Čeští dopravci mají z nového soupeře obavy, protože může svoji silnou finanční pozici promítnout do cen
Čeští dopravci mají z nového soupeře obavy, protože může svoji silnou finanční pozici promítnout do cen
HN 12.5.2004 - České Budějovice, 12. 5. 2004 - Největší rakouský autobusový dopravce Österreichische Postbus, který nedávno ovládl akciovou společnost ČSAD Autobusy České Budějovice, hodlá v příštím roce kapitálově vstoupit do další české dopravní firmy.
"Bezesporu se po dalších akvizicích poohlédneme. Zajímají nás hlavně pohraniční oblasti," uvedla bez dalších podrobností předsedkyně představenstva Postbusu Wilhelmine Goldmannová.
Vyloučila přitom, že by se tak stalo ještě letos, protože firma se musí nejdřív vypořádat s majetkovou konsolidací podniku v Rakousku. Tu hodlá letos dokončit, proto na ni nyní zaměřuje všechny síly. Odborníci soudí, že Postbus má šanci například u firem ČSAD autobusy Plzeň a Autobusy Karlovy Vary z podnikatelské skupiny Zdeňka Zemka. "Majetkoprávní vztahy mi nepřísluší komentovat," uvedl Miroslav Hucl, ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň. O obě firmy se zajímal, podobně jako o českobudějovické ČSAD Autobusy, patřící v té době finanční skupině Atlantik FT, také francouzský Keolis. Zatímco na jihu Čech byl "přeskočen" Rakušany, na západě Čech jednání Keolisu s vlastníkem k dohodě o prodeji nevedla, což dává příležitost Postbusu.
"Vstup Postbusu do Čech musí ale u každého dopravce vyvolat pozornost," připustil Hucl. Dál však aktivity Postbusu nechtěl komentovat. Čeští dopravci hlavně z jižních a západních Čech ale anonymně potvrzují, že do země přišel velmi silný hráč, který se vedle nich bude ucházet o státní dotace na veřejnou hromadnou dopravu.
"Finanční síla mu umožní mít velmi konkurenceschopné ceny," obávají se. Upozorňují přitom, že o státní či krajské peníze se bude zase ucházet podnik vlastněný státem. Postbus je od loňského září dcerou státních rakouských drah Österreichischen Bundesbahnen. Jeho loňský obrat dosáhl zhruba 300 miliónů eur. V Rakousku, kde obrat celého odvětví činí asi 870 miliónů eur tak má firma na trhu 45procentní podíl.
Manažerka Goldmannová, která stála u úspěšné restrukturalizace Postbusu a pomohla firmu vytáhnout ze ztráty 11 miliónů eur v roce 2001 do zisku 3,5 miliónu eur v roce 2003, přitom nijak nezastírá, že firma vstupem do Čech upevnila postavení v prostoru EU.
"Otevření nových mezinárodních trhů povede k růstu veřejné osobní dopravy mezi Rakouskem a sousedními zeměmi," říká. Postbus chce nyní hlavně lépe dopravně propojit česko-rakouské pohraničí. V Rakousku už proto zažádal o koncesi pro českobudějovické ČSAD Autobusy. Jeho spoje nemají končit na hranici jako dosud, ale pokračovat až do Freistadtu nebo Bad Leonfeldenu. Odtud naváží na vnitrozemské linky Postbusu. "Pracujeme na tom. Ale tři až čtyři měsíce potrvá, než koncesi získáme," potvrdil Vladimír Homola, obchodní ředitel ČSAD Autobusy.
Autor: Zdeněk Zuntych
"Bezesporu se po dalších akvizicích poohlédneme. Zajímají nás hlavně pohraniční oblasti," uvedla bez dalších podrobností předsedkyně představenstva Postbusu Wilhelmine Goldmannová.
Vyloučila přitom, že by se tak stalo ještě letos, protože firma se musí nejdřív vypořádat s majetkovou konsolidací podniku v Rakousku. Tu hodlá letos dokončit, proto na ni nyní zaměřuje všechny síly. Odborníci soudí, že Postbus má šanci například u firem ČSAD autobusy Plzeň a Autobusy Karlovy Vary z podnikatelské skupiny Zdeňka Zemka. "Majetkoprávní vztahy mi nepřísluší komentovat," uvedl Miroslav Hucl, ředitel společnosti ČSAD autobusy Plzeň. O obě firmy se zajímal, podobně jako o českobudějovické ČSAD Autobusy, patřící v té době finanční skupině Atlantik FT, také francouzský Keolis. Zatímco na jihu Čech byl "přeskočen" Rakušany, na západě Čech jednání Keolisu s vlastníkem k dohodě o prodeji nevedla, což dává příležitost Postbusu.
"Vstup Postbusu do Čech musí ale u každého dopravce vyvolat pozornost," připustil Hucl. Dál však aktivity Postbusu nechtěl komentovat. Čeští dopravci hlavně z jižních a západních Čech ale anonymně potvrzují, že do země přišel velmi silný hráč, který se vedle nich bude ucházet o státní dotace na veřejnou hromadnou dopravu.
"Finanční síla mu umožní mít velmi konkurenceschopné ceny," obávají se. Upozorňují přitom, že o státní či krajské peníze se bude zase ucházet podnik vlastněný státem. Postbus je od loňského září dcerou státních rakouských drah Österreichischen Bundesbahnen. Jeho loňský obrat dosáhl zhruba 300 miliónů eur. V Rakousku, kde obrat celého odvětví činí asi 870 miliónů eur tak má firma na trhu 45procentní podíl.
Manažerka Goldmannová, která stála u úspěšné restrukturalizace Postbusu a pomohla firmu vytáhnout ze ztráty 11 miliónů eur v roce 2001 do zisku 3,5 miliónu eur v roce 2003, přitom nijak nezastírá, že firma vstupem do Čech upevnila postavení v prostoru EU.
"Otevření nových mezinárodních trhů povede k růstu veřejné osobní dopravy mezi Rakouskem a sousedními zeměmi," říká. Postbus chce nyní hlavně lépe dopravně propojit česko-rakouské pohraničí. V Rakousku už proto zažádal o koncesi pro českobudějovické ČSAD Autobusy. Jeho spoje nemají končit na hranici jako dosud, ale pokračovat až do Freistadtu nebo Bad Leonfeldenu. Odtud naváží na vnitrozemské linky Postbusu. "Pracujeme na tom. Ale tři až čtyři měsíce potrvá, než koncesi získáme," potvrdil Vladimír Homola, obchodní ředitel ČSAD Autobusy.
Autor: Zdeněk Zuntych
Österreichische Postbus (2003)
Zdroj: Postbus
- Počet zaměstnanců 2680
- Počet autobusů 1450
- Počet kilometrů ujetých za rok 87 miliónů
- Počet přepravených cestujících za rok 150 miliónů
- Podíl na trhu v Rakousku 60 procent regionálních tratí / 45 procent celkem
- Obrat cca 300 miliónů eur (zisk 3,5 miliónů eur)