Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Výrobní závod IVECO BUS ve Vysokém Mýtě 27. května 2025.

Už 130 let letos uplyne od založení původně kolářské dílny Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě. Dnes na stejném místě stojí největší závod na výrobu autobusů IVECO BUS, který může každý rok předat zákazníkům až 5 000 autobusů CROSSWAY a EVADYS a hraje tak významnou roli ve vývoji veřejné dopravy jak u nás, tak v zahraničí. U příležitosti oslav tohoto výročí a také otevření nového Prototypového a testovacího centra  pozvalo IVECO BUS 27. května 2025 do Vysokého Mýta novináře a další hosty. Připravili jsme fotoreportáž.

Už 130 let letos uplyne od založení původně kolářské dílny Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě. Dnes na stejném místě stojí největší závod na výrobu autobusů IVECO BUS, který může každý rok předat zákazníkům až 5 000 autobusů CROSSWAY a EVADYS a hraje tak významnou roli ve vývoji veřejné dopravy jak u nás, tak v zahraničí. U příležitosti oslav tohoto výročí a také otevření nového Prototypového a testovacího centra  pozvalo IVECO BUS 27. května 2025 do Vysokého Mýta novináře a další hosty. Připravili jsme fotoreportáž.

Letošní rok je pro společnost Iveco bohatý na oslavy. V roce 2025 uplyne 50 let od vzniku značky IVECO. Před 100 lety zahájil provoz závod ve francouzském Annonay a závod ve Vysokém Mýtě si připomíná 130. výročí od svého založení.

Na počátku dnešního největšího závodu IVECO BUS stál řemeslník a podnikatel Josef Sodomka, který v roce 1895 začal ve Vysokém Mýtě podnikat. Od výroby kočárů a zakázkové výroby automobilů se pod vedením Josefa Sodomky mladšího přeorientoval na výrobu karosérií autobusů, první vozidlo pro 14 sedících cestujících postavené na podvozku Škoda 125 vyjelo z montážní linky v roce 1928. V průběhu let se podnik tohoto vizionářského českého podnikatele stal jedním z hlavních center výroby autobusů různých typů a významně ovlivnil hospodářské dějiny naší země.

V roce 1948 byla továrna Josefa Sodomky znárodněna a stala se státním podnikem, přejmenovaným na Karosa, národní podnik. V rámci privatizace byla v roce 1993 založena Karosa a.s. a byla podepsána smlouva o průmyslové spolupráci s RENAULT V.I., na jejímž základě získala francouzská společnost 34% podíl. Toto spojení se stalo příkladem zapojení západních zemí do výroby průmyslových vozidel v České republice a otevřelo Karose cestu na západní trhy. V roce 1999 vytvořily italská společnost IVECO a RENAULT společný podnik Irisbus Holding SL, který získal 94 % akcií Karosy a staly se druhým největším výrobce autokarů a autobusů v Evropě. Po odkoupení podílu RENAULTU se IVECO stala v roce 2003 jediným vlastníkem. Za čtyři roky poté se se značkou Karosa rozloučila a změnila název na Iveco Czech Republic, a.s. Od roku 2013 nahradila značku IVECO-IRISBUS nová značka IVECO BUS, pod kterou působí do současnosti.

Od svého založení bylo ve vysokomýtské továrně vyrobeno přibližně 165 000 autobusů. Ikonickými modely se staly Škoda 706 RO a 706 RTO s motorem v přídi. Škoda 706 RO vznikla v poválečných letech, důvodem byla především potřeba zajistit přepravu zaměstnanců do továren. Vyráběla se do roku 1958, kdy jí vystřídal model 706 RTO. Těchto legendárních autobusů, které koncepčně vycházely z předchozí řady Škoda 706 RO, se do roku 1971 v Karose vyrobilo ve verzích pro městskou, meziměstskou a dálkovou dopravu 14 969 kusů. Od roku 1965 byla vyvíjena řada ŠM 11, která již měla samonosnou konstrukci. Díky šesti hlavním prefabrikovaným panelům se model stal světovým lídrem s 26 769 vyrobenými kusy.

Rok 1981 přinesl novou řadu. Slavné modely „ŠM“ nahradila řada 700. Hlavní inovací bylo přemístění motoru LIAZ ML 635 a převodovky Praga za zadní nápravu. Do roku 1999 se vyrobilo 37 164 kusů městských, meziměstských, dálkových a příměstských autobusů s mechanickou převodovkou, také jako kloubové.  

