Českým a slovenským dopravcům hrozí, že budou muset provozování ziskových meziná­rodnlch linek mezi oběma země­mi ukončit.
Českým a slovenským dopravcům hrozí, že budou muset provozování ziskových meziná­rodnlch linek mezi oběma země­mi ukončit.
HN 3.2.2005 - autoři: Tomáš Fránek, Martina Macková
BRNO/ŽILINA, 3. 2. 2005 Evropská komise může mít ko­nečné slovo v tom, zda autobu­soví dopravci dostanou na mezi­národní linky mezi Českem a Slovenskem nové licence.­

Přepravcům z obou stran hra­nice nyní hrozí, že budou muset provozování ziskových meziná­rodnlch linek mezi oběma země­mi ukončit.

Slovenské úřady totiž doprav­cům kvůli sporu, zda získání povolení na tyto přeshraniční trasy konkurující dotovaným dopravcům na místních linkách umož­ňují normy Evropské unie, odmítají vydávat nové licence. A ne­souhlas slovenské strany brání ve vydání nových licencí také českému Ministerstvu dopravy.

Mluvčí zastoupení Evropské komise v Praze Jaromír Levíček uvedl, že členský stát unie na zá­kladě nařízení Radv Evropských společenství nemůže odmítnout vydat licenci na mezinárodní au­tobusovou dopravu pouze z dů­vodu ochrany domácích doprav­ců. Úřady tak musí vydat licenci s výjimkou šesti případů. Jedním z nich je také to, že mezinárodní linka ohrožuje existenci vnitro­státní dopravy, povolení ale na vnitrostátní lince nesmí dostat pouze jediný dopravce. "Zamít­nutí žádosti musí být zdůvodně­no a je také možné předat celou záležitost Evropské komisi k přezkoumání," uvedl Levíček.

Mezi Českem a Slovenskem jezdí nyní denně několik desítek ziskových spojů. Například spo­lečnost FTL Prostějov jezdí den­ně z Prostějova přes Brno do Nit­ry a tržby na této lince dosahují 1,8 miliónu korun ročně. V přípa­dě, že nebude moci zastavovat na slovenských stanicích, firma hodlá linku zrušit. Dosud platné licence na mezinárodních lin­kách zanikají koncem května, o nových na Slovensku rozhod­nou samosprávné kraje.

"Pokud licenci nedostaneme, tak se určitě odvoláme, " uvedl zástupce jednoho ze sloven­ských dopravců. Jiný slovenský dopravce SAD Žilina, který jezdí do Bma, Olomouce, Ostravy, Třince a českého Těšína, si ui vyžádal stanoviska moravských krajů. Ty souhlasí s tím, aby au­tobusy ze Žiliny dál na těchto trasách jezdily.

"Linky jsou ziskové a jejich zrušení by mělo dopad na ekono­miku firmy," řekl slovenské agentuře TASR ředitel SAD Žili­na Peter Pobeha. Společnost Connex Morava, jež jezdí na trase Olomouc - Martin, nebude v případě neudělení nové licence podnikat další kroky. "Není jed­noznačné, že by to mělo nějaký výsledek," uvedla generální ředitelka firmy Jitka Homolová.