Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta

FOTOREPORTÁŽ. Jan Spousta pro BUSportál.
FOTOREPORTÁŽ. Jan Spousta pro BUSportál.
V pražských ulicích bude v průběhu následujících dnů testován elektrobus SOR EBN 8, jehož elektrickou výzbroj dodala společnost Cegelec. Zástupci obou výrobců a Dopravního podniku hl.m.Prahy jej dnes představili novinářům ve střešovické vozovně, tedy v místě, které je spojeno i se začátky trolejbusové dopravy v metropoli. Není to první návštěva tohoto vozu v Praze, byl prezentován už na loňském veletrhu CzechBus 2013. Tentokrát zůstane v Praze do úterý a veřejnost se s ním bude moci seznámit a svézt na lince 216.
Typy EBN 8 a EBN 9,5 (ten je v provozu v Dopravním podniku v Hradci Králové) jsou novou generací midibusů SOR-Cegelec, jimž energii dodávají baterie. Dojezd obsazeného vozu je garantován na minimálně 150 km; pomalé nabíjení trvá 8 hodin, rychlonabíjení vůz dobije za hodinu. Vodou chlazený motor PRAGOIMEX dává trvalý výkon 120 kW a maximální výkon 180 kW. Spotřeba se pohybuje podle konkrétních jízdních podmínek v rozmezí 0,9-1 kWh/km. Na rozdíl od menšího, plně elektrického elektrobusu Siemens-Rampini, testovaného v minulých týdnech, je řada EBN vybavena naftovým topením – podle výrobců emise z tohoto agregátu jsou na úrovni srovnatelné s běžným osobním autem.
Přestože byla jízda pro novináře plánována na konečnou zastávku Bořislavka, hned po vyjetí z vozovny byla oznámena změna: „pojede se po trase linky 216 směrem na Petřiny a do garáží Řepy“ a tam následovalo skutečné překvapení. V Řepích již čekal „tatranský“ elektrobus EBN 10,5, který se vrací z předvádění v Mariánských Lázních. Pro zpáteční jízda z Řep do Střešovic si tak bylo možné vybrat mezi dvěma elektrobusy. Při této příležitosti zaznělo, že v současnosti je již ve výrobě 5 vozů EBN 10,5 pro Moskvu a stejného počtu se letos v létě dočká i DP Košice.
Obchodní ředitel společnosti Cegelec Praha a.s. Zdeněk Vytouš řekl, že vyvíjí dva systémy dobíjení za provozu, tj. jak z trolejového vedení pomocí pantografu (tedy ekvivalent systému Siemens), tak pomocí výsuvného ramene (obdoba systému ABB)
Jan Spousta

Dopravní podnik hl. m. Prahy testuje další elektrobus - SOR EBN 8. Z TZ DPP.
Vyhodnocení průběhu testování elektrobusu v Praze a v Č. Budějovicích Siemensem ... Vyjádření DPP k provozu v Praze.
Vídeňský elektrobus v Praze II. - záběry z nabíjecího místa na Bořislavce
Vídeňský elektrobus v Praze I.

CZECHBUS 2013: Novinky SOR Libchavy - elektrobus SOR EBN, SOR C 10,5 EURO 6, ...
BUSWORLD 2013: SOR zařadil veletrh v Kortrijku na trasu Europatour SOR EBN 8 ... (Technická specifikace)

2012: Konec elektrobusů v Praze - zatím? Minibusy Zeus se vrátily do Itálie

Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta
Postřehy a záběry z prezentace elektrobusů SOR v Praze
© Jan Spousta