Jedna z prvních "místenek s jízdenkou" z 27.6.1983
Právě 26. června 1983, byla otevřena první kancelář na Autobusovém
nádraží v Praze na Florenci, kde si mohli první cestující koupit
jízdenku s místenkou v prodeji AMS (AMSBUS).
Právě 26. června 1983, byla otevřena první kancelář na Autobusovém
nádraží v Praze na Florenci, kde si mohli první cestující koupit
jízdenku s místenkou v prodeji AMS (AMSBUS).
Právě 26. června 1983, byla otevřena první kancelář na Autobusovém nádraží v Praze na Florenci, kde si mohli první cestující koupit jízdenku s místenkou v prodeji AMS (AMSBUS). Poprvé pouze na linku do Karlových Varů, kde byla zároveň také otevřena první mimopražská prodejní kancelář.
Kolem roku 1980 v tehdejší ČSSR existovalo 10 krajských podniků ČSAD. První studie o možnosti vzniku jednotného systému pro prodej autobusových jízdenek vznikla v roce 1979. Na jejím základě se tehdejší Správa pro dopravu metodicky řízená Ministerstvem vnitra rozhodla vybudovat celostátní automatizovaný místenkový systém v autobusové dopravě (AMS). Jeho řešením, realizací a provozováním pověřila SD MV národní podnik ČSAD KNV Praha, respektive jeho Závod výpočetní techniky (předchůdce dnešní společnosti ČSAD SVT Praha, s.r.o.), které vyvinulo původní aplikační programové vybavení. První generace off-line systému, kdy řídily prodej v lokálních kancelářích bankovní mikropočítače propojené s centrálním počítačem NCR 8555, se začala uvádět do provozu během 2-3 let. ZVT postupně instaloval do jednotlivých krajských kanceláří počítače včetně svého programového vybavení a zajišťoval jejich propojení do počítačové sítě AMS pomocí trvale pronajatých telefonních linek. V druhé generaci (od roku 1991) byl AMS provozován na PC s pevnými disky komunikujících s centrálním počítačem NCR 3445 prostřednictvím veřejné datové sítě NEXTEL.
V této době pokračovala delimitace krajských státních podniků, vznikaly samostatné soukromé dopravní společnosti včetně úplně nových dopravců a do AMS se zapojovali i menší soukromí dopravci. Od roku 1995 převzala společnost ČSAD SVT Praha zcela i finanční toky při prodeji jízdenek, které do té doby zajišťovalo ČSAD ÚAN Praha Florenc. Tím se společnost ČSAD SVT Praha stala jediným partnerem pro všechny dopravce i prodejní kanceláře, která zajišťuje kromě prodeje jízdenek i finanční zpracování mezi dnes už téměř 140 dopravními společnostmi a téměř 300 kancelářemi včetně dnes několika „virtuálních“ kanceláří – eShopů.
V roce 1998 (3. generace AMS s centrální databází a komunikací přes internet) byly poprvé přidány do prodeje i mezinárodní linky. Do té doby byl AMS určen pouze pro prodej jízdenek na vnitrostátních linkách, historicky i včetně linek česko-slovenských a mezinárodní linky byly nabízeny k prodeji v samostatném programu.
Od roku 2011 je nasazena 4. generace systému s důrazem na rozvíjející se on-line prodej jízdenek na eShopech provozovatele ČSAD SVT Praha a zejména s možností přímého nákupu jízdenek z vyhledávače autobusového spojení IDOS/CP (za spolupráce s novým majitelem, společností CHAPS).
S příchodem nových technologií prodeje v kamenných kancelářích klesají. Zájem cestujících se přesouvá na eShop včetně nové mobilní aplikace, podíl e-jízdenek je dnes už kolem 65%. Jízdenky se prodávají většinou za cenu jízdného (bez dříve běžné ceny místenky navíc), zejména na eShopu. On-line zakoupené jízdenky v eShopech (amsbus.cz/sk), nebo přímo z vyhledávače autobusového spojení IDOS/CP v desktopové i mobilní verzi i v aplikacích, není nutné tisknout, cestující je odbavován pouze s příslušným kódem jízdenky, který řidiči kontrolují ve svých zařízení s on-line přístupem k obsazenosti vlastních spojů.
