HN 4.3.2004 - Chystané propuštění většiny zaměstnanců Škody Ostrov by nemělo poškodit české dopravní podniky.
HN 4.3.2004 - Chystané propuštění většiny zaměstnanců Škody Ostrov by nemělo poškodit české dopravní podniky.
HN 4.3.2004 - Chystané propuštění většiny zaměstnanců Škody Ostrov by nemělo poškodit české dopravní podniky.
Škoda dodá náhradní díly, trolejbusy už ne
Odbory žádají, aby vedení Škody Holding vyvodilo osobní zodpovědnost vůči managementu dceřiné společnosti.


Naprostá většina vozů všech 14 provozovatelů trolejbusové dopravy v Česku totiž pochází z ostrovské produkce. Sdružení podle slov výkonného ředitele Antonína Macháčka ale nemá dosud dostatek informací o dalších záměrech vedení Škody. "Chceme rychle domluvit společnou schůzku. Pokud by Ostrov pro příští roky nezajistil náhradní díly, velmi by to zkomplikovalo situaci provozovatelů," uvedl.

Zbývající tuzemští výrobci jsou podle něj v budoucnu schopni kapacitně pokrýt potřebu českých dopravců na obnovu vozových parků. Nové trolejbusy nabízí další z dcer škodováckého holdingu - Škoda Electric ve spolupráci s Karosou Vysoké Mýto i ostravský Dopravní podnik. "Finanční situace většiny českých dopravních podniků ale v nejbližších letech zřejmě neumožní nějak ve velkém nakupovat nové vozy," míní Macháček.

Mluvčí holdingu Škoda Karel Samec potvrdil, že červnové propuštění 170 lidí a ukončení výroby trolejbusů v Ostrově neznamená zánik firmy. Servisní operace a dodávky náhradních dílů, především pro americké San Francisco, zaměstnají kolem 25 lidí. Další holding využije pro práci obchodně projekční skupiny.

V roce 1997 podepsaný a dnes už realizovaný kontrakt pro San Francisco byl za poslední roky nejvýznamnějším obchodem ostrovské Škody. Američané zaplatili za 273 trolejbusů celkem 52 miliónů dolarů. Zajištění garancí a náhradních dílů bude podle projektové manažerky pro USA Gabriely Valeriánové živit více než dvě desítky lidí ještě několik let. "Takový trh nemůžeme opustit během půl roku," potvrdila Valeriánová.

Osud většiny zaměstnanců Škody Ostrov zpečetil neúspěch v soutěži na dodávku 250 trolejbusů pro kanadský Vancouver a nedostatek jiných obchodních příležitostí.

Odborová organizace holdingu označila za viníka management Škody Ostrov a vyzvala včera dopisem představitele mateřské firmy, aby vyvodili vůči vedení své dceřiné firmy osobní zodpovědnost.

Podle mluvčího holdingu je však na vině především situace na východních trzích, kde byl o starší typové řady trolejbusů z Ostrova největší zájem. Kvůli finančním problémům zákazníka ale nebyl naplněn kontrakt pro Uzbekistán, Afghánistán, neuskutečnil se záměr v Litvě. "I přes razantní úsporná opatření realizovaná v posledních letech jsou fixní náklady společnosti v porovnání s konkurencí stále vysoké a Škoda Ostrov již více než dva roky generuje ztrátu, ta jen za rok 2003 přesáhne 100 miliónů korun," odůvodnil Samec zastavení výroby trolejbusů.

Autor: Miroslav Petr