Liberecký kraj plánuje na podzim zavést projekt minibusů, které si objednávají cestující pomocí aplikace. Trasa není vázána na klasické jízdní řády, narozdíl od v současnosti provozovaných tzv. radiobusů. Obdobný systém hromadné dopravy už funguje například v Pardubickém kraji na Svitavsku a od srpna se připravuje ve Středočeském kraji pod názvem PIDHalo v okolí Českého Brodu. Brzy získá poptávková doprava legislativní podporu. Návrh zákona by měl ještě letos zamířit do vlády.
Liberecký kraj plánuje na podzim zavést projekt minibusů, které si objednávají cestující pomocí aplikace. Trasa není vázána na klasické jízdní řády, narozdíl od v současnosti provozovaných tzv. radiobusů. Obdobný systém hromadné dopravy už funguje například v Pardubickém kraji na Svitavsku a od srpna se připravuje ve Středočeském kraji pod názvem PIDHalo v okolí Českého Brodu. Brzy získá poptávková doprava legislativní podporu. Návrh zákona by měl ještě letos zamířit do vlády.
Koordinátor dopravy v Libereckém kraj ve spolupráci se společností CITYA připravuje dopravní datovou analýzu Libereckého kraje, jejímž cílem bude vytipovat vhodné lokality pro zavedení tohoto druhu dopravy. „Naším cílem je hledat možnosti, jak dělat veřejnou dopravu pro cestující atraktivnější, rychlejší, komfortnější a jak jim ji přiblížit. Na mnoha relacích provozujeme spoje v krátkých intervalech. Je ale spousta míst, kde to není možné, a proto vidíme projekt chytrých minibusů jako vhodnou příležitost, jak dopravu zlepšit,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek pověřený řízením resortu dopravy.
„V regionu chceme pomoci ve dvou základních věcech. Jednak doplňovat městskou hromadnou dopravu v místech, kde nemůže být efektivní. A tím zajišťovat základní obslužnost venkova a řídce osídlených částí. Naším cílem je, aby lidé i v odlehlých oblastech měli spolehlivou a pohodlnou dopravní službu. Aby se dostali k lékaři, do školy, obchodu, za prací, když potřebují. V Libereckém kraji proto plánujeme spustit inovovaný typ poptávkové dopravy, který bude kombinovat flexibilní i tzv. semifixní úseky, tzn. zastávky které vozidlo v určitý čas projede v dané sekvenci. Tímto způsobem chceme dosáhnout ještě větší efektivity a zachování flexibility v poskytování dopravních služeb tak, aby se každý pohodlně dostal tam, kam potřebuje,“ doplnil Dominik Janík, ředitel společnosti CITYA, která dodává chytré technologie k zajištění provozu minibusů.
„Přestože naším cílem je analyzovat celý kraj a připravit možnost rozvoje operativní dopravy v období po roce 2025, již během letošního podzimu chceme tento druh dopravy vyzkoušet v jedné z vytipovaných oblasti v rámci pilotního provozu,“ poodhalil Otto Pospíšil, jednatel společnosti KORID LK. Podrobnosti představí Liberecký kraj koncem léta.