HN.IHNED.CZ 15. 7. 2003 podle Handelsblatt (Hans Schürmann): Autobusy na zemní plyn jezdí v mnoha evropských zemích, ale jejich motory nepracují tak úsporně jako dieselové agregáty. To se možná
HN.IHNED.CZ 15. 7. 2003 podle Handelsblatt (Hans Schürmann): Autobusy na zemní plyn jezdí v mnoha evropských zemích, ale jejich motory nepracují tak úsporně jako dieselové agregáty. To se možná
HN.IHNED.CZ 15. 7. 2003 podle Handelsblatt (Hans Schürmann): Autobusy na zemní plyn jezdí v mnoha evropských zemích, ale jejich motory nepracují tak úsporně jako dieselové agregáty. To se možná změní díky nové technologii.

Když se při výrobě jednoduše pozmění dieselův motor, může místo nafty využívat zemní plyn. "Tím, že se vymění vstřikovací technika na naftu za vstřikování pro zemní plyn, dosáhne se toho, že se plyn přivede rovnou do spalovacího prostoru," říká Ulrich Hilger, odborník na strojírenství na německé vysoké školy v Dortmundu. Díky tomu se podaří zachovat výhody naftového motoru, kterými jsou nízká spotřeba a vyšší výkon oproti motorům spalujícím benzín. Nová technika se jmenuje DING (Direct Injection Natural Gas). Pro dnes používané vozy na zemní plyn se sice také často jako základ využívá Dieselův motor, ale ten se přestavuje tak, že funguje na principu benzínového motoru. "Největší výhody dieselového motoru se tím úplně ztrácejí," vysvětluje Ulrich Hilger. Ve srovnání s motory na naftu spotřebují dnešní motory na plyn až o 40 procent více paliva a mají přitom nižší výkon. Kromě dortmundské firmy pracuje na technice přímého vstřikování pro plynové motory i kanadská společnost Westport Innovations. "Věříme, že tato technika má šanci na úspěch, především se uplatní u městských autobusů, zásobovacích aut a v komunálních vozidlech," uvádí Bernd Bartunek, jeden ze šéfů firmy Westport. Do budoucna není vyloučeno, že se nově vyvíjená technika uplatní i v osobních autech. Ačkoliv nyní mají přednost větší vozidla. Výrobce autobusů a nákladních vozidel, německá firma MAN, právě jeden takový motor testuje. "Vstřikovací technika je zajímavá, ale v Evropě má poměrně daleko k sériovému využití," odhaduje Gerald-Otto Lexen, odborník na motory poháněné zemním plynem u firmy MAN. Vozů na stlačený plyn jezdí v Německu stále velmi málo. Počet autobusů a malých dodávkových aut nepřekračuje tisíc kusů. Tyto vozy vypouštějící málo emisí využívají firmy podnikající v městské hromadné dopravě a jiných oborech, které se starají o chod města. Důvodem nízkého zájmu jsou náklady na přestavbu, které dosahují až 12 tisíc eur. "S novou technikou by se tyto náklady vrátily mnohem dříve, než je dnes obvyklé," míní Ulrich Hilger. Za úsporami stojí nižší spotřeba a v Německu i výhodnější zdanění, čímž se vyšší počáteční investice vrátí během dvou až tří let. Podle propočtů dortmundské firmy mohou úspory při provozování autobusu s novou technologií vstřikování plynu dosáhnout až k 15 procentům. Další výhodou bude podle Bernda Bartuneka i rostoucí poptávka po ekologicky čistých vozidlech. Nové přísnější emisní normy dieselové motory splní jen tehdy, když se do nich investují nemalé částky. Ty jsou srovnatelné s příplatkem za přestavbu na zemní plyn. "Teprve až vstoupí v platnost nové emisní normy, vyplatí se investice do nového zařízení na zemní plyn," říká Bernd Bartunek. Motory, které využijí novou technologii přímého vstřikování zemního plynu, splní podle představitelů firmy Westport normy Euro 4 i Euro 5, jež začnou platit v roce 2005 a 2008.

Kompletní materiál včetně obrázků v příloze auto&moto Hospodářských novin dne 15.7.2003