PKS Poznaň bude provozovat hybridní autobusy Iveco Crossway
Iveco Crossway hybrid obnoví vozozvý park v okresech Poznaň, Grodzisk, Kościan, Nowy Tomyśl a obcích Obornicki, Brodnica, Duszniki, Dolsk, Książ Wlkp., Międzychód, Sieraków a Srem. Foto Tomasz Łubiński, zástupce starosty Poznaně

Sdružení obcí ve Velkopolském vojvodství podepsalo smlouvu o nákupu 23 hybridních autobusů pro regionální linky v okolních okresech Poznaně. Vyrobí je ve Vysokém Mýtě.

Sdružení obcí ve Velkopolském vojvodství podepsalo smlouvu o nákupu 23 hybridních autobusů pro regionální linky v okolních okresech Poznaně. Vyrobí je ve Vysokém Mýtě.

23 autobusů s hybridním pohonem, přizpůsobených osobám se zdravotním postižením, s klimatizací, USB zásuvkami a informačními systémy pro cestující a platbou za jízdenky kartou zakoupilo pro obyvatele středního a západního Velkopolska 32 obcí sdružených v Wielkopolski Transport Regionalny za 35 milionů PLN (186 mil. Kč). Provozovat je bude PKS Poznań SA, která zajišťuje 125 linek v oblasti, ve které žije 1,3 milionu lidí.

Smlouva podepsaná 14. června 2023 s prodejcem Iveco v Polsku, společností ABP Bus&Coach, počítá s dodávkou autobusů a specializovaného vybavení, které umožní PKS provádět technickou údržbu. S novými autobusy klesne průměrné stáří vozidel ze 17 na 10 let.

Zakázka je výsledkem výběrového řízení. Původně se počítalo s nákupem autobusů na stlačený zemní plyn, ale válka na Ukrajině způsobila výrazné zdražení tohoto paliva a nakonec bylo rozhodnuto o nákupu autobusů s hybridním pohonem. Do Velkopolska, regionu s hlavním městem Poznaní, přijede nejoblíbenější meziměstský autobus v Evropě - Iveco Crossway. Vozidlo snižuje emise škodlivých částic a vyznačuje se přibližně o 12 % nižší spotřebou paliva ve srovnání s autobusy stejného typu, poháněných klasickými vznětovými motory.

Verze Iveco Crossway pro Poznaň budou vozy s nízkým nástupem LE. Pro zvýšení úrovně bezpečnosti budou vybaveny systémem sledování interiéru a situace na silnici před vozidlem a také couvací kamerou. Přední část vozidla je určena pro osoby se sníženou pohyblivostí a sedadla jsou přístupná z nízké podlahy, zadní část je přístupná po schodech. Celkem má vozidlo 47 sedadel s vysokým opěradlem s integrovanými hlavovými a loketními opěrkami a také bezpečnostními pásy. Lidé cestující s větším příručním zavazadlem budou mít prostor pro uložení na polici nad sedadly v nízkopodlažní části.

Členové sdružení chtějí nabídnou s novým vozovým parkem atraktivní alternativu cestování i pro lidi, kteří v současnosti využívají osobní automobily. Obnova vozidel veřejné dopravy bude pokračovat.