli po karlovarské - vedle relaxující Letušky ...

... zaparkovala testovací řidička :-)












