HN 26.5.4. - Dotace pro autobusové dopravce mají kraje rozdělovat na základě výběrového řízení. Dostane je jenom vítěz, což může ohrozit hlavně malé firmy.
HN 26.5.4. - Dotace pro autobusové dopravce mají kraje rozdělovat na základě výběrového řízení. Dostane je jenom vítěz, což může ohrozit hlavně malé firmy.
HN 26.5.4 - Praha/Plzeň, 26.5.4 - Necelý měsíc platí nový zákon o veřejných zakázkách a kraje už volají po jeho novele. Za nešťastnou považují především skutečnost, že se jím řídí i rozdělování státních dotací pro autobusové dopravce. Systém "vítěz bere vše" může podle úředníků samosprávy i zástupců některých firem zavést monopol jednoho přepravce a krach těch, co jsou na subvencích závislí, ale v tendru nezvítězí.
Zákon totiž neumožňuje rozdělit dotace na různé autobusové linky a tedy různé dopravce tak, jako dosud. "V tomto je naprosto nedostatečný," uvedl vedoucí odboru dopravy v kraji Vysočina Zdeněk Šálek. První náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jan Zborník přímo varuje před hrozící likvidací mnoha soukromých dopravců. "Ten zákon je bohužel šitý horkou jehlou. Hodí se pro stavby či další investiční akce, ale určitě ne na rozdělování dotací," reagoval.
Přitom jde o nemalé částky. Pro veřejnou linkovou dopravu ve všech krajích bude letos rozděleno ze státního rozpočtu 2,8 miliardy korun. Například Středočeský kraj přerozděluje 368 miliónů mezi 65 dopravců, v Plzeňském kraji jde o 184 miliónů pro 12 autobusových dopravců.
"Je to jasná likvidace konkurenčního prostředí," hodnotí nová kritéria výběru Zdeněk Vavřička, spolumajitel malé společnosti Vatra Bohemia. Ta svými čtyřmi autobusy zajišťuje dopravu v řídce osídlené severní části Plzeňska, v místě bez lukrativních vytížených linek. Podle Vavřičky je tak jasné, kdo má největší šance na vítězství v soutěži. "Malým to nedají, kdyby měli sebelepší nabídku. A my bez dotací zkrachujeme," uvedl.
Ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl vidí problém spíše v hrozícím zdražení dopravy: "Už teď lze jen těžko jít dolů s náklady. V soutěži vítězná nejnižší cena se může za čas ukázat jako nereálná a v důsledku to může vést na celém území kraje buď ke zdražení, nebo snížení kvality." Firma letos z dotací získá 170 miliónů.
Pracovníci krajských úřadů navíc upozorňují, že v době, kdy by už měla být soutěž vypsána, není ještě známa částka, o kterou mají dopravci pro příští rok soutěžit. A tak přesto, že zákon o veřejných zakázkách platí od 1. května, kraje rozdělí peníze postaru - úměrně podle počtu provozovaných autobusových linek a prokazatelných ztrát. "Nemohli jsme čekat. Abychom to celé stihli zúřadovat, museli bychom vypsat výběrové řízení už v polovině května," vysvětlil včera Zborník. "Dodatkem jsme museli prodloužit do příštího roku platnost původních smluv," přidal se Karel Mařík z odboru dopravy úřadu Plzeňského kraje.
Nový systém má nedostatky i podle nezávislého poradce pro oblast dopravy a bývalého pracovníka ministerstva dopravy Jiřího Dupáka. "Dělat výběrové řízení v těchto podmínkách je postaveno na vodě. Zákon by měl být novelizován," tvrdí Dupák.
Ministerstvo dopravy, kterého se situace přímo týká, odmítlo hrozící kolizi dělby dotací se zákonem o veřejných zakázkách jakkoliv komentovat. "Nám nepřísluší tento zákon vykládat," vyjádřila se mluvčí resortu Ludmila Roubcová s odkazem na Ministerstvo pro místní rozvoj, které je autorem zákona.
Mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj Petr Dimun připustil, že v novém zákoně chybí výjimka pro rozdělování dotací, podobná té, která dříve umožňovala dělit dotace podle jednotlivých autobusových linek. "Chystá se komplexní novela a předpokládám, že tam by se mělo určité zmírnění pro tyto účely objevit," uvedl Dimun.
