HN:22.10.2003 - Firmy Connex a Keolis ovládají část veřejné dopravy v Praze, východních Čechách i na severní Moravě/ Francouzi pronikají na český dopravní trh/ Osobní dopravci z Francie
HN:22.10.2003 - Firmy Connex a Keolis ovládají část veřejné dopravy v Praze, východních Čechách i na severní Moravě/ Francouzi pronikají na český dopravní trh/ Osobní dopravci z Francie
HN:22.10.2003 - Firmy Connex a Keolis ovládají část veřejné dopravy v Praze, východních Čechách i na severní Moravě/ Francouzi pronikají na český dopravní trh/ Osobní dopravci z Francie nenacházejí konkurenci v německých firmách.
Přepravci z Francie stále více expandují v tuzemské veřejné dopravě a rozšiřují své aktivity. Soukromé firmy, které ovládají dopravní trh nejen ve Francii, ale i v jiných evropských zemích, skupují české dopravní podniky nebo s nimi zakládají joint ventures.
Nejdále je v průniku do městské dopravy firma Connex. Ta už působí v Praze, na Pardubicku, Olomoucku a Třinecku.
Francouzská dopravní jednička zvýšila v Česku svůj obrat z pouhého jednoho miliónu korun v roce 2000 na loňských 1,5 miliardy. Letos předpokládá tržby 1,8 miliardy. Raketového nástupu dosáhla hlavně novými akvizicemi. Do její české skupiny patří firmy Connex Praha, Connex Východní Čechy, Connex Morava a Bus Slezsko.
V hledáčku však má i další dopravní podniky. Například zastupitelstvo v Třebiči bude 30. října posuzovat nabídky čtyř zájemců na převzetí městského dopravního podniku. "Mezi nimi je i Connex," potvrdil tajemník třebíčského magistrátu Milan Hamerník. Zbývající uchazeči jsou přitom menší tuzemské firmy mezi nimiž nechybí ani autoškola.
Česko je první zemí bývalého východního bloku, do které vstoupil největší konkurent Connexu, francouzský Keolis. Firma, která doma v městské veřejné dopravě pokrývá 40 procent trhu, již v Česku provozuje mezinárodní autobusové linky spojující Prahu a další města se západní Evropou. Její česká filiálka Sodeli CZ v současné době usiluje o vstup do dopravních podniků Karlovy Vary, Mladé Boleslavi či Hradci Králové.
"Předkládáme různé varianty spolupráce od poradenství až ke spoluúčasti při provozování dopravního podniku," řekl ředitel Sodeli Vojtěch Ježek. Města se však k jeho návrhům staví opatrně. "Zatím žádná jednání nevedeme," řekl tiskový mluvčí karlovarského magistrátu Jakub Kaválek.
"Keolis a Connex jsou dvě největší evropské firmy, které se zabývají výhradně osobní dopravou. V Evropě podle mého názoru nemají odpovídajícího konkurenta," uvedl ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Poukázal na to, že do osobní dopravy významněji nevstoupil dopravce ze sousedních zemí, z Německa či Rakouska. Veřejnou dopravu v Česku dosud zajišťují podniky, jež jsou v stoprocentním vlastnictví měst.
Z Francie přicházejí do Česka i specialisté na kamiónovou dopravu. Například rodinná firma Groupe Norbert Dentressangle založila s ČSAD Uherské Hradiště společný podnik ND Logistics CZ a CSND zabývající se logistikou. V této oblasti ale německý či rakouský kapitál konkuruje podstatně více.
Autor:Jan Činčura HN 22.10.3/Podniky a trhy/z domova
Přepravci z Francie stále více expandují v tuzemské veřejné dopravě a rozšiřují své aktivity. Soukromé firmy, které ovládají dopravní trh nejen ve Francii, ale i v jiných evropských zemích, skupují české dopravní podniky nebo s nimi zakládají joint ventures.
Nejdále je v průniku do městské dopravy firma Connex. Ta už působí v Praze, na Pardubicku, Olomoucku a Třinecku.
Francouzská dopravní jednička zvýšila v Česku svůj obrat z pouhého jednoho miliónu korun v roce 2000 na loňských 1,5 miliardy. Letos předpokládá tržby 1,8 miliardy. Raketového nástupu dosáhla hlavně novými akvizicemi. Do její české skupiny patří firmy Connex Praha, Connex Východní Čechy, Connex Morava a Bus Slezsko.
V hledáčku však má i další dopravní podniky. Například zastupitelstvo v Třebiči bude 30. října posuzovat nabídky čtyř zájemců na převzetí městského dopravního podniku. "Mezi nimi je i Connex," potvrdil tajemník třebíčského magistrátu Milan Hamerník. Zbývající uchazeči jsou přitom menší tuzemské firmy mezi nimiž nechybí ani autoškola.
Česko je první zemí bývalého východního bloku, do které vstoupil největší konkurent Connexu, francouzský Keolis. Firma, která doma v městské veřejné dopravě pokrývá 40 procent trhu, již v Česku provozuje mezinárodní autobusové linky spojující Prahu a další města se západní Evropou. Její česká filiálka Sodeli CZ v současné době usiluje o vstup do dopravních podniků Karlovy Vary, Mladé Boleslavi či Hradci Králové.
"Předkládáme různé varianty spolupráce od poradenství až ke spoluúčasti při provozování dopravního podniku," řekl ředitel Sodeli Vojtěch Ježek. Města se však k jeho návrhům staví opatrně. "Zatím žádná jednání nevedeme," řekl tiskový mluvčí karlovarského magistrátu Jakub Kaválek.
"Keolis a Connex jsou dvě největší evropské firmy, které se zabývají výhradně osobní dopravou. V Evropě podle mého názoru nemají odpovídajícího konkurenta," uvedl ředitel Svazu dopravy Petr Kašík. Poukázal na to, že do osobní dopravy významněji nevstoupil dopravce ze sousedních zemí, z Německa či Rakouska. Veřejnou dopravu v Česku dosud zajišťují podniky, jež jsou v stoprocentním vlastnictví měst.
Z Francie přicházejí do Česka i specialisté na kamiónovou dopravu. Například rodinná firma Groupe Norbert Dentressangle založila s ČSAD Uherské Hradiště společný podnik ND Logistics CZ a CSND zabývající se logistikou. V této oblasti ale německý či rakouský kapitál konkuruje podstatně více.
Autor:Jan Činčura HN 22.10.3/Podniky a trhy/z domova