od jednoho z tvůrců původního Centrálního registru vozidel (CRV) Romana Raka.
od jednoho z tvůrců původního Centrálního registru vozidel (CRV) Romana Raka.
BUSportál vzhledem k masivní informační kampani okolo CRV v médiích považoval za zbytečné informovat o něčem, co plní první strany novin a nechybí v hlavních zprávách televizí. Jako dlouholetá analytička a programátorka jsem si v souvislosti s konverzí dat, se kterou jsem se setkávala při zavádění nového informačního systému běžně včetně komplikací s tím spojenými, kladla různé otázky - proto mne otevřený dopis zaujal a zveřejňuji ho. Dopis Romana Raka, jednatele společnosti IRIS Ident, s.r.o., která je řádným členem Sdružení automobilového průmyslu, zaslal médiím Antonín Šípek - AutoSAP.
Dagmar Braunová

Vážený pane premiére,

dovolte, abych se na Vás obrátil v záležitosti Centrálního registru vozidel (CRV) jako jeden z tvůrců původního CRV a občan ČR.

Dlouhodobě pozoruji vývoj událostí kolem nového CRV s velkým znepokojením a obavami a rád bych upozornil na několik skutečností, kterým se nevěnuje dostatečná pozornost a jsou nesmírným způsobem podceňovány. Věřte, že současné výkonnostní problémy CRV jsou z globálního pohledu pouze druhořadou záležitostí (kterou je pochopitelně též nutno řešit).

Kdo zodpovídá za data CRV?

Na CRV je mimořádně cenný především obsah a kvalita dat, které určují výkon státní správy a musí být garantovány státními orgány. Vlastníkem a správcem dat v CRV je již od začátku tohoto století Ministerstvo dopravy, do jehož agendy CRV patří; MV ČR bylo v posledních deseti letech jenom provozovatelem technologie CRV.

Velmi alarmující jsou zprávy o datové kvalitě. Množství chyb bohužel není a objektivně prezentováno. Při jakémkoliv přechodu z jednoho informačního systému na druhý je součástí standardního IT projektu i analýza kvality dat. Na základě výsledků se pak musí rozhodnout, zda, jakým způsobem, kým a do kdy budou chyby odstraněny nebo dokonce, zda bude nový systém vůbec realizován (do doby, než budou chyby např. odstraněny). Toto rozhodnutí musí být učiněno a schváleno (popř. dokonce realizováno) „novým“ a starým“ provozovatelem IS po vzájemné dohodě ještě před spuštěním nové aplikace. Je zjevné, že nic takového se v požadované kvalitě a adekvátním rozsahu neučinilo a všechny chyby jsou proto najednou pro dodavatele i provozovatele velkým překvapením.

Jaké jsou druhy datových chyb v CRV?

Chyby v CRV je nutno rozdělit obecně do dvou kategorií. „Chyby“, které vznikaly v minulosti jako důsledek objektivní, historické reality evidenčních procesů v souladu se zákony a předpisy (podle kterých byl IS navržen, provozován a též obsahově kontrolován). V aplikaci byli např. majitelé/provozovatelé vozidel evidováni podle rodného čísla nebo podle IČO. Pokud to nebylo objektivně možné, evidence byla provedena na tzv. „neztotožněné“ (nespadající do dvou uvedených kategorií). To byli např. cizinci (nemající RČ), instituce bez IČ apod. Tyto chyby ve skutečnosti ale nejsou chybami, jak je nyní účelově prezentováno, ale stav reality, který plně umožňoval provozovat původní registr vozidel bez jakýchkoliv problémů. U této kategorie chyb měla být realizována výše uvedená analýza a nalezeno řešení (nebo dokonce provedena realizace jejich eliminace) ještě před spuštěním nové aplikace.

Druhou kategorií chyb jsou chyby, které vznikly při neodborné migraci dat (tj. při přechodu ze starého systému na nový). Jako tvůrce původního systému jsem si jist, že každé vozidlo mělo svou barvu, technické parametry (jako je objem motoru apod.), bylo možné tisknout jeho technický průkaz apod. U těchto kategorií položek došlo zcela evidentně k poškození integrity dat, jež je veřejnosti sdělovacími prostředky prezentováno jako „pomíchání dat“. Je zřejmé, že kromě toho, že před spuštěním nebyl nový CRV aplikačně ani výkonnostně otestován, nebyla v dostatečném rozsahu zkontrolována ani integrita a korektnost dat po migraci, což je pro nový systém to nejdůležitější.

