HN 13.7.4. Nádraží dostanou nový kabát a další význam. Chystané rekonstrukce mohou vyvolat i místní dopravní problémy, upozorňují někteří odborníci
HN 13.7.4. Nádraží dostanou nový kabát a další význam. Chystané rekonstrukce mohou vyvolat i místní dopravní problémy, upozorňují někteří odborníci
České Budějovice, Plzeň, 13. 7. 2004 - Autobusová nádraží se mění v nákupní centra

Z autobusového nádraží v Týně nad Vltavou už je staveniště, na němž vyrůstá další z obchodů Lidl. Autobusy se posunuly o pár desítek metrů vedle. Nové mininádraží s novou zářící modrou správní budovou má ale už jen pár stání a z každého vyjíždí hned několik linek.

Podobné je to i v Kladně, Mladé Boleslavi, či Českých Budějovicích. Části autobusových nádraží se postupně mění v obchodní centra. Dopravci se totiž zbavují nadbytečných pozemků.Velké asfaltové plochy, na nichž už linkové autobusy dávno nejezdí v takovém počtu jako za socialismu, investory lákají. Ti navíc předpokládají, že si cestující čekající na autobus, zkrátí dlouhou chvíli nakupováním.

"Základní podmínkou bylo, aby se uchovala dopravní obslužnost. Jinak není důvod, proč tyto předimenzované plochy efektivně nevyužít," říká Miloslav Mrkvička, předseda představenstva ČSAD Jihotrans, které má v Týně nad Vltavou jednu ze svých divizí.

"S lidmi, kteří čekají na autobus počítáme," uvedl Milan Žoha, mluvčí společnosti CB - Mercury Center, která připravuje stavbu nového nákupního centra v Českých Budějovicích za zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Stát bude místo autobusového nádraží, které se přesune se na střechu "obchoďáku". "Získat ve městech vhodný pozemek je stále problematičtější. Frekventovaná nádraží se proto přímo nabízejí," uvedl Žoha. Zastavěná plocha se tak v tomto případě využije hned několikrát, protože v podzemí má být i velkokapacitní parkoviště. "To je velmi šetrné řešení," upozorňuje Mrkvička.

Na lidi, pracující v automobilce Škoda Auto, míří i investoři v Mladé Boleslavi. V sousedství největší české firmy, začaly na autobusovém nádraží stavět miliardové Bondy Centrum s hotelem, obchody, kancelářemi. "Sedmdesát procent zaměstnanců Škodovky chodí denně přes autobusové nádraží. Tohle místo má frekvenci, jaká se jinde, vzhledem k průměrným příjmům lidí, kteří se tu pohybují, těžko hledá," napsal na webových stránkách investor Tomáš Melich. "Míříme na těch 25 tisíc lidí, co tudy denně projdou a potřebují čistírnu, opravnu obuvi, nakoupí si čerstvé pečivo, nechají si vyvolat fotky a pojedou autobusem domů," říká Melich. Má tu být i lékař nebo vydávání poznávacích značek a řidičských průkazů. A samozřejmě nový autobusový terminál.

Autoři: Zdeněk Zuntych, Miroslav Petr


České Budějovice, 13. 7. 2004 - Nádraží dostanou nový kabát a další význam.

Linkové autobusy v loňském roce přepravily v Česku na 395 miliónů cestujících, což bylo podle údajů ministerstva dopravy o devět miliónů víc než předloni. Plných 370 miliónů jich přitom cestovalo na příměstských linkách. Letos je trend podobný - za první čtvrtletí linkové autobusy převezly 104 milióny lidí.

"Nádraží jako místa velké koncentrace lidí jsou obchodně určitě zajímavá. Problémem však je, že mnohde nefungují územní plány a následná dopravní řešení. Nové investice, které po dokončení přilákají desítky tisíc lidí, proto mohou někde vyvolat i místní dopravní problémy," upozorňuje ekonom Pavel Dytrych.

Například plocha autobusového nádraží v Kladně se zmenší, neboť na třetině vyroste supermarket. Současně zde, podobně jako v Týně nad Vltavou, postaví i budovu, v níž bude předprodej jízdenek, informace, sociální zařízení. Obdobná využití se hledala i pro nádraží v Benešově, Ostravě, Olomouci, Písku, Strakonicích a dalších místech.

"Pamatuji, že z Olomouce v 15.05 vyjíždělo naráz padesát autobusů. To už není dávno pravda," vzpomíná generální ředitelka dopravní společnosti Connex Morava Jitka Homolová. V dobách, kdy existovaly modely hromadných odjezdů po skončení ranních směn, tomu odpovídala i velikost vyasfaltovaných ploch. Přestože Connex Morava veškeré služby nakupuje a autobusová nádraží tedy nevlastní, Homolová nepokládá za neobvyklé, když jejich vlastníci jejich část pronajmou nebo prodají. "Děje se to často. Zvláště tam, kde se nádraží stavěla dost velkoryse," poznamenává. Místa leží u dopravních tepen poblíž městských center - proto tady rostou supermarkety nebo benzinové pumpy.

Ne každý vlastník ale tak postupuje. "Nic takového nechystáme," reaguje Miroslav Hucl, ředitel ČSAD Autobusy Plzeň, dominantního dopravce v Plzeňském kraji. Podobný názor má i ČSAD BUS Ústí nad Labem. "Nádraží, která máme, plně slouží dopravě," uvedl mluvčí firmy Michal Jergl. Podle ekonoma Dytrycha to není nic neobvyklého, protože vždy záleží na konkrétní nabídce a poptávce.

Investoři ale mají zájem i o železniční nádraží. Italská firma Grandi Stazione chce do tří let zásadně modernizovat tato místa v Praze, Karlových Varech a Mariánských Lázních. Leckdy nevábná místa hodlá změnit v kulturní, obchodní a společenská centra. "Počítá se s restauracemi, kinem, obchody. Musí to ale vycházet z místních podmínek," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dráhy přitom nebudou investovat ani korunu, Grandi Stazione bude platit nájem a náklady na modernizaci by měla umořit z provozu vybudovaných zařízení. Přestavba drážních objektů je ale podle Šťáhlavského často komplikovanější než nádraží autobusových, protože budovy drah bývají památkově chráněné. Navíc jejich průměrné stáří přesáhlo sto let a prakticky všechna potřebují opravu, aby odpovídala současným požadavkům. Součástí revitalizace proto mají být i obchodní prostory.

Autor: Zdeněk Zuntych
Foto CAN Plzeň - BUS Portál


Přečteno: Autobusová nádraží se mění v nákupní centra