Otevřené dveře na linkách v PID zatím moc černých pasažérů nepřilákaly
Nástup do autobusů všemi dveřmi funguje na linkách PID řady 300, 400 a 900 od 1. srpna 2025.

Odhadované ztráty na tržbách v souvislosti s nastupováním cestujících všemi dveřmi na některých středočeských linkách Pražské integrované dopravy (PID) jsou do čtyř procent. V září odhalili revizoři v autobusech přes pět procent pasažérů bez jízdenky, což je méně, než se čekalo. ČTK to řekl Radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Plošné zavedení nástupu všemi dveřmi bude záviset na výsledcích v testovacím režimu, který běží do konce roku 2026.

Reklama

Odhadované ztráty na tržbách v souvislosti s nastupováním cestujících všemi dveřmi na některých středočeských linkách Pražské integrované dopravy (PID) jsou do čtyř procent. V září odhalili revizoři v autobusech přes pět procent pasažérů bez jízdenky, což je méně, než se čekalo. ČTK to řekl Radní Středočeského kraje pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Plošné zavedení nástupu všemi dveřmi bude záviset na výsledcích v testovacím režimu, který běží do konce roku 2026.

Nový režim, který má zrychlit spojení, funguje od 1. srpna 2025 na linkách řady 300, 400 a 900, které spojují Prahu s okolními obcemi. S platnou jízdenkou nemusí stát lidé frontu u předních dveří k řidiči, ale mohou nastoupit jinými dveřmi, podobně jako v MHD v Praze. Pohodlnější nástup pro cestující znamená i méně práce s odbavením pro řidiče a zkracují se vzniklá zpoždění.

"Dopad je poměrně razantní a pozitivní, zkrácení dojezdových dob v některých exponovaných místech je mezi třemi a pěti minutami a na některých linkách, třeba v oblasti Roztok, až kolem deseti minut. Z velké části to eliminovalo zpoždění autobusů ve špičkách,“ řekl Borecký.

Obavy z množství cestujících bez jízdenky a výraznějšího poklesu tržeb se podle Boreckého zatím nenaplnily. „Černých pasažérů bylo 5,3 procenta, což je výrazně pod odhady, a výrazně pod odhady jsou i teoretické ztráty na tržbách". Kvůli eliminaci neplatičů poslal kraj do autobusů revizory a od 1. září zvýšil přirážky za jízdu bez platného jízdního dokladu až na 2 000 Kč. 

"Rezerva v systému byla nastavená až na patnáct procent, což by samozřejmě ekonomicky únosné nebylo, ale odhadované ztráty jsou nyní do čtyř procent,“ řekl Borecký. Dodal, že tržby za září v absolutních číslech meziročně vzrostly o 1,2 procenta.

"Zásadní pro vyhodnocení budou data za období od října do prosince, kdy si cestující budou obnovovat kupony. Pokud by se trend udržel, teoretické ztráty z černých pasažérů by podle radního byly do 50 milionů korun ročně, což je výrazně pod limitem, který byl nastavovaný na 250 až 300 milionů.

Revizoři v září na všech linkách zkontrolovali 16 460 cestujících, zachytili celkem 876 lidí bez jízdenky. Černí pasažéři v systému vždy byli, ale protože nebyl rozvinutý systém revizorů, tak jsme je nezachytili.

V náboru revizorů podle něj Integrovaná doprava Středočeského kraje dál pokračuje, více by se měli zaměřit na vlaky. „Náš cíl je postupně otevřít všechny linky v kraji, ale nejdřív musíme být schopni je všechny kontrolovat. Případné rozšiřování režimu podle něj nebude dřív než příští rok o prázdninách."

V PID tak platí dva způsoby odbavení cestujících - nástup s kontrolou jízdních dokladů a nástup bez kontroly jízdních dokladů. Cestující jsou o možnosti nástupu všemi dveřmi informováni cedulemi na vozidle, v jízdních řádech, na výlepových jízdních řádech na zastávkách a v PID Lítačce.

ČTK, iRozhlas