
Dopravní podnik Ostrava skončí do roku 2020 s provozem dieselových autobusů. Plán obnovy vozového parku s tímto cílem přijalo vedení společnosti v souladu s aktualizovanou firemní strategií stát se nejmodernějším dopravním podnikem v zemi. V současné době provozuje 284 autobusů, to je téměř polovina celkového počtu vozidel v evidenčním stavu. Vozový park autobusů již dnes čítá 105 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a zbylý počet dieselových autobusů bude do budoucna nahrazován elektrobusy a trolejbusy s alternativním pohonem na baterie (tzv. parciální trolejbusy). V cílovém stavu roku 2020 si Dopravní podnik Ostrava v provozu vystačí pouze s nízkoemisními a elektricky poháněnými vozidly. Z důvodu strategické diverzifikace zůstane ve vozovém parku zhruba padesátka naftových autobusů, přičemž ty již nemají být užívány k pravidelnému provozování MHD. Budou sloužit jako záloha.
Během měsíce února bude Dopravní podnik Ostrava testovat zajímavý typ elektrobusu, výrobek vlastní dceřiné společnosti Ekova Electric a.s. s názvem Ekova Electron. Od úterý 7. února do 28. února bude pravidelně vypravován na autobusovou linku č. 38. Vzhledem k tomu, že na této lince jezdí i elektrobusy z vlastního vozového parku dopravního podniku, umožní testování Electronu vzájemné srovnání jejich provozních vlastností. Zapůjčené vozidlo je zajímavé především netradičním umístěním trakčních motorů v nábojích zadních kol.
„Stejnou možnost prezentovat elektrobus jsme v minulosti dali i dalším producentům. Nyní se shodou okolností jedná o výrobek naší dceřiné společnosti Ekova Electric. Jsem zvědav, jaké zkušenosti s ním nabudeme“, uvedl k tématu předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.
V rámci plánované obnovy vozového parku bude v následujících letech pořízeno až 40 nových eklektrobusů, které se stanou součástí zveřejněné strategické vize provozovat v ostravské MHD do roku 2020 vozidla bez motorů spalujících naftu.
Technické parametry elektrobusu Ekova Electron
Zapůjčený Ekova Electron je 100% elektrický nízkopodlažní autobus snásledujícími parametry:
Délka 11 980 mm
Šířka 2 550 mm
Výška 3 270 mm
Rozvor náprav 5 940 mm
Celková hmotnost 18 000 kg
Trakční akumulátory - LiOn, 265 kWh
Maximální celková obsaditelnost 90 osob
Stojící 60 - 62 osob
Počet sedadel 28 - 30
Motory v nápravě Ziehl Abegg (2 x 113 kW, synchronní motory s kapalinovým chlazením)
Zdroj: DPO



