Od 1. července 2023 je každý ze spojů MHD v Plzni nízkopodlažní. Po trolejbusech a autobusech už všechny spoje bez bariér nabízí i tramvaje. V pátek 30. června se Plzeňské městské dopravní podniky symbolicky rozloučily s posledními soupravami vozů T3R.P.
Od 1. července 2023 je každý ze spojů MHD v Plzni nízkopodlažní. Po trolejbusech a autobusech už všechny spoje bez bariér nabízí i tramvaje. V pátek 30. června se Plzeňské městské dopravní podniky symbolicky rozloučily s posledními soupravami vozů T3R.P.
Plzeň se od 1. července 2023 může pochlubit kompletně nízkopodlažními spoji všech trakcí. Této mety dosáhla jako první české město, ve kterém společně jezdí autobusy, trolejbusy i tramvaje, respektive jako první tramvajový provoz. Nízkopodlažnost může být plzeňskými dopraváky garantována díky dodávkám nových tramvají Škoda 40T, které sníží potřebu nenízkopodlažních vozů T3R.P. Jejich provoz je utlumován dlouhodobě - dosavadní grafikony poskytovaly poslední tři směny, na které mohly být „vysoké“ soupravy 2x T3R.P nasazovány. Všechny tři směny zajišťovaly obsluhu linky 4 v přepravních špičkách, díky čemuž tak „vysokou“ soupravu po několika málo minutách hned následovaly nízkopodlažní spoje (o víkendech a v sedlech pracovních dnů tak už 100% nízkopodlažnosti bylo dosaženo dříve).
Na pátek 30. června připravily Plzeňské městské dopravní podniky speciální rozlučkovou jízdu s trojicí vozů T3R.P. Této jízdě předcházel od 14 hodin program v obratišti Zvon. Zájemci si zde mohli prohlédnout jednu z nových tramvají Škoda 40T nebo ve stánku Plzeňských městských dopravních podniků získat propagační materiály včetně speciální tematické pohlednice či jízdenky na samotnou unikátní jízdu „trojičkou“.
Jízda trojice T3R.P odstartovala v 15 hodin a díky naplánované trase (Zvon – Univerzita – Světovar – Skvrňany – Košutka – Bolevec – Zvon – Vozovna Slovany) projela úctyhodná souprava během následujících tří hodin většinu plzeňské tramvajové sítě. Soupravu tvořily vozy č. 263, 252 a 196, pro které se jednalo o poslední výkon před vyřazením. V každém z vozů byla připravena výstava přibližující provoz T3R.P, alias Progressů, v ulicích Plzně. S „vysokými“ soupravami se přišlo rozloučit velké množství zájemců, a tak byla kapacita spřažené trojice plně využita. To se prakticky nezměnilo ani v závěru jízdy, při posledním zátahu do vozovny Slovany. Od obratiště Zvon až do vozovny následovala „trojička“ soupravu 280+281, která v pátek jako poslední „vysoká“ souprava sloužila na lince 4 (směna 4/24). Po 18. hodině obě soupravy zapózovaly desítkám fotografů na Slovanské aleji, aby následně zajetím do vozovny ukončily takřka osmačtyřicetiletou plzeňskou éru spřahování nenízkopodlažních tramvají T3.
Některé vozy typu T3R.P budou v souvislosti s dodávkami nových tramvají 40T vyřazeny. Podle vyjádření zástupců PMDP budou dále sloužit ve válkou zasažené Ukrajině. Jiné vozy zůstanou věrné Plzni, kde budou ještě přibližně dva roky provozovány jako zadní vozy souprav (za nízkopodlažními vozy T3R.PLF). Následně jejich službu ukončí dodávky dalších nových tramvají Škoda 40T. Další informace o obnově vozového parku přinesl dopravce ve své tiskové zprávě.
Text a foto: Zdeněk Kresa