Znalec: Krajnice vozovky u Nažidel je dezolátní, ale ne výjimečná (HN 9. 10. 2003). České Budějovice - Autobus Neoplan, v němž v březnu při jedné z nejtragičtějších havárií historie zahynulo u
Reklama
Znalec: Krajnice vozovky u Nažidel je dezolátní, ale ne výjimečná (HN 9. 10. 2003). České Budějovice - Autobus Neoplan, v němž v březnu při jedné z nejtragičtějších havárií historie zahynulo u
Znalec: Krajnice vozovky u Nažidel je dezolátní, ale ne výjimečná (HN 9. 10. 2003). České Budějovice - Autobus Neoplan, v němž v březnu při jedné z nejtragičtějších havárií historie zahynulo u Nažidel na Českokrumlovsku devatenáct lidí, jel několik chvil před nehodou rychlostí 118 kilometrů za hodinu. Teprve pak začal vůz při jízdě z kopce zpomalovat.

Ve spisu, který je připraven pro listopadový soudní proces s řidičem havarovaného autobusu, rekonstruuje soudní znalec z oboru silniční dopravy Milan Uttl poslední chvíle jízdy.

"Při rychlosti 98 km v hodině z důvodů jiných než technických, vjíždí na pravou nezpevněnou krajnici, kde se po ujetí cca 19 metrů pravý přední roh dostává do kontaktu s profilem svodidla," stojí v jeho posudku v pasáži, která navazuje na chvíli, kdy řidič zpomalil.

Po 98 metrech opouští podle posudku pravá kola při stočení volantu o 67 stupňů krajnici a patrový autobus přejíždí v oblouku o poloměru 178 metrů silnici, proráží levé svodidlo a převrací se na svahu o 450 stupňů. Přitom se utrhla střecha vozu. To se stalo při rychlosti zhruba 60 kilometrů v hodině.

Podle policie se řidič při jízdě nevěnoval plně řízení.

Znalci, kteří posuzovali stav vozovky, na níž se nehoda stala, upozornili na dezolátní stav zpevněné krajnice. Klopení nezpevněné krajnice pak mohlo podle nich způsobit špatné vedení vozidla, které vyjelo z jízdního pruhu. Rozdíl v klopení komunikace je místy až šest procent, tedy 28 centimetrů. Působení odstředivých sil je pak podle znalců velice silné a může vést k nebezpečným situacím.

"Stáří komunikace a její technický stav odpovídají stavu komunikační sítě České republiky a daný úsek se v žádném případě nevymyká z celého stavu silnice I/3," uvedl pak znalec Vlastislav Novák. Nehoda se stala na silnici E55 zhruba pět minut od přechodu v Dolním Dvořišti. Vozovka tu protne les, následuje krátký prudký sjezd a hned prudké stoupání. Právě v místě, kde asfaltka začíná stoupat, autobus havaroval.

Soud s řidičem havarovaného autobusu začne 10. listopadu v největší síni českobudějovického krajského soudu. Řidič je obžalován z obecného ohrožení a padělání a pozměňování veřejné listiny. Hrozí mu až deset let vězení.

Pro budovu krajského soudu se soudkyně Okresního soudu v Českém Krumlově Otília Hrehová rozhodla proto, aby umožnila účast na jednání všem pozůstalým. Dostaví-li se všichni předvolaní svědci a znalci, rozsudek může být vynesen už 14. listopadu.

HN 9.10.2003 Zdeněk Zuntych /z domova str.4