Viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer pro Hospodářské noviny.
Viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer pro Hospodářské noviny.
(Publikováno se souhlasem HN i autora.)

Hospodářské noviny 8.8.2006, Podniky a trhy/Z domova

Zpráva o počínajícím konfliktu mezi ústeckým krajem a firmou, zajišťující autobusové linky, mne potěšila. Firmy disponující místními, státem financovanými monopoly, mohou zneužívat své postavení a stát by to neměl tolerovat. Proto je dobře, že kraj zorganizoval nové výběrové řízení a zajistil kontrakt s levnější firmou. Za ušetřené peníze může opravit více silnic, postavit cyklostezky či jinak zpříjemnit život občanů. Připomnělo mi to léta studií teorií her, i skvělý film Čistá duše o matematikovi Johnu F. Nashovi, Jr.. Jeho matematické práce daly základ teorii nekooperativního vyjednávání, podstatnou pro rozvoj ekonomické vědy i uzavírání efektivních státních či firemních kontraktů.

Další vývoj této kauzy však spíše odpovídá grotesce než efektivnímu vyjednávání: ukázalo se, že starý i nový dopravce má či měl stejný management, nový dopravce záhy po eskalaci problémů odmítl dopravu poskytovat a autobusy stávajícího dopravce, které na linkách vítali občané s nadšením, prý zase brzy přestanou jezdit. Třešničkou na dortu je to, že nový dopravce snad údajně sháněl autobusy, zřejmě na zajištění této zakázky, v ceně kolem 50 tisíc korun za kus.

Vytvořit si názor na tuto kauzu není snadné. Jasný je zájem přepravce - ten legitimně maximalizuje zisk. Jak je ale možné, aby přepravce měl zato, že mu kraj dluží peníze, a ten požadavek označil za nemravný a odmítl zaplatit? Odpovědí je dikce zákona o silniční dopravě a vládní nařízení, které opravdu ukládá kraji "prokazatelnou ztrátu vzniklou dopravci plněním závazků veřejné služby" hradit a to včetně "přiměřeného zisku", který mimo jiné zahrnuje "osminu ceny autobusu" pro tuto dopravu používaných. Myslím, že s touto situací by si neporadil ani nositel Nobelovy ceny profesor Nash. Kraje se snaží výběrovým řízením snížit cenu poptávané dopravy a stát jim ukládá zajistit jejímu poskytovateli, bez ohledu na jeho efektivitu, "odpovídající zisk".

Takto si efektivní zajišťování veřejné služby opravdu nepředstavuji. A propos, až příště pojedete "náhodou" v rezavějícím autobuse, který na dopravní obslužnost některá z firem velkoryse zajistí za pár desítek tisíc, popřejte svým hejtmanům pevnou ruku, až budou firmě předávat její každoroční dotaci, ve výši osminy ceny "obvyklého" autobusu, dalších nákladů, způsobených i "nepředvídatelnými leč prokazatelnými" faktory, které velkorysý zákonodárce neopomněl.
Viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer, Leaders@economia.cz