Plzeňský Koterov začaly obsluhovat trolejbusy
První den byl na linku 9 vypraven nejmodernější plzeňský bateriový trolejbus, vůz č. 612. Ten se na snímku představuje v údolí řeky Úslavy při své cestě ze Slovan do Koterova. I když se trolejbus v krajině, jíž vévodí zřícena hradu Radyně, může zdát nenápadným, právě zahájení provozu linky 9 se do historie plzeňských trolejbusů zapíše jako další důležitý milník v rozvoji.

Plzeňské městské dopravní podniky zahájily 9. ledna 2025 testovací provoz bateriových trolejbusů do místní části Koterov.
 

 

Plzeňské městské dopravní podniky zahájily 9. ledna 2025 testovací provoz bateriových trolejbusů do místní části Koterov.
 

 

Od 9. ledna do 9. března 2025 je v Plzni provozována speciální testovací linka č. 9, která si klade za cíl otestovat bateriové trolejbusy pro jejich budoucí využití v trase stávající autobusové linky 22. Trasa „devítky“ spojuje Karlov, Jižní Předměstí, Nemocnici Bory, Tyršův most, Slovany a Koterov. Část spojů je vedena jen v úseku Slovany – Koterov a zpět. Denní výprava činí jeden trolejbus, na lince platí běžný tarif dopravce.

V úseku Karlov – Průmyslová je trolejbus napájen tradičně z trolejového vedení, v úseku Průmyslová – Koterov pak využívá bateriový pohon. V jednom směru tak spoj v celé trase ujede 11,2 km, z toho 4,9 km s odběrem z trolejového vedení, a zbývajících 6,3 km na bateriový pohon. Z pohledu jízdních časů je poměr vyrovnanější - 12-15 minut jízdy z trolejového vedení a 12 minut jízdy na baterie. I tyto časy při převzetí vozby linky 22 doznají změn – vybrané spoje absolvují na baterie závlek k zastávce U Přivaděče (zatím se tak v případě linky 9 děje v režimu bez cestujících), pro navýšení podílu jízdy pod trolejovým vedením se chystá výstavba trolejových spojek v křižovatce Průmyslová x Zborovská umožňujících jízdu mezi zastávkami Průmyslová – Vodárna.

Plzeňské městské dopravní podniky při přebírání autobusových výkonů bateriovými trolejbusy využívaly testovací provoz už v minulosti. Mezi prosincem 2019 a červnem 2020 byla zřízena zkušební linka 19, sloužící pro ověření technologie bateriových trolejbusů na trase od Ústředního hřbitova do Křimic a Malesic. Zimní období je pro testování bateriových trolejbusů vybíráno záměrně, pro ověření technologie v nejrizikovějším období roku. Po vyhodnocení poznatků z testování byly bateriové trolejbusy do lokality nasazeny od 1. září 2021 v rámci prodloužení linky 11, doprovázeného zrušením autobusové linky 35.

Město Plzeň se dlouhodobě snaží o navyšování trolejbusových výkonů namísto autobusových – dlouhodobě se připravuje vybudování infrastruktury pro návrat trolejbusů na Severní Předměstí nebo elektrifikaci provozu autobusových linek 29 a 30.

Zdeněk Kresa, www.plzensketrolejbusy.cz


Plzeňský Koterov začaly obsluhovat trolejbusy
Nejnovější plzeňský bateriový trolejbus - vůz č. 612 - směřuje ulicí U Seřadiště do Koterova.
Plzeňský Koterov začaly obsluhovat trolejbusy
Zkrácené spoje Slovany - Koterov čerpají pauzu v obratišti Slovany. Zdejší manipulační trolej je po osazení natrolejovací stříšky využívána jako nabíjecí místo.