Přečetli jsme: Navigace zkouší soudnost řidičů

S vlastními zkušenostmi s cestováním s navïgací budeme seznamovat až po Novém roce, kdy BUSportál začne tuto vymoženost ve služebním voze také používat.
S vlastními zkušenostmi s cestováním s navïgací budeme seznamovat až po Novém roce, kdy BUSportál začne tuto vymoženost ve služebním voze také používat.
Zatím měla redakce možnost pozorovat navigaci v předváděcích autobusech Mercedes-Benz, kde tato hovořila pochopitelně německy. Vlastní test redakce proběhne na navigaci VDO Ayton od společnosti MOLPIR. Zatím alespoň veselé příhody ze světa.
Berlín/Londýn, 29. 12. 2006 Hospodářské noviny - Reuters

Navigace zkouší soudnost řidičů

Řidičům, kteří si v autě zapínají satelitní navigační systém a "vypínají" mozek, se v uplynulém roce povedla řada pozoruhodných havárií. V říjnu třiapadesátiletý Němec, jemuž navigace přikázala "Teď odbočte doprava!", prudce stočil volant a narazil do pouliční toalety, třicet metrů před křižovatkou, jíž se pokyn týkal. Škoda, kterou spáchal, dělala 2000 eur.

O pár týdnů dříve se také jeden osmdesátiletý motorista spoléhal na družicový systém víc než na zdravý rozum, a v Hamburku ignoroval ceduli "Uzavřeno, práce na silnici". V plné rychlosti narazil do hromady písku. "Myslel jsem, že mě navigace vede do nějaké zkratky," řekl Volker Heinemann místnímu deníku. Vyvázl bez zranění, ale jeho vůz museli odtáhnout.

"Těžko pochopit, jak se něco takového může stát. Přeci nejedou v tanku, který dovoluje jen výhled úzkou štěrbinou," diví se Maxmilian Maurer, mluvčí německého autoklubu ADAC. "Člověk by řekl, že mají vlastní oči a mozky, aby se sami dokázali rozhodnout. Domníval jsem se, že navigační systémy jsou, jak se říká, "odolné vůči idiotům". Asi jsem se mýlil."

Zajeli si

Za příklady můžeme vyrazit i ven z Německa. Na jihu Anglie například devětadvacetiletá řidička špatně pochopila, co jí navigační systém radí, a v téměř stodvacetikilometrové rychlosti se řítila v protisměru po dálnici u Portsmouthu. Zastavila až po 22 kilometrech.

Ne vždy jsou na vině lidé za volantem. Počátkem prosince jedna americká hudební skupina prošvihla koncert v jihoanglickém Cheltenhamu, protože navigace ji navedla do Chelmsfordu, který leží o 200 kilometrů dál na východ. "Někdo to spletl, když město, kam jsme měli dorazit, zadával do systému," postěžoval si manažer skupiny.

Jak ale vysvětlit, že jeden řidič sanitky si, byť s vadnou navigací, zajel přes 600 kilometrů, než převezl pacienta z jedné londýnské nemocnice do druhé? Omyl si prý uvědomil až u severoanglického Manchesteru. Proč mu nedošlo dřív, že měl absolvovat jen třináctikilometrovou trasu? Jako by se potvrzovalo, že zatímco auta jsou čím dál "chytřejší", lidé stále více hloupnou.

Přívoz, nebo most? Autoklub ADAC uvádí, že navigační systém má v Německu každé třetí nové auto. Letos byl i jedním z nejčastějších dárků, který řidiči našli ke své velké radosti pod stromečkem.

Lídrem na trhu je firma Blaupunkt. Její mluvčí Joachim Siedler považuje za absurdní, aby řidiči sváděli vlastní chyby na přístroje, a připomíná, že družicová navigace má pomáhat, ne rozhodovat. To zcela závisí na řidiči.

"Když na semaforu svítí červená, je jasné, že musíte zastavit, i když systém říká - pokračujte v cestě, jeďte rovně. Lidé, kteří vjedou do řeky a pak nadávají na přístroj, se asi sami tak stydí, že nedokážou uznat vlastní omyl," soudí Siedler.

Naráží na případ Němce, který předloni o Vánocích sjel nedaleko Berlína v mlze do řeky Havely. Policistům pak tvrdil, že na navigačním systému vypadal říční trajekt jako most.