„Pípni a jeď“ v Brně slaví čtyři roky
Do všech vozů MHD instalovala Mikroelektronika před spuštěním projektu elektronického odbavování cestujících 3 000 nových validátorů. Foto DMPM

Bezkontaktní nákup jízdenek ve vozech MHD využívá denně 35 tisíc cestujících. Dopravní podnik města Brna nabízí bezkontaktní platby od 1. července 2020. Za tu dobu provedli cestující brněnské hromadné dopravy téměř 45 milionů transakcí, z nichž vznikly jízdenky v celkové hodnotě přes 700 milionů Kč. Každý den si jednorázovou jízdenku pomocí přiložení karty nebo mobilního telefonu pořídí zhruba 35 tisíc lidí.

Bezkontaktní nákup jízdenek ve vozech MHD využívá denně 35 tisíc cestujících. Dopravní podnik města Brna nabízí bezkontaktní platby od 1. července 2020. Za tu dobu provedli cestující brněnské hromadné dopravy téměř 45 milionů transakcí, z nichž vznikly jízdenky v celkové hodnotě přes 700 milionů Kč. Každý den si jednorázovou jízdenku pomocí přiložení karty nebo mobilního telefonu pořídí zhruba 35 tisíc lidí.

Bezpečný a rychlý nákup jízdenek ve vozidlech brněnské MHD se během posledních čtyř let stal nejoblíbenější variantou platby jednorázového jízdného. Cestující při nástupu do autobusu, tramvaje nebo trolejbusu DPMB jednoduše přiloží platební kartu ke žlutému validátoru. Automaticky se jim tak načte jednorázová hodinová jízdenka. V případě kratší cesty se dalším přiložením karty při výstupu jízdenka změní na levnější jízdenku s platností 15 minut.

Služba láká cestující na svoji jednoduchost i bezpečnost. „Podíl transakcí Pípni a jeď na celkovém prodeji jednorázových jízdenek neustále roste. Zatímco v roce 2021 využilo tento prodejní kanál 38 procent cestujících, letos už je to 58 procent. Data svědčí o tom, že si cestující na Pípni a jeď rychle zvykli a stala se pro ně oblíbenou volbou,“ uvádí generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Největší dosavadní úspěch si Pípni a jeď zapsalo v předvánoční středu 20. prosince 2023, kdy bylo na validátorech provedeno 68 501 transakcí. „Zatímco Pípni a jeď získává rok od roku na oblibě, ostatní prodejní kanály zažívají pokles používání. Například oranžové jízdenkové automaty, které umožňují nákup jízdenek na zastávkách hromadné dopravy, využilo letos jen 15 % cestujících s jednorázovou jízdenkou. Dříve nejoblíbenějšími SMS zprávami a mobilní aplikací pak zaplatilo 13 % osob“, vysvětlil vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl.

Dopravní podnik města Brna