Požadavky dopravců na řešení krizové situace, k zachování a stabilizaci české silniční dopravy tak, jak je otiskl Dopravák č.18/2003:
Požadavky dopravců na řešení krizové situace, k zachování a stabilizaci české silniční dopravy tak, jak je otiskl Dopravák č.18/2003:
Požadavky dopravců na řešení krizové situace, k zachování a stabilizaci české silniční dopravy tak, jak je otiskl Dopravák č.18/2003:
V pondělí 27.října 2003 se konečně uskutečnilo tolik očekávané jednání dopravců, reprezentované viceprezidentem 5vazu průmyslu a dopravy ČR a prezidentem Svazu dopravy ČR Jaroslavem Hanákem, generálním ředitelem Svazu průmyslu a dopravy ČR Zdeňkem Liškou a prezidentem Sdružení ČESMAD-BOHEMIA Vladimírem Starostou, s premiérem Vladimírem Špidlou, které mělo přinést řešení složité situace českých silničních dopravců. Ta vyplývá jak z minimální ziskové míry celého oboru zapříčiněné z velké části i dnes nekalou konkurencí domácí či zahraniční, a rovněž tak minimálním fungováním státních odborných dozorů a kontrol, ale také řadou posledních přijímaných rozhodnutí ve vazbě na reformu veřejných financí s dalšími negativními dopady na českou silniční dopravu.
Jak při tomto jednání zdůraznil prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák, vážnost situace navíc umocňuje skutečnost, že nejde jen o nesmírně složitou situaci v mezinárodní a tuzemské nákladní dopravě, ale i v zabezpečování dopravní obslužnosti autobusovou dopravou, která je rozhodujícím páteřním systémem veřejné dopravy osob v České republice, čímž hrozí zhoršování mobility pracovní síly a poskytování těchto služeb ostatním občanům.
V návaznosti na tyto skutečnosti likvidujíci českou silniční dopravu a v odvolání na předchozí setkání s premiérem v Brně v rámci sněmu Svazu průmyslu a doprav a veletrhu Transport a Logistika předložil Jaroslav Hanák Vladimíru Špidlovi soubor požadavků dopravců, jejichž splnění má napomoci k zachování a stabilizaci české silniční dopravy. Jsou to:vzhledem k prokazatelně jedné z nejvyšších evropských silničních daní u nákladních vozidel kompenzačně ji snížit v ČR na úroveň EU, a to na úroveň max. částky 17 000 Kč za vozidlo jako podporu rovného vstupu, do zavedení elektronického mýtného v ČR (předpoklad expertů MD ČR cca od 1.1. 2006) nezvyšovat ceny dálničních známek vzhledem k velmi vážné situaci v mezinárodní a národní české nákladní silniční dopravě, nejprve prověřit podmínky a případně následně vyhlásit dle ustanovení Zákona o silniční dopravě, krizový stav při neřešení spotřební daně z nafty kompenzovat tyto dopady ve státním rozpočtu na rok 2004, a to ve výši 160 mil. Kč pro dopravní obslužnost regionů autobusovou dopravou, 0 125 mil. Kč pro MHD a o částku 125 mil. Kč pro osobní dopravu železniční, neboť při zrušení závaznosti přidělení prostředků na dopravní obslužnost od 1. 1. 2004 (změna metodiky) lze očekávat značný pokles rozsahu dopravní obslužnosti - celková kompenzace pro zachování stávající úrovně dopravní obslužnosti činí 410 mil. Kč posílit o částku 150 mil. Kč obnovu vozového parku autobusů v dopravní obslužnosti (neboť usnesení vlády ČR hovoří o podpoře ve výši 450 mil. Kč ročně a skutečnost ve státním rozpočtu na rok 2004 činí pouze 200 mil. Kč) a o částku 100 mil. Kč v MHU, neboť jde o historický zlom v obnově celého vozového parku regionální dopravní obslužnosti (po vyřazení vozidel z let 1987-89, což byla historicky největší obnova vozidel - přes 1 000 kusů ročně, což činilo jednu šestinu všech vozidel v systému - nyní pouze cca 300-100 autobusů, což činí pouze jednu šestnáctinu v systému zapojených vozidel, a tím se prohlubuje stáří vozového parku a riziko nehod z technických závad z důvodů přestárlosti vozového parku) metodicky, provozně a finančně zabezpečit uplatňování žákovského jízdného slevami přes veřejné dopravce s propracovaným dotačním systémem po zrušení sociálních dávek na dopravu, a to v termínu zavedení od 1. 9. 2004 - není zatím důsledně připravováno. urychlit dopracování Nové dopravní politiky s cílem racionálních priorit státu v jednotlivých oborech dopravy a dopravní infrastruktury s výhledem na delší časové období (4-6 let), a to především v zájmu stabilizace podnikatelského prostředí ve všech oborech dopravy a dopravní infrastruktury a umožnění podnikatelské sféře v mezích možností a svých podnikatelských rizik investovat.