Autor: Miroslav Petr
Namísto jediného velkého dopravce budou zajišťovat autobusovou dopravu podniky ČSAD Česká Lípa, Bus.Com a Dopravní podnik Ústeckého kraje. V případě, že likvidaci ČSAD Bus Ústí nad Labem letos v červnu schválí valná hromada, budou dvě ryze dopravní firmy, z nichž jedna bude zajišťovat svými autobusy dopravní obslužnost v Ústeckém kraji a druhá v kraji Libereckém. Třetí firma má spravovat zbývající aktiva.
"Chceme oddělit dopravní služby od všech dalších činností a vytvořit potenciál pro efektivnější uspokojení požadavků krajů, měst a obcí na rozsah a kvalitu dopravní obslužnosti na jejich území," řekl ředitel společnosti Pavel Knecht.
Představitelé odborů dopravy v Libereckém a Ústeckém kraji jsou o změně v dopravní firmě jen zevrubně informováni. Vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Ústí nad Labem Lenka Jalačičová prozatím nechce hovořit o tom, kdo v příštím období s krajem podepíše smlouvu o závazku veřejné služby. "Prozatím platí smluvní vztahy s ČSAD Bus, pokud akcionáři doporučí vznik nových dopravních firem, pak se mohou přihlásit do výběrového řízení," doplnila Jalačičová.
Ústecký kraj doposud spolupracoval s dvěma desítkami dopravců, včetně ČSAD Bus. O termínu výběrového řízení zatím kraj mlčí. Stejně jako v Liberci totiž nezná výši státní dotace, kterou bude rozdělovat. Ředitel Dopravního podniku města Děčín Bohumil Bárta řekl, že změny na straně největšího dopravního konkurenta neovlivní zájem jeho firmy žádat o dotace na příměstskou dopravní obslužnost.
ČSAD Bus v květnu požadoval od kraje, aby se podílel na úhradě ztráty z provozu základní dopravní obslužnosti, která přesáhla tři milióny korun. Kraj však požadavek firmy odmítl. "Úbytek cestujících patří mezi riziko podnikání, své hospodaření si firma musí vyřešit sama," uvedl ústecký hejtman Jiří Šulc. Podle něj je sice ČSAD Bus největším dopravcem v kraji, ale také nejdražším. Celkem disponuje pěti sty autobusy, což jej v Česku řadí na třetí místo.
Autor: Stanislav Šetina
Přitom jde o nemalé částky. Pro veřejnou linkovou dopravu ve všech krajích bude letos rozděleno ze státního rozpočtu 2,8 miliardy korun. Například Středočeský kraj přerozděluje 368 miliónů mezi 65 dopravců, v Plzeňském kraji jde o 184 miliónů pro 12 autobusových dopravců.
"Je to jasná likvidace konkurenčního prostředí," hodnotí nová kritéria výběru Zdeněk Vavřička, spolumajitel malé společnosti Vatra Bohemia. Ta svými čtyřmi autobusy zajišťuje dopravu v řídce osídlené severní části Plzeňska, v místě bez lukrativních vytížených linek. Podle Vavřičky je tak jasné, kdo má největší šance na vítězství v soutěži. "Malým to nedají, kdyby měli sebelepší nabídku. A my bez dotací zkrachujeme," uvedl.
Ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl vidí problém spíše v hrozícím zdražení dopravy: "Už teď lze jen těžko jít dolů s náklady. V soutěži vítězná nejnižší cena se může za čas ukázat jako nereálná a v důsledku to může vést na celém území kraje buď ke zdražení, nebo snížení kvality." Firma letos z dotací získá 170 miliónů.
Pracovníci krajských úřadů navíc upozorňují, že v době, kdy by už měla být soutěž vypsána, není ještě známa částka, o kterou mají dopravci pro příští rok soutěžit. A tak přesto, že zákon o veřejných zakázkách platí od 1. května, kraje rozdělí peníze postaru - úměrně podle počtu provozovaných autobusových linek a prokazatelných ztrát. "Nemohli jsme čekat. Abychom to celé stihli zúřadovat, museli bychom vypsat výběrové řízení už v polovině května," vysvětlil včera Zborník. "Dodatkem jsme museli prodloužit do příštího roku platnost původních smluv," přidal se Karel Mařík z odboru dopravy úřadu Plzeňského kraje.