Zjednoduší či zkvalitní nová aplikace CRV práci úředníků?

Rovněž je nutné upozornit na skutečnost, že nový CRV umožňuje obsloužit podstatně nižší počet občanů za den než původní systém. To znamená, že aplikace programově není optimálně řešena ani z tohoto pohledu. Jinými slovy - po odstranění současných komunikačních/technologických problémů se projeví následně tato okolnost ve velkém rozsahu. Ve svém důsledku to povede k dalším frontám na dopravních úřadech, nespokojenosti občanů, zvyšováním pracovních hodin zaměstnanců registrů vozidel a navyšování nákladů nejen na straně státní správy.

Je systém stabilní a kvalitní do budoucna? Lze opravovat chyby několik let?

Jelikož nový systém již „dlouhodobě“ nepracuje stabilně a není ani zřejmé, jak rozsáhle a do hloubky byl testován a akceptován, nelze garantovat ani fakt, že v něm nedochází k dalšímu poškozování datové základny.

Nyní prezentovaná skutečnost, že způsobené datové chyby budou průběžně několik let dočišťovány, je dle mého osobního názoru nepřijatelná. Totiž – kvalita dat určuje i kvalitu bezpečnostních, záchranářských služeb poskytovaných státem občanům této země a nelze řešení problému odkládat do budoucnosti. O této skutečnosti se bohužel veřejně nehovoří, byť nejrůznější subjekty čerpají nebo budou čerpat data právě z CRV. Pro bezpečnostní složky (bojující např. s terorizmem, organizovaným zločinem) je klíčovou informací SPZ, barva, typ vozu, VIN (Vehicle Identification Number), majitel/provozovatel vozidla apod. Podobně to je i při vyhledávání a eliminaci evidence odcizených nebo jinak závadových vozidel (systémy Schengen, EUCARIS) nebo dokonce při celoevropsky připravovaném projektu eCALL pro automatizovanou lokalizaci havarovaného vozidla a následné poskytování informací o vozidle záchranářským složkám.

Jaké jsou dopady na další subjekty v návaznosti na CRV? Plníme mezinárodní závazky a garantuje nový CRV jejich plnění do budoucna?

Nízká kvalita dat bude mít i nepříznivý dopad na komunikaci CRV s ostatními subjekty přes různá rozhraní, jako jsou pojišťovny (za účelem kontroly výběru pojistného apod.), výběr mýtného apod. U všech těchto subjektů budou v důsledku chybovosti vznikat dodatečné náklady, poroste nespokojenost při spolupráci mezi institucemi samotnými a rovněž s občany.

Dalším aspektem kvality dat a výkonnosti CRV je provázanost na zahraniční registry vozidel jako jsou mezinárodní závazky ČR vůči EU v projektech vyplývajících z Prümské úmluvy, směrnic EU apod., kde ČR již dlouhodobě neplní své mezinárodní závazky. CRV musí být výkonnostně připraven taktéž pro komunikaci s jednotlivými zahraničními CRV a musí být opět zajištěna a garantována kvalita dat a též serióznost ČR v profesionálním partnerství.

Při současném stavu nového CRV lze očekávat, že výkonnost CRV po napojení na zahraniční systémy opět klesne a může dokonce vážně omezit výkon a odezvu lustračních funkcionalit v zahraničních systémech. Tyto systémy jsou naprogramovány zpravidla tak, že svůj dotaz posílají paralelně do všech členských států EU a čeká se na odezvu poslední země. Teprve po vypršení „timoutu“ několika desítek sekund se uživateli oznámí, že daná země je nepřístupná. ČR by tak poměrně „jednoduše“ mohla blokovat ostatní země v mezinárodní síti, jako je např. EUCARIS.

