Paříž: Plán BUS2025 pokračuje

Provozovatel veřejné dopravy v Paříži RAPT je na cestě ke splnění cíle: 800 nových elektrických autobusů do roku 2024. Od Irizar a Bolloré objednal 113 a 158 e-busů.
Provozovatel veřejné dopravy v Paříži RAPT je na cestě ke splnění cíle: 800 nových elektrických autobusů do roku 2024. Od Irizar a Bolloré objednal 113 a 158 e-busů.
Podle plánu Bus2025 instituce Île-de-France Mobilités budou ze sítě v alomeraci Paříže odstraněny dieselové autobusy a vozový park autobusů provozovaných Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) bude na elektřinu a biometan. V regionu je autobusem uskutečněno 3,9 milionu cest denně. V období před olympijskými hrami v roce 2024 má celkem až 800 nových e-busů přispět k boji proti smogu v Pařížské aglomeraci. Rozpočet je 825 milionů Eur a RATP v největším evropském tendru na e-busy v roce 2019 vybrala jako dodavatele společnosti Bluebus/Bolloré, Irizar, Iveco, MAN a Solaris. V rámci trvání celého programu Bus2025 bylo nebo bude zakoupeno celkem 3 700 vozidel na elektřinu a biometan.

Nově podepsaná následná smlouva s Bluebus, dceřinou společnost Bolloré Group, zní na dodání až 158 tzv. BlueBusů. 35% elektrobusů má přijet do Paříže v letech 2022-2023. Začátkem letošního roku v rámci stejného tendru získala francouzská společnost objednávku na 109 e-busů. Kromě toho je v Ile-de-France již v provozu 131 e-busů Bluebus a dalších 192 je v současné době ve výrobě.

12metrový Bluebus pojme 109 cestujících a má dojezd 320 kilometrů. Vozidla jsou vybavena pokročilými bateriemi „All-Solid-State“, které nabízejí vysokou hustotu energie a optimální bezpečnost. Vyrábí se v továrnách skupiny Bolloré v Bretani ve Francii.

Dvanáctimetrové bateriové autobusy objednal RATP také u Irizar. Půjde o 113 Irizar ie bus vybavených 350 kWh bateriemi s nabíjením v depu. Pro Irizar je to jedna z dosud největších objednávek.

"Jsme velmi vděční RATP za důvěru. Možnost implementovat naše řešení pro elektromobilitu ve městě jako je Paříž, která je světovým lídrem v oblasti elektromobility, je velkou výzvou a jsme na to velice hrdí,“ řekl generální ředitel Irizar pro e-mobilitu Irizar Imanol Rego. Španělský výrobce bude mít v Paříži poprodejní servis zajišťováný místními zaměstnanci. Na francouském trhu v poslední době posiluje.

Île-de-France Mobilités se svým ambiciózním cílem být do roku 2030 mezi prvními světovými regiony s veřejnou dopravou 100% dekarbonizovanu má v současné době 1 600 autobusů hybridních nebo elektrických a 660 autobusů a autokarů jezdí na CNG (biometan). Autobusy na biometan objednává RAPT od MAN a Iveco.

Přechod na ekologickou mobilitu Île-de-France Mobilités a RATP podporuje Evropská komise, kromě autobusů se další grant týká také přestavby autobusových dep na používání elektřiny a biometanu Celkem je na program Bus2025 v letech 2020 a 2021 Evropskou komisí alokováno 50,7 milionu Eur dotací.

Zdroj: RATP, Irizar


Paříž: Plán BUS2025 pokračuje