Českým a slovenským dopravcům hrozí, že budou muset provozování ziskových mezinárodnlch linek mezi oběma zeměmi ukončit.
Českým a slovenským dopravcům hrozí, že budou muset provozování ziskových mezinárodnlch linek mezi oběma zeměmi ukončit.
HN 3.2.2005 - autoři: Tomáš Fránek, Martina Macková
BRNO/ŽILINA, 3. 2. 2005 Evropská komise může mít konečné slovo v tom, zda autobusoví dopravci dostanou na mezinárodní linky mezi Českem a Slovenskem nové licence.
Přepravcům z obou stran hranice nyní hrozí, že budou muset provozování ziskových mezinárodnlch linek mezi oběma zeměmi ukončit.
Slovenské úřady totiž dopravcům kvůli sporu, zda získání povolení na tyto přeshraniční trasy konkurující dotovaným dopravcům na místních linkách umožňují normy Evropské unie, odmítají vydávat nové licence. A nesouhlas slovenské strany brání ve vydání nových licencí také českému Ministerstvu dopravy.
Mluvčí zastoupení Evropské komise v Praze Jaromír Levíček uvedl, že členský stát unie na základě nařízení Radv Evropských společenství nemůže odmítnout vydat licenci na mezinárodní autobusovou dopravu pouze z důvodu ochrany domácích dopravců. Úřady tak musí vydat licenci s výjimkou šesti případů. Jedním z nich je také to, že mezinárodní linka ohrožuje existenci vnitrostátní dopravy, povolení ale na vnitrostátní lince nesmí dostat pouze jediný dopravce. "Zamítnutí žádosti musí být zdůvodněno a je také možné předat celou záležitost Evropské komisi k přezkoumání," uvedl Levíček.
Mezi Českem a Slovenskem jezdí nyní denně několik desítek ziskových spojů. Například společnost FTL Prostějov jezdí denně z Prostějova přes Brno do Nitry a tržby na této lince dosahují 1,8 miliónu korun ročně. V případě, že nebude moci zastavovat na slovenských stanicích, firma hodlá linku zrušit. Dosud platné licence na mezinárodních linkách zanikají koncem května, o nových na Slovensku rozhodnou samosprávné kraje.
"Pokud licenci nedostaneme, tak se určitě odvoláme, " uvedl zástupce jednoho ze slovenských dopravců. Jiný slovenský dopravce SAD Žilina, který jezdí do Bma, Olomouce, Ostravy, Třince a českého Těšína, si ui vyžádal stanoviska moravských krajů. Ty souhlasí s tím, aby autobusy ze Žiliny dál na těchto trasách jezdily.
"Linky jsou ziskové a jejich zrušení by mělo dopad na ekonomiku firmy," řekl slovenské agentuře TASR ředitel SAD Žilina Peter Pobeha. Společnost Connex Morava, jež jezdí na trase Olomouc - Martin, nebude v případě neudělení nové licence podnikat další kroky. "Není jednoznačné, že by to mělo nějaký výsledek," uvedla generální ředitelka firmy Jitka Homolová.
BRNO/ŽILINA, 3. 2. 2005 Evropská komise může mít konečné slovo v tom, zda autobusoví dopravci dostanou na mezinárodní linky mezi Českem a Slovenskem nové licence.
Přepravcům z obou stran hranice nyní hrozí, že budou muset provozování ziskových mezinárodnlch linek mezi oběma zeměmi ukončit.
Slovenské úřady totiž dopravcům kvůli sporu, zda získání povolení na tyto přeshraniční trasy konkurující dotovaným dopravcům na místních linkách umožňují normy Evropské unie, odmítají vydávat nové licence. A nesouhlas slovenské strany brání ve vydání nových licencí také českému Ministerstvu dopravy.
Mluvčí zastoupení Evropské komise v Praze Jaromír Levíček uvedl, že členský stát unie na základě nařízení Radv Evropských společenství nemůže odmítnout vydat licenci na mezinárodní autobusovou dopravu pouze z důvodu ochrany domácích dopravců. Úřady tak musí vydat licenci s výjimkou šesti případů. Jedním z nich je také to, že mezinárodní linka ohrožuje existenci vnitrostátní dopravy, povolení ale na vnitrostátní lince nesmí dostat pouze jediný dopravce. "Zamítnutí žádosti musí být zdůvodněno a je také možné předat celou záležitost Evropské komisi k přezkoumání," uvedl Levíček.
Mezi Českem a Slovenskem jezdí nyní denně několik desítek ziskových spojů. Například společnost FTL Prostějov jezdí denně z Prostějova přes Brno do Nitry a tržby na této lince dosahují 1,8 miliónu korun ročně. V případě, že nebude moci zastavovat na slovenských stanicích, firma hodlá linku zrušit. Dosud platné licence na mezinárodních linkách zanikají koncem května, o nových na Slovensku rozhodnou samosprávné kraje.
"Pokud licenci nedostaneme, tak se určitě odvoláme, " uvedl zástupce jednoho ze slovenských dopravců. Jiný slovenský dopravce SAD Žilina, který jezdí do Bma, Olomouce, Ostravy, Třince a českého Těšína, si ui vyžádal stanoviska moravských krajů. Ty souhlasí s tím, aby autobusy ze Žiliny dál na těchto trasách jezdily.
"Linky jsou ziskové a jejich zrušení by mělo dopad na ekonomiku firmy," řekl slovenské agentuře TASR ředitel SAD Žilina Peter Pobeha. Společnost Connex Morava, jež jezdí na trase Olomouc - Martin, nebude v případě neudělení nové licence podnikat další kroky. "Není jednoznačné, že by to mělo nějaký výsledek," uvedla generální ředitelka firmy Jitka Homolová.