Nový systém má nedostatky i podle nezávislého poradce pro oblast dopravy a bývalého pracovníka ministerstva dopravy Jiřího Dupáka. "Dělat výběrové řízení v těchto podmínkách je postaveno na vodě. Zákon by měl být novelizován," tvrdí Dupák.
Ministerstvo dopravy, kterého se situace přímo týká, odmítlo hrozící kolizi dělby dotací se zákonem o veřejných zakázkách jakkoliv komentovat. "Nám nepřísluší tento zákon vykládat," vyjádřila se mluvčí resortu Ludmila Roubcová s odkazem na Ministerstvo pro místní rozvoj, které je autorem zákona.
Mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj Petr Dimun připustil, že v novém zákoně chybí výjimka pro rozdělování dotací, podobná té, která dříve umožňovala dělit dotace podle jednotlivých autobusových linek. "Chystá se komplexní novela a předpokládám, že tam by se mělo určité zmírnění pro tyto účely objevit," uvedl Dimun.
Autor: Miroslav Petr
ČSAD BUS Ústí chystá rozdělení do tří firem
HN 26.5.4. - Ústí nad Labem, 26.5.2004 - Hlavní akcionáři největšího autobusového přepravce v severních Čechách, společnost ČSAD Bus Ústí nad Labem, chtějí firmu zrušit. Její majetek mají převzít tři nové společnosti.Namísto jediného velkého dopravce budou zajišťovat autobusovou dopravu podniky ČSAD Česká Lípa, Bus.Com a Dopravní podnik Ústeckého kraje. V případě, že likvidaci ČSAD Bus Ústí nad Labem letos v červnu schválí valná hromada, budou dvě ryze dopravní firmy, z nichž jedna bude zajišťovat svými autobusy dopravní obslužnost v Ústeckém kraji a druhá v kraji Libereckém. Třetí firma má spravovat zbývající aktiva.
"Chceme oddělit dopravní služby od všech dalších činností a vytvořit potenciál pro efektivnější uspokojení požadavků krajů, měst a obcí na rozsah a kvalitu dopravní obslužnosti na jejich území," řekl ředitel společnosti Pavel Knecht.
Představitelé odborů dopravy v Libereckém a Ústeckém kraji jsou o změně v dopravní firmě jen zevrubně informováni. Vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Ústí nad Labem Lenka Jalačičová prozatím nechce hovořit o tom, kdo v příštím období s krajem podepíše smlouvu o závazku veřejné služby. "Prozatím platí smluvní vztahy s ČSAD Bus, pokud akcionáři doporučí vznik nových dopravních firem, pak se mohou přihlásit do výběrového řízení," doplnila Jalačičová.
Ústecký kraj doposud spolupracoval s dvěma desítkami dopravců, včetně ČSAD Bus. O termínu výběrového řízení zatím kraj mlčí. Stejně jako v Liberci totiž nezná výši státní dotace, kterou bude rozdělovat. Ředitel Dopravního podniku města Děčín Bohumil Bárta řekl, že změny na straně největšího dopravního konkurenta neovlivní zájem jeho firmy žádat o dotace na příměstskou dopravní obslužnost.
ČSAD Bus v květnu požadoval od kraje, aby se podílel na úhradě ztráty z provozu základní dopravní obslužnosti, která přesáhla tři milióny korun. Kraj však požadavek firmy odmítl. "Úbytek cestujících patří mezi riziko podnikání, své hospodaření si firma musí vyřešit sama," uvedl ústecký hejtman Jiří Šulc. Podle něj je sice ČSAD Bus největším dopravcem v kraji, ale také nejdražším. Celkem disponuje pěti sty autobusy, což jej v Česku řadí na třetí místo.
Autor: Stanislav Šetina
ČSAD Bus Ústí nad Labem v roce 2003
- Tržby (v miliónech korun) 715
- Počet pracovníků 1069
- Počet autobusů 500
- Ujeté kilometry (v miliónech km) 22,5
- Hlavní akcionáři Československá eskontní společnost 43,84 % a VPÚ-DECO Plzeň 14,82 %