Loni srazily tramvaje 104 osob, 8 zemřelo. Tramvaj T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem by mohla lidi přimět k větší opatrnosti.
Loni srazily tramvaje 104 osob, 8 zemřelo. Tramvaj T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem by mohla lidi přimět k větší opatrnosti.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s BESIPEM, Policií ČR, ROPIDem a MHMP připravil novou bezpečnostní akci s názvem „Neskákej mi pod kola!“. Osvětová kampaň je zaměřená na prevenci srážek tramvají s chodci. Počet střetů totiž každým rokem stoupá, přičemž v loňském roce došlo k nejvyššímu počtu úmrtí následkem srážky s chodcem.
DPP každoročně vynakládá obrovské úsilí do osvěty, ale tradiční způsoby komunikace se neukázaly jako účinné. Účastníci silničního provozu si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost. Dopravní podnik se proto rozhodl v komunikaci přitvrdit. Od středy 27. března vyšle na koleje tramvaj T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem. Přední část tramvaje zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, ze kterého zamrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“. Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení občanů hlavního města. Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, dramatické slogany i polep jsou zcela na místě.
„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo. Je teď potřeba udělat všechno proto, abychom smutnou bilanci zastavili a ochránili životy chodců, cyklistů i řidičů. Do ulic nyní vysíláme preventivní tramvaj, která bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.
Hlavním smyslem bezpečnostní akce je prostřednictvím výrazného (a možná i šokujícího) polepu udržet pražské cestující v bdělosti a v důsledku toho snížit počet nehod způsobených střety tramvají s chodci. Kampaň, určená pro širokou veřejnost, si klade za cíl odradit chodce od zbytečného riskování. „Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Mnoho lidí si však stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Tramvaje jsou velmi oblíbeným a zároveň ekologickým dopravním prostředkem. Aby však cestující uvnitř i vně tramvaje byli v bezpečí, je bezpodmínečně nutné chovat se zodpovědně a nevstupovat do cesty přejíždějící tramvaji. K zabránění srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit.
„Počet obětí střetu s tramvají v hlavním městě loni výrazně narostl. Takové nehody si bohužel vyžádaly osm životů. Nepozornost řidičů i chodců je stále více rizikovým faktorem, na který se BESIP ve svých kampaních zaměřuje. Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje z 50 km/h činí cca 42 m, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na cca 13 metrech,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Mezi nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, patří například:
- Nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce,
- Přecházení těsně před tramvají (řidič vás často nemá šanci zahlédnout),
- Nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj),
- Vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje).
DPP
DPP každoročně vynakládá obrovské úsilí do osvěty, ale tradiční způsoby komunikace se neukázaly jako účinné. Účastníci silničního provozu si mnohdy neuvědomují, že tramvaj má na přechodu pro chodce přednost. Dopravní podnik se proto rozhodl v komunikaci přitvrdit. Od středy 27. března vyšle na koleje tramvaj T3R.P s nepřehlédnutelným žlutočerným polepem. Přední část tramvaje zaujme lebkou, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. V zadní části je umístěn slogan, ze kterého zamrazí: „Pomoz mi nezabíjet!“. Ze strany DPP se ale nejedná o plané strašení občanů hlavního města. Vzhledem k tomu, že jen za loňský rok po srážce s tramvají zahynulo celkem 8 lidí, dramatické slogany i polep jsou zcela na místě.
„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo. Je teď potřeba udělat všechno proto, abychom smutnou bilanci zastavili a ochránili životy chodců, cyklistů i řidičů. Do ulic nyní vysíláme preventivní tramvaj, která bude cestujícím dennodenně připomínat, že nepozornost v silničním provozu je může stát život,“ říká Adam Scheinherr, náměstek pražského primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP.
Hlavním smyslem bezpečnostní akce je prostřednictvím výrazného (a možná i šokujícího) polepu udržet pražské cestující v bdělosti a v důsledku toho snížit počet nehod způsobených střety tramvají s chodci. Kampaň, určená pro širokou veřejnost, si klade za cíl odradit chodce od zbytečného riskování. „Největší nebezpečí hrozí při neopatrném přecházení vozovky. Mnoho lidí si však stále bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu přednost. Pokud se nám díky této drsnější osvětové kampani podaří zachránit byť jeden jediný lidský život, akce bude mít smysl,“ říká Petr Witowski, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Tramvaje jsou velmi oblíbeným a zároveň ekologickým dopravním prostředkem. Aby však cestující uvnitř i vně tramvaje byli v bezpečí, je bezpodmínečně nutné chovat se zodpovědně a nevstupovat do cesty přejíždějící tramvaji. K zabránění srážky s jiným vozidlem nebo s chodcem má řidič tramvaje jedinou možnost – včas tramvaj zastavit.
„Počet obětí střetu s tramvají v hlavním městě loni výrazně narostl. Takové nehody si bohužel vyžádaly osm životů. Nepozornost řidičů i chodců je stále více rizikovým faktorem, na který se BESIP ve svých kampaních zaměřuje. Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje z 50 km/h činí cca 42 m, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na cca 13 metrech,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.
Mezi nejčastější chyby chodců ve vztahu k tramvajím, které často mívají fatální následky, patří například:
- Nedání přednosti tramvaji na přechodu pro chodce,
- Přecházení těsně před tramvají (řidič vás často nemá šanci zahlédnout),
- Nahlížení před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník (z protisměru může vyjet míjející tramvaj),
- Vstoupení do cesty rozjíždějící tramvaji (dochází k nesprávnému odhadu brzdné dráhy tramvaje).
Samostatnou kapitolou jsou také chodci se sluchátky na uších, kvůli kterým neslyší přijíždějící tramvaj a nedokáží tak včas zareagovat na blížící se nebezpečí.
Další informace jsou také k dispozici na novém webu www.neskakejmipodkola.cz.
DPP
Kampaň odstartovala ve středu 27. března