HN 22.10.2003 - Osobní přepravci vidí svou budoucnost v propojení autobusové a železniční dopravy. Jen tak mohou vzdorovat úbytku cestujících, kteří stále častěji volí dopravu vlastním automobilem.
HN 22.10.2003 - Osobní přepravci vidí svou budoucnost v propojení autobusové a železniční dopravy. Jen tak mohou vzdorovat úbytku cestujících, kteří stále častěji volí dopravu vlastním automobilem.
HN 22.10.2003 - Osobní přepravci vidí svou budoucnost v propojení autobusové a železniční dopravy. Jen tak mohou vzdorovat úbytku cestujících, kteří stále častěji volí dopravu vlastním automobilem. "Jen takzvaná integrovaná doprava organizovaná společně soukromými dopravci a státní správou má v osobní dopravě šanci," míní Vojtěch Ježek, ředitel Sodeli CZ, české filiálky francouzské společnosti Keolis. Zkušenosti má Keolis právě z Francie, kde provozuje všechny druhy osobní dopravy: autobusy, železnice, metro i tramvaje.
V Česku se do projektu zapojují zejména České dráhy (ČD). Integrovaná doprava spojující cestování vlakem a autobusy soukromých či městských dopravců byla zavedena v několika desítkách měst. Kromě Prahy, kde zasahuje desítky kilometrů za její hranice, je například v Plzni, Ostravě či Zlíně. Od 1. ledna příštího roku se zavede i v Brně a v jednání je Olomouc.
"Omezením zdvojení přepravy, kdy současně jede poloprázdný vlak i autobus, se sníží náklady přepravců a tím i dotace státu," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
"Například ve Vídni už s tím slaví úspěchy. Podařilo se jim dokonce přilákat více pasažérů," uvedl Šťáhlavský. Podle něj je pro cestující v tomto systému výhodou použití jediné jízdenky, na kterou mohou jet do cíle různými dopravními prostředky tak, jak je to pro něj nejvýhodnější. Dosáhnou tak výrazných úspor, které mohou přesáhnout i polovinu dosavadních nákladů.
"Navíc dopravci v systému vzájemně sladí i jízdní řády, aby spoje vlaků i autobusů či metra na sebe navazovaly. To výrazně zkracuje čas cestování," řekl Štáhlavský.
"Je to jediný způsob, jak aspoň zastavit rozvoj individuálního automobilismu v cestě do práce, na nákupy a podobně," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Podle něj je v západní Evropě integrovaná doprava již na vysoké úrovni.
Autor: Jan Činčura HN 22.10.3/Podniky a trhy/z domova
V Česku se do projektu zapojují zejména České dráhy (ČD). Integrovaná doprava spojující cestování vlakem a autobusy soukromých či městských dopravců byla zavedena v několika desítkách měst. Kromě Prahy, kde zasahuje desítky kilometrů za její hranice, je například v Plzni, Ostravě či Zlíně. Od 1. ledna příštího roku se zavede i v Brně a v jednání je Olomouc.
"Omezením zdvojení přepravy, kdy současně jede poloprázdný vlak i autobus, se sníží náklady přepravců a tím i dotace státu," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
"Například ve Vídni už s tím slaví úspěchy. Podařilo se jim dokonce přilákat více pasažérů," uvedl Šťáhlavský. Podle něj je pro cestující v tomto systému výhodou použití jediné jízdenky, na kterou mohou jet do cíle různými dopravními prostředky tak, jak je to pro něj nejvýhodnější. Dosáhnou tak výrazných úspor, které mohou přesáhnout i polovinu dosavadních nákladů.
"Navíc dopravci v systému vzájemně sladí i jízdní řády, aby spoje vlaků i autobusů či metra na sebe navazovaly. To výrazně zkracuje čas cestování," řekl Štáhlavský.
"Je to jediný způsob, jak aspoň zastavit rozvoj individuálního automobilismu v cestě do práce, na nákupy a podobně," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Podle něj je v západní Evropě integrovaná doprava již na vysoké úrovni.
Autor: Jan Činčura HN 22.10.3/Podniky a trhy/z domova