© BUSportál
mj. v ČSAD autobusy Plzeň. Fotografie, specifikace, hodnocení dopravce a postřehy redakce z testovací jízdy.
mj. v ČSAD autobusy Plzeň. Fotografie, specifikace, hodnocení dopravce a postřehy redakce z testovací jízdy.
Malokapacitní, částečně nízkopodlažní autobus Stratos LE 37 pro příměstský i linkový provoz na střední vzdálenosti byl redakci k vyzkoušení nabídnut v souvislosti s ukončením jeho testovacího provozu na Kralovicku. Dopravce ČSAD autobusy Plzeň po vlastních zkušenostech hodnotí vozidlo takto:
Shodou okolností BUSportál měl o těchto prázdniínách možnost vyzkoušet už druhý malokapacitní autobus. (Prvním byl zájezdový coach Mercedes-Benz Sprinter). Společné pro tato vozidla je to, že jsou stavěna na podvozcích pro dodávkové vozy s umístěním motoru vepředu. Dobře je řešeno odhlučnění, ale základním mírným hendikepem těchto vozů zůstává principielně lehká záď při částečném zatížení vozidla. To může komplikovat rozjezdy prázdného vozu v náročných zimních podmínkách nebo v nezpevněných a mokrých terénech, které se občas na vesnicích vyskytnou. Jízda ve Stratosu (neobsazeném) je svižná a šestistupňová převodovka se velmi dobře ovládá. Kromě pohledu na otáčkoměr je volba rychlosti možná i podle chodu motoru - ten si o přeřazení "řekne". Šestý stupeň při obsazeném voze, častém zastavování a na silnicích mezi vesnicemi či v příměstě je využit vyjímečně, ale je příjemné tuto možnost při vhodném úseku silnice mít. Je i možnost využití automatizovaného ovládání mechanické převodovky AGILE s řadícím automatem na přání zákazníka. Redakci vždy potěší asistent rozjezdu, kdy vozidlo do kopce brzdí, dokud není znatelně sešlápnut plynový pedál. Kritické brzdění, stabilitu včetně rozjezdů vozidla na povrchu s nízkou adhezí vozidla má plně v moci standartně montovaný elektronický systém ABS/ASR/EBD nové generace. I retardér Telma, jímž lze také samostatně velmi účinně brzdit - páčka je umístěna vpravo od volantu – je v mezních situacích, do kterých se naše redakce během krátkého testu nedostala, ovládán tímto inteligentním systémem. Autobus s delfínem (základem je podvozek Iveco Daily) redakce projela za hustého neutuchajícího deště (je patrné i ze záběrů) z areálu ČSAD autobusy Plzeň po přivaděči přes Ejpovice, Kyšice, Dýšinu (fotozastávka), Chrást a Zábělou zpět do Plzně. Trasa zahrnovala jak delší rovný úsek vhodný pro nejvyšší rychlost, tak klasickou trasu příměstských autobusů v oblasti Plzně se stoupáním/klesáním či častými zatáčkami. Redakce děkuje za zapůjčení autobusu ke krátké jízdě a Vladimíru Patřínovi za laskavou asistenci. Ke změně ve vlastnictví části společnosti STRATOS AUTO s.r.o., zabývající se výrobou malokapacitních autobusů STRATOS a k vizím, které nový majitel SKD TRADE, a.s. v souvislosti s touto akvizicí má, se vrátíme v budoucnosti.
Autobus STRATOS LE 37 má moderní design a vybavení využitelné na linkách s nižší frekvencí. Je vybaven jednoduchou mechanickou plošinou, usnadňující přepravu tělesně postižených i cestujících s dětským kočárkem. Velikost vozidla umožňuje dobrou manipulaci i na úzkých silnicích při přepravách v oblastech s menší hustotou osídlení. Ve výbavě vozu je klimatizace.
Na linkách v rámci provozovny Kralovice jsme s tímto autobusem najeli 1723 kilometrů při spotřebě 230 litrů,tj. průměrná spotřeba 13,3 l/ 00 km. Z vozidla je velmi dobrý výhled a pro řidiče je příjemná snadná manipulace s vozidlem a pohodlí. Bylo by vhodné lépe uložit rezervní pneumatiku.
Shodou okolností BUSportál měl o těchto prázdniínách možnost vyzkoušet už druhý malokapacitní autobus. (Prvním byl zájezdový coach Mercedes-Benz Sprinter). Společné pro tato vozidla je to, že jsou stavěna na podvozcích pro dodávkové vozy s umístěním motoru vepředu. Dobře je řešeno odhlučnění, ale základním mírným hendikepem těchto vozů zůstává principielně lehká záď při částečném zatížení vozidla. To může komplikovat rozjezdy prázdného vozu v náročných zimních podmínkách nebo v nezpevněných a mokrých terénech, které se občas na vesnicích vyskytnou. Jízda ve Stratosu (neobsazeném) je svižná a šestistupňová převodovka se velmi dobře ovládá. Kromě pohledu na otáčkoměr je volba rychlosti možná i podle chodu motoru - ten si o přeřazení "řekne". Šestý stupeň při obsazeném voze, častém zastavování a na silnicích mezi vesnicemi či v příměstě je využit vyjímečně, ale je příjemné tuto možnost při vhodném úseku silnice mít. Je i možnost využití automatizovaného ovládání mechanické převodovky AGILE s řadícím automatem na přání zákazníka. Redakci vždy potěší asistent rozjezdu, kdy vozidlo do kopce brzdí, dokud není znatelně sešlápnut plynový pedál. Kritické brzdění, stabilitu včetně rozjezdů vozidla na povrchu s nízkou adhezí vozidla má plně v moci standartně montovaný elektronický systém ABS/ASR/EBD nové generace. I retardér Telma, jímž lze také samostatně velmi účinně brzdit - páčka je umístěna vpravo od volantu – je v mezních situacích, do kterých se naše redakce během krátkého testu nedostala, ovládán tímto inteligentním systémem. Autobus s delfínem (základem je podvozek Iveco Daily) redakce projela za hustého neutuchajícího deště (je patrné i ze záběrů) z areálu ČSAD autobusy Plzeň po přivaděči přes Ejpovice, Kyšice, Dýšinu (fotozastávka), Chrást a Zábělou zpět do Plzně. Trasa zahrnovala jak delší rovný úsek vhodný pro nejvyšší rychlost, tak klasickou trasu příměstských autobusů v oblasti Plzně se stoupáním/klesáním či častými zatáčkami. Redakce děkuje za zapůjčení autobusu ke krátké jízdě a Vladimíru Patřínovi za laskavou asistenci. Ke změně ve vlastnictví části společnosti STRATOS AUTO s.r.o., zabývající se výrobou malokapacitních autobusů STRATOS a k vizím, které nový majitel SKD TRADE, a.s. v souvislosti s touto akvizicí má, se vrátíme v budoucnosti.
Dagmar Braunová
Úvodní záběry
Ke specifikaci z materiálů SKD (umístěna jako "jpg" výřezy pod obrázky) výrobce uvádí, že nově celková obsaditelnost může být až 38 cestujících.© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál
© BUSportál