Od roku 2022 je závod ve Vysokém Mýtě výhradním výrobním místem pro autokary EVADYS a nejúspěšnější řady autobusů IVECO BUS, která byla vyvinuta v Čechách a představena v roce 2006 -  CROSSWAY. S více než 65 000 vozy se tento model stal lídrem v meziměstské dopravě v Evropě. V roce 2023 byla zahájena sériová výroba jeho elektrické verze.

Areál továrny Josefa Sodomky se v průběhu desetiletí rozšířil z původních 90 m2 v roce 1895 na 355 000 m2 celkové plochy s roční kapacitou výroby až 5 000 vozidel. Zároveň se průběžně zaváděly moderní technologie. V roce 1958 byl zaveden nový proces výroby karoserií, v roce 1970 byla postavena nová karosárna a montážní dílna a zavedla se modulární konstrukce panelů, v roce 1981 závod zavedl digitálně řízené nástroje a robotizovaná pracoviště a postavena byla jedenáctimetrová administrativní budova.

Rok 2001 znamenal výrazný posun v prodloužení životnosti vozidel. Jako první závod na výrobu autobusů ve východní Evropě se mohl pochlubit kataforézou pro vyšší ochranu skeletu proti korozi. I dnes patří k největší v Evropě. Zároveň byla vybudovaná nová lakovna. V roce 2002 byla uvedena do provozu nová montážní linka o rozloze 10 000 m2 a v roce 2015 bylo v hlavní budově továrny otevřeno Designové centrum, kde si zákazníci mohou konfigurovat svá vozidla podle svých specifikací. V roce 2025 IVECO BUS otevřelo ve Vysokém Mýtě nové Prototypové a testovací centrum pro autobusy CROSWWAY a EVADYS. Je připraveno na všechny druhy pohonu, včetně zemního plynu, bateriových elektrických vozidel a vozidel na vodíkový pohon.

Dnes závod ve Vysokém Mýtě zaměstnává více než 4 400 lidí a prostřednictvím subdodávek poskytuje nepřímou práci dalším 1 700 osobám. 30 % zaměstnanců tvoří ženy, které kromě administrativy pracují v oddělení výroby komponentů, například ve výrobně sedadel a kabelových svazků.

V roce 2024 se ve Vysokém Mýtě vyrobilo 4 644 autobusů, z nichž 90% bylo exportováno do 25 zemí, především do Evropy, ale i do Asie a Afriky. Největšími trhy jsou Francie, Německo a Španělsko. S 42% podílem na trhu je IVECO BUS lídrem na českém trhu. Jako 31. největší česká společnost hraje v české ekonomice klíčovou roli.

V loňském roce tvořily různé verze CROSSWAY 92 % produkce, zbývajících 8 % zaujímá EVADYS. V prvním případě byl podíl autobusů s normální podlahou 57 % a podíl autobusů s nízkým vstupem 43 %. Pokud se týká pohonu, stále převažuje tradiční dieselový, 70 % vyrobených autobusů bylo na naftu, 25 % na CNG a podíl elektrických činil 5 %.

Osobně si můžete prostory a výrobní linky v Iveco Czech Republic prohlédnout v sobotu 7. června 2025.

Podívejte se na naši návštěvu v Iveco Czech Republic 27. května 2025 prostřednictvím naší fototour. Po úvodních prezentacích (jejichž stručný obsah si můžete přečíst výše) jsme se podívali do výroby. A nakonec nechyběly ani historické autobusy.


Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Jako první jsme se podívali do výroby sedadel pro cestující. Sedadla pro školní, meziměstské a dálkové autobusy se vyrábějí v nejstarší budově závodu. 200 zaměstnanců, z nichž většinu tvoří ženy, vyrobí přibližně 200 tisíc sedadel ročně. Automatizovaná zařízení se používají prakticky pouze pro stříhání a úpravu látek.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Zákazníci si mohou vybrat z 36 variant sedadel a stovek barev a čalounění. V případě městských autobusů, kterých se vyrábí menší množství, spolupracuje Iveco se společností STER.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Většina pracovních úkonů se provádí ručně.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
První část Plant Tour vedla do svařovny, kde proces výroby začíná. Řezání rámů a tvarování se provádí pomocí 6 laserových řezaček a 12 ohýbaček. Používá se 14 robotů, ale většinu práce provádí lidé. Vznikají zde konstrukce všech autobusů.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Kataforéza byla uvedena do provozu v roce 2001. Technologie spočívá v ponoření konstrukce vozidla do speciální lázně a je zapojen jako katoda. Spuštěním stejnosměrného napětí se vytvoří elektrické pole a dochází k rovnoměrnému povlaku barvy i na nepřístupných místech. Tato vrstva vytváří dlouholetou ochranu proti korozi.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Ve Vysokém Mýtě mají nádrž pro až 15metrové autobusy s objemem 330 m3. Do barvy se vozidlo ponoří na 16 minut. Následně se při vysoké teplotě vypálí. Poté následuje lakování do finálních barev.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
V lakovně panují přísná pravidla, tuto část Iveco ukázalo jen prostřednictvím obrazovek.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Finální vzhled dostávají autobusy CROSSWAY a EVADYS na třech montážních linkách, kde je 40 pracovních stanic. Výroba jednoho vozu včetně závěrečné kontroly a testování trvá 10 až 12 dní. V současné době opustí linku každý pracovní den 22 autobusů.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Pro konečnou montáž komponentů je výrobní linka rozdělena na tři. Zaměstnanci zde instalují kabelové svazky, obložení interiéru, okna, sedadla, dveře, světla a hnací pohony včetně elektrických.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Smontované vozy jsou za 10 až 12 dní připraveny na finální kontrolu a testování při 50 km zkušebních jízdách.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Slavnostní otevření Prototypového a testovacího centra v Iveco Czech Republic 27. května 2025.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Meziměstský Iveco CROSSWAY ELEC se standardní podlahou, představený v prosinci 2024. Předváděcí vůz je vybaven čtyřmi moduly baterií s celkovou kapacitou 277 kWh, dva moduly jsou v zadní části vozu v bývalém motorovém prostoru a dva na střeše. Zavazadlový prostor zůstává s objemem 6,2 m3 stejný jako u verze se spalovacím motorem. Novinkou je klimatizační systém s tepelným čerpadlem a nezávislé topení.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Při vývoji se bude využívat také virtuální/smíšená realita. Pomocí speciálních brýlí jsme si mohli prohlédnout umístění komponentů ve vozidle jako barevný trojrozměrný obrázek. Další zařízení monitoruje a měří vibrace vozidla v různých podmínkách. Získané údaje se pak používají při výběru zvukově izolačních materiálů.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
V centru je zaměstnáno 54 specialistů, včetně 20 inženýrů, kteří mohou pracovat současně na 12 prototypech autobusů o délce až 18 metrů. Zařízení je připraveno na naftové, benzínové, hybridní, elektrické bateriové i vodíkové pohony.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
EVADYS je určený pro delší linky a turistickou dopravu. Nový zkušební vůz vybavený automatickou převodovkou Voith Diwa NXT a "vodní" toaletou vozil novináře mezi výrobním závodem a administrativní budovou. Děkujeme panu Davidovi :)
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Na otevření nového centra a připomenutí historie přijely tři speciální autobusy, které se na těchto místech dříve vyráběly. Sběratel historických autobusů a jiných artefaktů pan Alois Koutek zapůjčil dva své renovované vozy, autobus Škoda 706 RO a Karosu ŠM 11. Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě pak přivezlo autobus Škoda 706 RTO Lux.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
ŠKODA 706 RO s přepážkou je autobus vyrobený pro arabský svět, kam se díky poválečnému rozdělení Evropy nedostal. Vzhledem k místním špatnými silnicím byl vybaven velkými koly. Zajímavostí jsou háčky, které se používaly na věšení sáčků s cennostmi a "šíbr" pro řešení větrání. Později se přestal používat. Dnes je majitelem tohoto vozu Alois Koutek.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Prostor pro cestující se dělil do 3 skupin. 1. třída pro bohaté muže.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
2. třída pro méně bohaté muže a vzadu 3. třída pro ženy a děti.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Autobusy Škoda 706 RO vyráběla Karosa v poválečných letech 1947 až 1958.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Škoda 706 RTO se vyráběl mezi lety 1958 a 1972. V Polsku byl licenčně vyráběn jako Jelcz až do roku 1977.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
ŠD 11, nástupce vozů Škoda 706 RTO, znamenala revoluci koncepce celého vozu. V Karose byla postupně vyvíjena od roku 1965. Vozy měly samonosnou karoserii a díky motoru položeného naležato se dobře ovládaly. Díky šesti hlavním prefabrikovaným panelům se model stal s 26 769 vyrobenými kusy světovým lídrem.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
I tento autobus patří do sbírky pana Koutka.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Původní haly, kde se autobusy vyráběly. V roce 1970 byla postavena nová karosárna a montážní dílna, která poskytuje 20 000 m² výrobních prostor a 10 000 m² pomocných prostor.
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
První autobus vyrobený v továrně Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě byl v roce 1928 vůz pro 14 sedících cestujících postavený na podvozku Škoda 125. Foto Iveco Czech Republic
Podívejte se s námi do IVECO BUS ve Vysokém Mýtě
Malé muzeum v administrativní budově Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě připomíná historii závodu.