Středočeský i Liberecký kraj v posledních dvou letech již celkem šesti podnikům uložil, aby vrátily dotace v řádech desítek až stovek tisíc korun. Jinde o žádném případu zneužití nevědí. (Texty z HN jsou převzaty s písemným svolením redakce)
Středočeský i Liberecký kraj v posledních dvou letech již celkem šesti podnikům uložil, aby vrátily dotace v řádech desítek až stovek tisíc korun. Jinde o žádném případu zneužití nevědí. (Texty z HN jsou převzaty s písemným svolením redakce)
hn.ihned.cz 7. 12. 2005 - Vyhodil jsem ho. Ten podnikatel chtěl proplatit náklady na pneumatiky, které vyřazoval jako ojeté. Jenže ty pneumatiky měly za sebou jen pět tisíc kilometrů, zatímco běžně u autobusu vydrží až 150 tisíc kilometrů. Bylo jasné, že je chtěl pak dále používat v nákladní dopravě, kterou také měl," vypráví kontrolor odboru dopravy krajského úřadu, jenž nechtěl být jmenován.

To je jeden z mnoha příkladů, jak regionální autobusoví dopravci zkoušejí zneužívat dotace, které jim krajské úřady dávají. Ty přitom loni vyplatily na krytí ztrát autobusových dopravců a na jejich přiměřený zisk tři miliardy korun, obce něco málo přes tři sta miliónů.

Peníze od daňových poplatníků jim vyplácejí proto, aby jezdily linky v tak zvaném závazku veřejné služby, které by jinak dopravci pro jejich prodělečnost nejezdili. Středočeský i Liberecký kraj v posledních dvou letech již celkem šesti podnikům uložil, aby vrátily dotace v řádech desítek až stovek tisíc korun. "Neoprávněně účtované náklady se objevují například u pohonných hmot, u cestovného, u mezd či oprav," uvedl mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.

Zrušili s firmou smlouvu

Odbor dopravy Středočeského kraje také například kvůli zneužití dotace zrušil smlouvu o provozování dopravy v závazku veřejné služby s firmou Seco Group, která jezdila se 110 autobusy na Mladoboleslavsku pod názvem Seco Trans.

"Odmítli nám vyplatit dotaci zhruba tří miliónů korun," řekla členka dozorčí rady Seco Group Iva Kožená. Podle ní však nebylo zavinění na jejich straně.

Z ankety Hospodářských novin vyplynulo, že kromě dvou krajů už jinde o žádném případu zneužití nevědí. Kontroloři na některých úřadech náklady firem kontrolují od stolu a papíry jsou vždy v pořádku. "Je třeba ale kontrolovat na místě, zda vše fyzicky odpovídá. Zda třeba dopravce u své vlastní čerpačky skutečně zaměstnává šest lidí a ne jen dva, a tím nezvyšuje ekonomicky oprávněné náklady," říká vedoucí odboru dopravy Středočeského kraje Josef Zobal.

Odbory dopravy nemají mnohdy vyškolené pracovníky. Někteří si dokonce myslí, že kontroly financování nemají provádět. "To má dělat Ministerstvo dopravy," míní vedoucí oddělení veřejné dopravy Vladimír Malý.

"Ten, kdo dotace dává, má podle zákona i právo kontrolovat, jak jsou využity," oponuje ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Ministerstvo navíc poskytuje dotace pouze na nákup autobusů.

Vydělává se i na naftě

Kontroloři se ani některými praktikami nezabývají. Při kontrole hledají jen velké věci, třeba zda podnikatel skutečně koupil autobusy za dotaci, kterou dostal. U cen nafty tolerují rozpětí plus minus až pět procent.

Přitom i na rozdílu cen nafty si podnikatelé přijdou na slušné peníze. Například obchodní firma ČSAD Diesel železářského podnikatele a miliardáře Zdeňka Zemka, prodává pěti dopravním firmám patřících do stejného impéria naftu dráž, než by ji mohli koupit od jiných distributorů pohonných hmot.

ČSAD Semily, kde je Zemek předsedou představenstva, tak kupuje naftu o až korunu padesát dražší, než je k dostání například u Slovnaftu. "Jen tímto manévrem si tak Zemek přijde u 160 semilských autobusů odhadem na bezmála čtvrt miliónu korun navíc měsíčně," říká Jiří Vařil, nespokojený akcionář ČSAD Semily. A i tyto peníze proplácí kraj z peněz daňových poplatníků. Zemkovy firmy mají celkem na 1100 autobusů.

"To je samozřejmě špatně. Tak by to být nemělo," komentuje Kašík, ředitel Svazu dopravy . Zemek však odmítá, že by se jednalo o zneužití dotací. Připustil ale, že není nejlevnějším dodavatelem pro své podniky.

Sami dopravci říkají, že o ničem nevědí. Například Kateřina Kratochvílová, předsedkyně představenstva jednoho z největších dopravců ICOM transport říká, že konkrétní případy o zneužívání nezná, ale nevylučuje je.

O příliš vysokých nákladech autobusových firem ale hovoří ředitel jednoho z největších dopravců, Student Agency, Radim Jančura. "My bychom byli schopni jezdit i o pětinu levněji než ostatní," říká. Brněnská firma zatím jezdí pouze nedotované komerční linky mezi Prahou a některými krajskými městy.
Autor: Jan Činčura