Praha má aktualizovaný plán rozvoje linek PID až do roku 2032

Jak pojedou linky MHD po otevření tramvajové trati na Václavském náměstí, po otevření metra D nebo po zavedení vlaků na letiště. Kde pojedou trolejbusy, jak změní dopravu nová lanovka z Podbaby do Bohnic. "Kuchařku" PID schválila Rada města.
Jak pojedou linky MHD po otevření tramvajové trati na Václavském náměstí, po otevření metra D nebo po zavedení vlaků na letiště. Kde pojedou trolejbusy, jak změní dopravu nová lanovka z Podbaby do Bohnic. "Kuchařku" PID schválila Rada města.
Rada hl. m. Prahy schválila v pondělí 20. 6. 2022 strategický dokument „Rozvoj linek PID v Praze 2022-2032“. Jedná se o třetí aktualizaci původního materiálu pro roky 2019-2029. Základním cílem dokumentu, do kterého byly zapracovány aktuální projekty a také připomínky městských částí, je poskytnout městské samosprávě i veřejnosti podrobnější představu o tom, jakou podobu hromadné dopravy mohou v následujících deseti letech v okolí svého bydliště či pracoviště očekávat po dokončení nových tras metra, tratí tramvají, trolejbusů, modernizací železnice a po dostavbě dalších obytných a administrativních celků. Dokument také slouží pro dlouhodobé plánování kapacit jednotlivých dopravců i jako podklad pro možné čerpání dotací z Evropské unie.

Příprava tohoto rozsáhlého materiálu začala již v roce 2015, kdy organizace ROPID písemně oslovila zástupce všech 57 městských částí a následně shromáždila jejich podněty k výhledové podobě sítě hromadné dopravy na jejich území. Současně byly do dokumentu zapracovány všechny tehdy známé rozvojové projekty Hl. m. Prahy. První vydání vzniklo v roce 2017 a bylo určené k připomínkám dopravcům a dalších institucí. Několik stovek připomínek bylo následně vypořádáno a zapracováno do druhého vydání dokumentu sloužícího k představení projektu veřejnosti a městským částem. Po komunálních volbách na podzim roku 2018 byly s dokumentem seznámeny také nové politické reprezentace městských částí a maximum připomínek jednotlivých městských částí bylo do strategie podařilo zapracovat.  

Nová strategie je aktualizací po čtyřech letech a promítly se do ní nové projekty, jako je tramvajová trať na Václavské náměstí, lanovka z Podbaby do Bohnic a  elektrifikace autobusových linek.  Podle ROPID odsunula finalizaci dokumentu až do roku 2022 epidemie covid19.

Dokument především popisuje, jaký objem hromadné dopravy bude na nové infrastruktuře provozován. Tyto informace jsou zásadní již pro zpracování dokumentace EIA o vlivu stavby na životní prostředí, případně slouží pro výpočet analýzy CBA (analýza nákladů a přínosů), tedy pro údaj důležitý k rozhodování o spolufinancování staveb z evropských fondů. Pomáhají také při posouzení hlukových dopadů nových investic na okolí, případně v rámci dokumentace pro územní řízení DUR zjednodušují s ohledem na očekávané počty cestujících proces umisťování a dimenzování zastávek, přechodů či jiného vybavení.

Představa o výhledovém objemu provozu hromadné dopravy je zásadní i pro jednotlivé dopravce, zejména pro jejich strategie plánování rozvoje vozového parku i personálních zdrojů. Data z dokumentu „Rozvoj linek PID v Praze 2022-2032“ již např. přispěla ke zpřesnění strategie další obnovy vozového parku tramvají v Praze. Jsou také z hlediska výhledových výkonů zásadním podkladem v procesu přípravy nové smlouvy s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, a. s. V předchozích dnech také posloužila při komunikaci s Evropskou investiční bankou v rámci řešení úvěrového rámce financování stavby linky metra D.

Uvažované objemy hromadné dopravy na nových stavbách budou po schválení závazné pro všechny subjekty připravující provoz PID na daných úsecích, pokud Hl. m. Praha ve svých orgánech rozhodne o tom, že se dané stavby skutečně budou realizovat a bude zajištěno jejich financování. V dokumentu tedy nejde o soubor projektů, které je závazně nutné postavit, pouze o jakousi kuchařku, která v případě, že k realizaci daného projektu město přistoupí, nastiňuje vhodný postup z hlediska jeho obsluhování spoji PID.      

S ohledem na rozvoj města a pravděpodobný vznik nových a přehodnocení důležitosti některých stávajících projektů je současně zřejmé, že schválený dokument bude v horizontu několika let vždy pravidelně aktualizován tak, aby široká veřejnost měla vždy aktuální přehled o strategii rozvoje Pražské integrované dopravy.   

Celý dokument je dostupný široké veřejnosti na webových stránkách PID včetně interaktivní mapy, kde lze rozkliknout podrobnosti ke každému projektu. Městským částem bude distribuován v tištěné podobě tak, aby každý měl možnost nalézt v jednom z historicky nejrozsáhlejších strategických dokumentů Hl. m. Prahy to, co ho v oblasti rozvoje hromadné dopravy bude zajímat.

ROPID