Pardubické kloubové Ikarusy 280 dojezdily v Praze, naopak  prototyp ŠM 16,5,
© DPmP

se kterým se zase v roce 1968 svezli v Praze, V DPmP sloužil věrně od roku 1968 do roku 1984.
se kterým se zase v roce 1968 svezli v Praze, V DPmP sloužil věrně od roku 1968 do roku 1984.
Doplňujeme tak před časem otevřenou tématiku historie kloubových autobusů v Praze.
Jak uvedl Ladislav Podivín z DPmP, potřeba vysokokapacitního autobusu nastala s ukončením provozu souprav s vlekem za vozy Škoda 706 RTO. V té době nové autobusy ŠM 11 nebyly pro provoz na některých linkách kapacitně dostačující. K dispozici byl jen jediný kloubový autobus ŠM 16,5, výroba tohoto typu však byla zejména z politických důvodů v rámci RVHP zastavena a do ČSSR byl zahájen dovoz velkokapacitních maďarskýc h autobusů Ikarus 280.

ŠM 16,5 jako velkokapacitní vůz byl v pardubickém provozu udržován až třikrát déle, než bylo obvyklé. V roce 1984 i v souvislosti s technickou závadou byl autobus sešrotován.

První dva kloubové Ikarusy dostaly Pardubice v roce 1980. V roce 1990 bylo kloubových autobusů celkem 18 a obsluhovyly hlavní a frekventované linky. Po roce 1989 se začaly projevovat některé nevýhody těchto vozidel. Šlo o relativně vysokou spotřebu pohonných hmot a poruchovost spolu se skutečností, že náhradní díly musely být nyní nakupovány za valuty. Počty cestujících v MHD pomalu klesaly. V roce 1992 tedy vedení podniku rozhodlo o prodeji autobusů. Celou flotilu zakoupila Praha, kde všechny pardubické kloubové Ikarusy dojezdily.
Na titulní fotografii z archívu DPmP je autobus ŠM 16,5 číslo 1 zachycen v Polabinách v počátku jeho provozu v Pardubicích, kdy ještě jezdil s převozními značkami. Na dalším snímku jsou pardubické kloubové Ikarusy před hromadným odjezdem do Prahy v roce 1992. Doplněno kresbami obou typů vozidel (autor Ladislav Podivín). Za informace a podklady děkujeme DPmP.
Kloubové autobusy v Praze: Úplně první kloubový autobus Ikarus v roce 1973 byl testovací a prezentační. Rekapitulace na téma kloubového provozu v Praze.

Pardubické kloubové Ikarusy 280 dojezdily v Praze, naopak  prototyp ŠM 16,5,
© DPmP
Pardubické kloubové Ikarusy 280 dojezdily v Praze, naopak  prototyp ŠM 16,5,
© DPmP