generálnímu řediteli ČSAD Česká Lípa a.s. Karlu Havlovi.
generálnímu řediteli ČSAD Česká Lípa a.s. Karlu Havlovi.
Vážený pane,
            v periodiku „Dopravák“ ze dne 23.2.2007 byl uveřejněn rozhovor, ve kterém se jakožto předseda představenstva a ředitel společnosti ČSAD Česká Lípa a.s. („ČSAD“) vyjadřujete k  postupu Ústeckého kraje při řešení krize v autobusové dopravě na podzim minulého roku, avšak značně zavádějícím způsobem. Ústecký kraj proto považuje za nezbytné na některé Vaše výroky reagovat tímto otevřeným dopisem.
             Jako členu dozorčí rady společnosti Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. („DPÚK“) je Vám jistě známo, že výpověď smlouvy o závazku veřejné služby uzavřené v minulosti mezi Ústeckým krajem a DPÚK byla zapříčiněna nekompromisními požadavky DPÚK na dramatické navýšení požadovaných úhrad a snahou DPÚK jednostranně Ústeckému kraji diktovat rozsah poskytovaných dopravních výkonů. Proto nedošlo k dohodě o zákonem stanovených náležitostech smlouvy a tato byla ze strany Ústeckého kraje vypovězena. Pokud postup Ústeckého kraje v této souvislosti označujete pojmem „bezprecedentní“, zcela zásadně to odmítáme.
             Lze naopak připomenout, že v průběhu srpna a září 2006 byla společnost ČSAD povinna převzít zajišťování dopravy na linkách a spojích, jejichž provoz byl DPÚK ukončován, a to na základě smluv uzavřených s Ústeckým krajem. Společnost ČSAD to však neučinila, naopak zpochybňovala svoji připravenost zahájit provoz a ani nepodala řádnou žádost o schválení nezbytných jízdních řádů. Ústecký kraj přistoupil k výpovědi příslušných smluv s ČSAD právě s ohledem na neustálé podstatné porušování povinností ČSAD, nelze tedy tvrdit, že k „tvrdým a nepopulárním opatřením“ v personální oblasti musela ČSAD přistoupit bez vlastní viny.
             Není  také pravdou, že by Ústecký kraj „vzdorovitě“ upřednostnil při řešení krize v září 2006 tzv. příležitostnou dopravu. Příležitostná doprava hrazená plně z rozpočtu Ústeckého kraje představovala pouze nezbytný krátkodobý nástroj k zajištění základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje do zahájení provozu nových dopravců na základě smluv o závazku veřejné služby, byla využita zcela v souladu s právními předpisy, a za mimořádných okolností vzniklých přičiněním DPÚK a ČSAD. Provoz příležitostné dopravy byl již před delší dobou ukončen.
             Konečně, jak je Vám známo, pro dlouhodobé zajištění dopravní obslužnosti svého území uspořádal Ústecký kraj otevřená, transparentní a nediskriminační výběrová řízení, mezi jejichž podmínkami bylo i zajištění vysokého standardu ekologických parametrů autobusové dopravy – a to podstatně vyššího, než byl ve své době smluvně zajištěn např. od DPÚK. Pokud ve svém dopise naznačujete, že jediným možným způsobem podpory ekologické dopravy ze strany krajů je nasazování autobusů vyráběných společností EKOBUS a.s., tedy osobou propojenou se společnostmi ČSAD a DPÚK, nelze s tím v žádném případě souhlasit. Ústecký kraj naopak účinně zajišťuje nediskriminační podporu ekologické autobusové dopravy např. systémem požadavků na stáří vozidel a postupnou obnovu vozového parku.
 S pozdravem
 hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc

Otevřený dopis hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce generálnímu řediteli ČSAD Česká Lípa a.s. Karlu Havlovi
předkladatel jméno: František Janačík, předkladatel složka: Odbor kancelář hejtmana | datum (vzniku): 12.3.2007 | datum aktualizace: 12.3.2007 | zveřejněno od: 12.3.2007 do: 30.3.2007