Provozovatel systému AMSBUS ČSAD SVT Praha zajišťuje prodej jízdenek pro více než 2 milióny cestujících ročně. Prostřednictvím eShopů je realizováno už přes 1,5 miliónu jízdenek, a to i pomocí nové aplikace Jízdní řády IDOS (na Slovensku Cestovné poriadky CP) přímo z mobilních telefonů.
Kolem roku 1980 v tehdejší ČSSR existovalo 10 krajských podniků ČSAD. První studie o možnosti vzniku jednotného systému pro prodej autobusových jízdenek vznikla v roce 1979. Na jejím základě se tehdejší Správa pro dopravu metodicky řízená Ministerstvem vnitra rozhodla vybudovat celostátní automatizovaný místenkový systém v autobusové dopravě (AMS). Jeho řešením, realizací a provozováním pověřila SD MV národní podnik ČSAD KNV Praha, respektive jeho Závod výpočetní techniky (předchůdce dnešní společnosti ČSAD SVT Praha, s.r.o.), které vyvinulo původní aplikační programové vybavení. První generace off-line systému, kdy řídily prodej v lokálních kancelářích bankovní mikropočítače propojené s centrálním počítačem NCR 8555, se začala uvádět do provozu během 2-3 let. ZVT postupně instaloval do jednotlivých krajských kanceláří počítače včetně svého programového vybavení a zajišťoval jejich propojení do počítačové sítě AMS pomocí trvale pronajatých telefonních linek. V druhé generaci (od roku 1991) byl AMS provozován na PC s pevnými disky komunikujících s centrálním počítačem NCR 3445 prostřednictvím veřejné datové sítě NEXTEL.
V této době pokračovala delimitace krajských státních podniků, vznikaly samostatné soukromé dopravní společnosti včetně úplně nových dopravců a do AMS se zapojovali i menší soukromí dopravci. Od roku 1995 převzala společnost ČSAD SVT Praha zcela i finanční toky při prodeji jízdenek, které do té doby zajišťovalo ČSAD ÚAN Praha Florenc. Tím se společnost ČSAD SVT Praha stala jediným partnerem pro všechny dopravce i prodejní kanceláře, která zajišťuje kromě prodeje jízdenek i finanční zpracování mezi dnes už téměř 140 dopravními společnostmi a téměř 300 kancelářemi včetně dnes několika „virtuálních“ kanceláří – eShopů.
V roce 1998 (3. generace AMS s centrální databází a komunikací přes internet) byly poprvé přidány do prodeje i mezinárodní linky. Do té doby byl AMS určen pouze pro prodej jízdenek na vnitrostátních linkách, historicky i včetně linek česko-slovenských a mezinárodní linky byly nabízeny k prodeji v samostatném programu.
Od roku 2011 je nasazena 4. generace systému s důrazem na rozvíjející se on-line prodej jízdenek na eShopech provozovatele ČSAD SVT Praha a zejména s možností přímého nákupu jízdenek z vyhledávače autobusového spojení IDOS/CP (za spolupráce s novým majitelem, společností CHAPS).
S příchodem nových technologií prodeje v kamenných kancelářích klesají. Zájem cestujících se přesouvá na eShop včetně nové mobilní aplikace, podíl e-jízdenek je dnes už kolem 65%. Jízdenky se prodávají většinou za cenu jízdného (bez dříve běžné ceny místenky navíc), zejména na eShopu. On-line zakoupené jízdenky v eShopech (amsbus.cz/sk), nebo přímo z vyhledávače autobusového spojení IDOS/CP v desktopové i mobilní verzi i v aplikacích, není nutné tisknout, cestující je odbavován pouze s příslušným kódem jízdenky, který řidiči kontrolují ve svých zařízení s on-line přístupem k obsazenosti vlastních spojů.
Provozovatel systému AMSBUS ČSAD SVT Praha zajišťuje prodej jízdenek pro více než 2 milióny cestujících ročně. Prostřednictvím eShopů je realizováno už přes 1,5 miliónu jízdenek, a to i pomocí nové aplikace Jízdní řády IDOS (na Slovensku Cestovné poriadky CP) přímo z mobilních telefonů.
Jízdenka z mobilní aplikace Jízdní řády IDOS