Vážený pane premiére,

vzhledem k výše uvedeným skutečnostem a faktu, že dosavadní způsob odstraňování nedostatků nebudí v odbornících a ani ve veřejnosti důvěru v nový systém (byly porušeny všechny zásady při přípravě, řízení projektu i výběru dodavatele), navrhuji objektivně a urychleně zvážit opravdu nezávislými experty možnost do provozu vrátit původní systém CRV do doby, než se všechny nedostatky analyzují a odstraní. Doporučuji i provedení nezávislého hloubkového auditu, jakým způsobem byl nový systém CRV připravován a realizován.

Argument, že původní systém není možné do provozu vrátit proto, že v novém systému byly provedeny již registrace, není vzhledem k jejich počtu ve vztahu k celkovému množství chyb a nefunkčnosti nového registru nikterak silný. Změny provedené v novém systému je možné do starého přenést s podstatně nižšími riziky a úsilím, než jsou rizika z provozování nového systému.

Je mi upřímně líto všech občanů, kterých se nyní nebo v budoucnosti události kolem CRV bezprostředně týkají a se kterými cítím, včetně zaměstnanců registračních autorit na lokální úrovni, na které je vyvíjen enormní tlak. Přitom situaci nezpůsobili a z pohledů technologií nebo procesů ji nemohou nikterak zásadně změnit. Rovněž nesdílím názor, že by za registr vozidel měl manažersky odpovídat pouze ministr dopravy pan Pavel Dobeš či někteří současní manažeři (kteří jsou ve funkci jen několik měsíců), protože projekt nového CRV byl připravován v zákulisí již mnohem dříve a mnohdy osobami, které nejsou v současnosti v zaměstnaneckém poměru s MD ČR.

Rovněž věřím, že stát si do budoucna dokáže zachovat plnou kontrolu nad registrem vozidel a ten nebude např. privatizován.

Pevně věřím a doufám, že při dalším rozhodování bude brán i ohled na občany ČR, včetně garance státu za korektnost/kvalitu dat – tj. garance výkonu státní správy, bezpečnosti a zdraví občanů, stejně jako bezpečnosti státu a jeho mezinárodních závazků a dojde k preferenci těchto skutečností před různými jinými zájmy.

Ve světě informačních technologií není nic horšího, než budovat „nový“ systém na nekorektních základech, předpokladech a zejména datech. Je třeba si uvědomit, že cena dat je dána mimo jiné i mzdou „pořizovatelů dat“.

Lze říci, že data v CRV, která se pořizovala téměř 20 let stovkami státních zaměstnanců, jsou znehodnocena neodborným přístupem k migraci dat, který občané této země budou ve svých daních ještě dlouho platit.

Rád bych Vám touto cestou nabídl odbornou pomoc při řešení netriviální situace nebo doporučil jiné kompetentní osoby.

S úctou Roman Rak
Doc. Ing. Roman Rak, PhD. je jednatelem společnosti Iris Ident, s.r.o., která se zabývá problematikou spojenou s podvody a krádežemi motorových vozidel (a různými nástroji jejich eliminace), vyvíjí speciální identifikační SW vozidel pro potřebu projektu eCALL a dalších aplikací, včetně řešení některých kontrol datové kvality. V letech 1989-2000 byl jedním z autorů realizující projekt i SW CRV na MV ČR. Má zkušenosti s rozsáhlými mezinárodními projekty, včetně registrů vozidel (a návazných zahraničních systémů), v oblasti telekomunikací, energetiky, bezpečnosti a řešení fraud managementu. Pracoval v pozicích CIO, liniových i projektových manažerů či konzultantů GŘ. Profesně se zabývá automobilovou informatikou (25 let výkonné praxe), optimalizačními procesy a komplexní bezpečností. Vystudoval Moskevský energetický institut – jadernou energetiku a byl doktorandem soudního inženýrství na VUT Brno. Je docentem v oboru ochrany osob a majetku, se specializací na problematiku vozidel, informační systémy a technologie. Je zároveň vysokoškolským pedagogem kriminalistiky a informatiky. Napsal nebo je spoluautorem více než 10 odborných knih a přes 200 odborných článků v ČR a zahraničí. Je nositelem vyznamenání MV ČR za rozvoj bezpečnosti v ČR.