PERUN v Brně a v Pardubicích. První elektrobus standardní délky
© Jiří Černý

(s klasickým dobíjením) v testovacím provozu. DPmB plánuje pořízení jednoho nebo dvou vozů. Brno by uvítalo právě dvanáctimetrový elektrobus, a to nejlépe s dobíjením z trolejového vedení.

Také v Pardubicích od 31. března (aktualizováno 26.3.).
(s klasickým dobíjením) v testovacím provozu. DPmB plánuje pořízení jednoho nebo dvou vozů. Brno by uvítalo právě dvanáctimetrový elektrobus, a to nejlépe s dobíjením z trolejového vedení.

Také v Pardubicích od 31. března (aktualizováno 26.3.).
V Pardubicích proběhne od 31. března zkušební provoz dalšího elektrobusu, a to značky Škoda. Dopravní podnik tak pokračuje v sérii testování autobusů na alternativní pohon. Na podzim loňského roku to byl elektrobus zapůjčený z dopravního podniku ve Vídni, začátkem března pak minibusy s pohonem na zemní plyn a na elektrický pohon. Všechny tyto vozy byly zatím s menší obsaditelností a s využitím hlavně na linkách do příměstských oblastí. Elektrobus Škoda je plnohodnotným partnerem standardnímu vozu MHD, obsaditelnost 82 cestujících ho předurčuje k nasazení na běžné linky ve městě. „Jak se bude chovat v provozu, zda avizovaná dojezdová vzdálenost na plné nabití – 170 km bude odpovídat skutečnosti, to se dozvíme až přímo v reálném provozu,“ říká Tomáš Pelikán, ředitel DPMP a.s. Elektrobus bude od 31. března do 3. dubna nasazen na vybraných linkách. Jízda v tomto voze není zpoplatněna.

„V případě, že se vozidlo osvědčí, budeme usilovat o získání prostředků na podporu ekologizace vozového parku, a tím ještě více podpoříme ekologii v hromadné dopravě. K více než 50 trolejbusům, 20 autobusům na zemní plyn by tak dopravní podnik mohl do pěti let provozovat přibližně deset takových elektrobusů a zvýšit poměr ekologických vozidel provozovaných na území města na více než 60%,“ dodává Tomáš Pelikán.

TZ DPmP

Brno, 25. března 2014 - Dopravní podnik města Brna neustále hledá ekologické způsoby provozování MHD. Aktuálně zkouší již pátý typ elektrobusu a v letošním roce plánuje dokonce pořízení jednoho nebo dvou vozů.

Tentokrát se jedná o elektrobus Škoda Perun standardní délky 12 metrů od výrobce Škoda Electric. „Dosud jsme měli vždy autobusy menší. Z hlediska kapacity by nám tedy měl vyhovovat, co nám vyhovuje méně, je způsob jeho nabíjení,“ uvedl provozní ředitel DPMB Jiří Valníček. Řidiči dopravního podniku měli v roce 2011 možnost vyzkoušet si elektrický autobus SOR EBN 10,5, v loňském roce hned tři vozy – český SKD Stratos, polský AMZ a z trolejí nabíjený Siemens – Rampini (italská karosérie). „Jako ideál pro Brno se nám jeví dvanáctimetrový elektrobus s možností dobíjení z trolejového vedení,“ doplnil Valníček.
BUSportál: Jak uvedl Pavel Kuch ze Škody Electric viz Zeptali jsme se Škody Electric zejména na rozvoj v oblasti elektrobusů, „"Máme možnost dodávat také podobná řešení jak pro indukční dobíjení, tak i pro dobíjení z trolejí, záleží na přání zákazníků. " Takže stačí, když si v Brně řeknou.
Elektrobus jezdil minulý týden na výstavišti, kde vozil návštěvníky veletrhu Amper. Od soboty 22. do 27. března jezdí na trolejbusových linkách 32 a 37, kde byly testovány i předchozí vozy, což je důležité pro srovnání parametrů. „Výsledky všech vyzkoušených autobusů ten zohledníme při přípravě technické specifikace výběrového řízení na nákup nových elektrobusů pro Brno. Bude zatím jeden nebo dva, podle finanční nabídky. Nákup elektrobusů bude z větší části financován z evropského projektu CIVITAS II,“ vysvětlil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Elektrobus Škoda Perun má vozovou skříň vozu Solaris III. generace, celková kapacita baterií je 222 kWh a výrobce uvádí, že dojezd s cestujícími na jedno nabití je 120 až 150 kilometrů. Baterie jsou uloženy ve třech boxech.

Kromě elektromobility se DPMB intenzivně zabývá také pohonem na stlačený plyn (CNG). „V létě letošního roku bude uvedena do provozu plnička na stlačený plyn ve vozovně Slatina a zároveň koupíme prvních dvanáct plynových autobusů. Celkem bychom jich chtěli mít ve vozovém parku sto, proto doufáme, že se nám podaří dosáhnout na dotaci Ministerstva životního prostředí,“ věří generální ředitel Miloš Havránek.

TZ DPmB
Elektrobus Škoda PERUN se po veletrhu Czechbus 2013 v Praze představil v pohybu jako shuttle na veletrhu AMPER v Brně

PERUN v Brně a v Pardubicích. První elektrobus standardní délky
© Jan Spousta