Sekretariát premiéra minulý čtvrtek dopravcům potvrdil, Že další kolo jednání se uskuteční 11. 11. 2003 ve stejném složení, navíc k němu bude přizván i ministr financí Sobotka.
V pondělí 27.října 2003 se konečně uskutečnilo tolik očekávané jednání dopravců, reprezentované viceprezidentem 5vazu průmyslu a dopravy ČR a prezidentem Svazu dopravy ČR Jaroslavem Hanákem, generálním ředitelem Svazu průmyslu a dopravy ČR Zdeňkem Liškou a prezidentem Sdružení ČESMAD-BOHEMIA Vladimírem Starostou, s premiérem Vladimírem Špidlou, které mělo přinést řešení složité situace českých silničních dopravců. Ta vyplývá jak z minimální ziskové míry celého oboru zapříčiněné z velké části i dnes nekalou konkurencí domácí či zahraniční, a rovněž tak minimálním fungováním státních odborných dozorů a kontrol, ale také řadou posledních přijímaných rozhodnutí ve vazbě na reformu veřejných financí s dalšími negativními dopady na českou silniční dopravu.
Jak při tomto jednání zdůraznil prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák, vážnost situace navíc umocňuje skutečnost, že nejde jen o nesmírně složitou situaci v mezinárodní a tuzemské nákladní dopravě, ale i v zabezpečování dopravní obslužnosti autobusovou dopravou, která je rozhodujícím páteřním systémem veřejné dopravy osob v České republice, čímž hrozí zhoršování mobility pracovní síly a poskytování těchto služeb ostatním občanům.
V návaznosti na tyto skutečnosti likvidujíci českou silniční dopravu a v odvolání na předchozí setkání s premiérem v Brně v rámci sněmu Svazu průmyslu a doprav a veletrhu Transport a Logistika předložil Jaroslav Hanák Vladimíru Špidlovi soubor požadavků dopravců, jejichž splnění má napomoci k zachování a stabilizaci české silniční dopravy. Jsou to:
- Vytvoření pracovního týmu v garanci Úřadu předsedy vlády ČR pro řešení krizové situace české silniční dopravy (do tohoto týmu jsou navrhováni zástupci Úřadu vlády ČR, ministerstev dopravy, financí a vnitra, Svazu průmyslu a dopravy a ČESMAD-BOHEMIA).
- Razantní a racionální řešení následujících požadavků, a to v oblasti:
ekonomické, finanční a strategické
vstup do EU a státní odborný dozor
- urychleně legislativně dořešit přidělení EUROLICENCÍ, neboť bez nich český dopravce nemůže po 1.5.2004 na trh EU a současně racionálně řešit i systém přidělování licencí prostřednictvím státem pověřené organizace (obdoba v řadě zemí EU)
- urychlit legislativní práce na zvýšeni pravomocí Policie CR při silničních kontrolách (např. odebírání řidičských průkazů, vybírání kaucí atd.)
- stanovit komplexní systém a následně harmonogram razantního provádění a rozšíření státního odborného dozoru a kontrol ze strany MD, MV a MF nejpozději od 1.1.2004, především v oblastech uplatňování: dohody AETR a dalších předpisů v oblasti BOZP, uplatňování kaucí u zahraničních řidičů, kontroly dopravních povolení, licencí a zabránění kabotáží v nákladní a autobusové dopravě, dodržování ustanovení zákonů o mzdě a cestovních náhradách, prověřování cenových dumpingů a nekalé konkurence domácích i zahraničních dopravců a speditérů.
Sekretariát premiéra minulý čtvrtek dopravcům potvrdil, Že další kolo jednání se uskuteční 11. 11. 2003 ve stejném složení, navíc k němu bude přizván i ministr financí Sobotka.