Elektrobus pod hrází vodní nádrže Souš. Foto IDOL
O prázdninových víkendech vyjíždí z Tanvaldu na Smědavu kolem vodní nádrže Souš bezemisní elektrobus Iveco Stratos.
O prázdninových víkendech vyjíždí z Tanvaldu na Smědavu kolem vodní nádrže Souš bezemisní elektrobus Iveco Stratos.
V sobotu 3. srpna zahájila provoz nová turistická linka 790 z Tanvaldu na Smědavu. Jedná se o unikátní dopravní spojení. Hřeben Jizerských hor je z dopravního hlediska rozdělen na dvě veřejnou dopravou dosud nespojené části, protože silnice vede v prvním ochranném pásmu vodního zdroje. Cestující tak dosud museli absolvovat desítky kilometrů zajížďkou přes Jablonec nad Nisou a Liberec. Nově mohou využít v sobotu a neděli 4 páry spojů, které budou navazovat na vlaky v Tanvaldu a na Smědavě na linku 650 do Frýdlantu.
Vzhledem k trase linky byly požadavky vodohospodářů i Policie ČR byly velmi přísné. Dopravci ČSAD Liberec se podařilo vyjednat povolení provozu sezónní autobusové linky s důrazem na minimalizaci negativního vlivu na životní prostředí. Je povoleno také jen malé vozidlo, kterému je umožněn vjezd na výjimku, protože komunikace kolem Souše má dopravní omezení jen na 3,5t a úzká komunikace ani neumožňuje nasadit autobusy standardní délky.
Všechna potřebná povolení obdržel dopravce v pátek 2. srpna. Ihned následující den, v sobotu 3. srpna, se podařilo na novou linku zkušebně vyjet. Provoz je zajišťován malokapacitním bezemisním elektrobusem Iveco Stratos E 30 pro 29 cestujících.
Na lince platí integrovaný tarif a přepravní podmínky IDOL, spojení je součástí CIS JŘ a je možné ho nalézt ve vyhledávači IDOS. Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební provoz, je lépe si předem ověřit, zda skutečně pojede na telefonní lince ČSAD Liberec nebo na Centrálním dispečinku IDOL na telefonu 704 702 000.
Vzhledem k trase linky byly požadavky vodohospodářů i Policie ČR byly velmi přísné. Dopravci ČSAD Liberec se podařilo vyjednat povolení provozu sezónní autobusové linky s důrazem na minimalizaci negativního vlivu na životní prostředí. Je povoleno také jen malé vozidlo, kterému je umožněn vjezd na výjimku, protože komunikace kolem Souše má dopravní omezení jen na 3,5t a úzká komunikace ani neumožňuje nasadit autobusy standardní délky.
Všechna potřebná povolení obdržel dopravce v pátek 2. srpna. Ihned následující den, v sobotu 3. srpna, se podařilo na novou linku zkušebně vyjet. Provoz je zajišťován malokapacitním bezemisním elektrobusem Iveco Stratos E 30 pro 29 cestujících.
Provoz smědavského elektrobusu během prvního víkendu proběhl úspěšně. Přímo v terénu bylo ověřeno, že elektrobus v průběhu dne dobíjí baterie tak, aby dobře zvládl celý plánovaný rozsah dopravy (4 páry spojů Tanvald - Smědava). Původně byl záměr nabíjet vozidlo přes noc v Hejnicích, ale tam bylo nabíjecí místo s potřebnou kapacitou 32A pouze na veřejném prostranství a vozidlo by přes noc nebylo ochráněno před případným vandalstvím. V Tanvaldě je vůz přes noc zabezpečen.
I přes krátkou propagaci si několik desítek cestujících nové spojení vyzkoušelo.