HN: Očekávaný nástup nového českého autobusu Tedom Kronos má zpoždění.
HN: Očekávaný nástup nového českého autobusu Tedom Kronos má zpoždění.
HN 14.10.2004 Jablonec nad Nisou/Praha
Autor:Stanislav Šetina
Fotografie AUTOTEC 2004: BUSportál
"Ztroskotali jsme na homologaci. Chybí nám potřebná povolení, myslím, že je získáme do konce roku," řekl Luboš Nedvědický, obchodní ředitel Tedom, která sídlí ve Výčapech na Třebíčsku a v Jablonci nad Nisou od loňského roku vlastní část bývalé automobilky s linkou na výrobu motorů. Tedom má však i nadále ambice vyrobit a prodat v příštím roce až 30 autobusů a v horizontu následujících let chce podle generálního ředitele Josefa Jelečky prodávat na českém trhu ročně kolem 60 autobusů. Firma je už nabízí i v zahraničí, například v Rakousku, přičemž zdůrazňuje, že na brněnském veletrhu Autotec získal Tedom Kronos poháněný plynem ocenění Grand Prix. Nezávislý odborník v automobilovém strojírenství Jan Šálek nicméně tvrdí, že získat cenu ještě neznamená přesvědčit trh. "Pokud Tedom Kronos získá homologace, nemá zdaleka vyhráno. Je to neznámá značka," míní Šálek. Největší český výrobce autobusů Karosa z Vysokého Mýta drží na tuzemském trhu podle Sdružení automobilového průmyslu již několik let zhruba padesátiprocentní podíl. Za Karosou, která letos vyrobila na 850 vozů, je další domácí producent z Ústeckoorlicka SOR Libchavy se zhruba dvacetiprocentním podílem na trhu a se zhruba poloviční produkcí. Na výrobě autobusů mají malý podíl i Ekobus (plynové autobusy na platformě SOR - pozn. BUSportálu)a také například KH motor Centrum Opava (minibusy - pozn. BUSportálu).
Konkurenční prostředí vyhovuje většině velkých zákazníků, mezi kterými jsou hlavně Dopravní podniky a dopravci z ČSAD. Tedom pro ně vyvinul nový typ elektronicky řízeného motoru na zemní plyn. Licenci na výrobu nízkopodlažního autobusu koupil od italské firmy Mauri. Plynové motory se začínají uplatňovat v evropských zemích a podle Luboše Nedvědického poptávka přijde i do Česka. Předseda odborné skupiny ze Sdružení dopravních podniků Ladislav Špitzer ale říká, že zákazníci budou opatrní. Dopravní podnik hlavního města Prahy letos kupuje sto nových autobusů, všechny od Karosy. "Síla výrobce je i v tom, že se postará o servis a náhradní díly i po mnoha letech provozu autobusů," řekl Špitzer.
Vozový park, především v dopravních podnicích, je ve velmi špatném stavu a teprve čeká na velkou modernizaci. Tvrdí to výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků Antonín Macháček. Naděje na zvýšení odbytu v Česku skýtá právě zastaralý vozový park s průměrným věkem přes čtrnáct let. "Je to ale otázka kupní síly firem a dopravních společností," uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. "V průměru všechny autobusy dopravních podniků už překročily osmiletou hranici životnosti o třicet procent," tvrdí Macháček.
Autor:Stanislav Šetina
Fotografie AUTOTEC 2004: BUSportál
Bus Tedom zatím nevyjel
Očekávaný nástup nového českého autobusu Tedom Kronos má zpoždění. Jeden z prvních výrobků měl už jezdit v Liberci. Bývalá automobilka Liaz, kterou koupila společnost Tedom a začala montovat nový typ městských autobusů, ale nedostala technická povolení."Ztroskotali jsme na homologaci. Chybí nám potřebná povolení, myslím, že je získáme do konce roku," řekl Luboš Nedvědický, obchodní ředitel Tedom, která sídlí ve Výčapech na Třebíčsku a v Jablonci nad Nisou od loňského roku vlastní část bývalé automobilky s linkou na výrobu motorů. Tedom má však i nadále ambice vyrobit a prodat v příštím roce až 30 autobusů a v horizontu následujících let chce podle generálního ředitele Josefa Jelečky prodávat na českém trhu ročně kolem 60 autobusů. Firma je už nabízí i v zahraničí, například v Rakousku, přičemž zdůrazňuje, že na brněnském veletrhu Autotec získal Tedom Kronos poháněný plynem ocenění Grand Prix. Nezávislý odborník v automobilovém strojírenství Jan Šálek nicméně tvrdí, že získat cenu ještě neznamená přesvědčit trh. "Pokud Tedom Kronos získá homologace, nemá zdaleka vyhráno. Je to neznámá značka," míní Šálek. Největší český výrobce autobusů Karosa z Vysokého Mýta drží na tuzemském trhu podle Sdružení automobilového průmyslu již několik let zhruba padesátiprocentní podíl. Za Karosou, která letos vyrobila na 850 vozů, je další domácí producent z Ústeckoorlicka SOR Libchavy se zhruba dvacetiprocentním podílem na trhu a se zhruba poloviční produkcí. Na výrobě autobusů mají malý podíl i Ekobus (plynové autobusy na platformě SOR - pozn. BUSportálu)a také například KH motor Centrum Opava (minibusy - pozn. BUSportálu).
Konkurenční prostředí vyhovuje většině velkých zákazníků, mezi kterými jsou hlavně Dopravní podniky a dopravci z ČSAD. Tedom pro ně vyvinul nový typ elektronicky řízeného motoru na zemní plyn. Licenci na výrobu nízkopodlažního autobusu koupil od italské firmy Mauri. Plynové motory se začínají uplatňovat v evropských zemích a podle Luboše Nedvědického poptávka přijde i do Česka. Předseda odborné skupiny ze Sdružení dopravních podniků Ladislav Špitzer ale říká, že zákazníci budou opatrní. Dopravní podnik hlavního města Prahy letos kupuje sto nových autobusů, všechny od Karosy. "Síla výrobce je i v tom, že se postará o servis a náhradní díly i po mnoha letech provozu autobusů," řekl Špitzer.
Vozový park, především v dopravních podnicích, je ve velmi špatném stavu a teprve čeká na velkou modernizaci. Tvrdí to výkonný ředitel Sdružení dopravních podniků Antonín Macháček. Naděje na zvýšení odbytu v Česku skýtá právě zastaralý vozový park s průměrným věkem přes čtrnáct let. "Je to ale otázka kupní síly firem a dopravních společností," uvedl ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. "V průměru všechny autobusy dopravních podniků už překročily osmiletou hranici životnosti o třicet procent," tvrdí Macháček.