Dopravní podnik Ostrava a.s. (DPO) ve spolupráci s Visa Europe, Koordinátorem ODIS, ČSOB, XT-Card a společností Mikroelektronika představují průlomový způsob placení jízdného v prostředcích MHD
Dopravní podnik Ostrava a.s. (DPO) ve spolupráci s Visa Europe, Koordinátorem ODIS, ČSOB, XT-Card a společností Mikroelektronika představují průlomový způsob placení jízdného v prostředcích MHD
Jedná se o historicky první odbavovací systém tohoto typu v České republice a druhý v Evropě, v MHD Ostrava se používají bezkontaktní bankovní karty bez tištění papírové jízdenky.
Tuto možnost budou mít cestující ostravské hromadné dopravy od 30. června. Vozidla DPO jsou nově vybavena terminály, které akceptují bezkontaktní platby. Jedná se o kompletní řešení pro celé město – bezkontaktními terminály jsou osazena všechna vozidla DPO, u každých dveří je alespoň jeden terminál. Celkem je nainstalováno přes 2 000 terminálů, které budou k dopravním kartám ODISka akceptovat i bankovní karty. Pro cestující to znamená dvě velké výhody – nemusí mít u sebe připravené drobné na jízdenku a dokonce ani nemusí předem zjišťovat, jakou cenu jízdného mají uhradit, aby se dostali tam, kam potřebují.
Při nástupu cestující pouze přiloží kartu k terminálu, pořídí si tak elektronickou jízdenku a dál už se může spolehnout na inteligentní systém, který zvolí optimální jízdné. Pokud jízda trvá méně než 10 minut a cestující nehodlá přestupovat, při výstupu z vozidla znovu přiloží kartu a zaeviduje se mu nepřestupní jízdenka. Pokud v jízdě pokračuje déle nebo přestoupí na jiný spoj, zaeviduje se mu jízdenka přestupní. Při přestupu na jinou linku stačí pouze znovu přiložit platební kartu k terminálu.
„Vždy jsme chtěli, aby měli ostravští cestující co nejlepší podmínky k cestování. Nyní jsme tomu opět o krok blíže díky projektu, který se inspiroval evropskou metropolí Londýnem. Cestující budou mít možnost využívat nejmodernější technologie ve všech prostředcích městské hromadné dopravy a cestování se díky této novince významně usnadní a zpřehlední,“ říká Roman Kadlučka, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a.s.
„Možnost platby bezkontaktní cestou za pomoci platební karty, která úplně eliminuje papírové jízdenky, je v současnosti největší technologickou inovací v městské hromadné dopravě. Tím, že se navíc jedná o úplně první projekt svého druhu v kontinentální Evropě, je přínos tohoto projektu pro cestující a české technologické prostředí opravdu markantní. Jsme velmi rádi, že jsme se na jeho realizaci mohli podílet a doufáme, že se stane průkopnickým projektem pro další česká města,“ uvedl František Jungr, manažer regionálního rozvoje Visa Europe.
Vždy nejlevnější varianta
Inteligentní systém umí vyhodnocovat a propočítávat jízdné tak, aby cestující vždy zaplatil pro něj tu nejlepší kombinaci jízdenek. Pokud se například stane, že si cestující zakoupí nepřestupní jízdenku, ale pak se rozhodne pokračovat v jízdě nebo přestoupit na jiný spoj, nezaplatí dvakrát nepřestupní tarif, ale pouze jeden přestupní – systém totiž vyhodnotí jízdné podle skutečných časů přiložení či času přestupu. A když cestující jezdí po městě celý den, nemusí propočítávat a řešit vůbec nic - pokud by součet denních plateb za jízdné měl překročit cenu 24hodinové jízdenky, systém naúčtuje pouze její cenu.
„Ostravský způsob úhrady jízdného je v České republice zcela unikátní v tom, že je plně automatický. Cestující nemusí v žádné fázi nákupu jízdného cokoli mačkat, volit mezi tarify, ani schovávat papírovou jízdenku či stvrzenku. Proto věřím, že námi předložené řešení, v němž jsme zúročili zkušenosti z předcházejících projektů po celé ČR, obyvatelé Ostravy respektive celého Moravskoslezského kraje ocení,“ zmínil Martin Rejzl, předseda představenstva společnosti XT-Card.
„Motem naší společnosti jsou systémy pro snadnější život a nový systém v Ostravě toto motto naplňuje beze zbytku. Nový systém propojuje bankovní a dopravní svět v jeden celek, kde hlavní roli hraje cestující,“ říká Vladimír Vojáček, generální ředitel společnosti Mikroelektronika.
Údaje v bezpečí, bez nutnosti zadávat PIN
Nový způsob placení jízdného je kromě pohodlí také bezpečný. Všechny terminály v ostravské MHD dodržují standardy kartových společností a rovněž bezpečnostní standard PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), což jsou mezinárodní pravidla definující podmínky nakládání s údaji z platebních karet. Těmito mezinárodními pravidly se řídí veškeré organizace, které zpracovávají data z platebních karet a kartových transakcí.
„Moderní bankovní služby jsou založeny na inteligentních technologiích. Jsme rádi, že tento projekt usnadní cestování nejen lidem, kteří v Ostravě žijí, ale i těm, kteří do města přijíždějí pracovně či jako turisté. Platby bezkontaktní kartou jsou v České republice velmi oblíbené a jejich využití v hromadné dopravě má velký potenciál,“ uvedl Jakub Klečka, manažer Rozvoje obchodu s třetími stranami ČSOB.
„Tento projekt je součástí a první realizovanou etapou celokrajského projektu, jehož cílem je rozšíření možnosti úhrady jízdného prostřednictvím bankovní karty ve všech vozidlech na všech linkách zapojených do IDS Moravskoslezského kraje ODIS, a to jako alternativa k dopravní kartě ODISka,“ shrnuje Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Ta projekt zastřešuje jako krajský organizátor veřejné dopravy, který prostřednictvím smluvních partnerů (XT-Card a ČSOB) zajišťuje všechny operace nezbytné pro funkci systému u všech dopravců v celém kraji.
Technický popis zde.
zdroj: TZ DPO
Tuto možnost budou mít cestující ostravské hromadné dopravy od 30. června. Vozidla DPO jsou nově vybavena terminály, které akceptují bezkontaktní platby. Jedná se o kompletní řešení pro celé město – bezkontaktními terminály jsou osazena všechna vozidla DPO, u každých dveří je alespoň jeden terminál. Celkem je nainstalováno přes 2 000 terminálů, které budou k dopravním kartám ODISka akceptovat i bankovní karty. Pro cestující to znamená dvě velké výhody – nemusí mít u sebe připravené drobné na jízdenku a dokonce ani nemusí předem zjišťovat, jakou cenu jízdného mají uhradit, aby se dostali tam, kam potřebují.
Při nástupu cestující pouze přiloží kartu k terminálu, pořídí si tak elektronickou jízdenku a dál už se může spolehnout na inteligentní systém, který zvolí optimální jízdné. Pokud jízda trvá méně než 10 minut a cestující nehodlá přestupovat, při výstupu z vozidla znovu přiloží kartu a zaeviduje se mu nepřestupní jízdenka. Pokud v jízdě pokračuje déle nebo přestoupí na jiný spoj, zaeviduje se mu jízdenka přestupní. Při přestupu na jinou linku stačí pouze znovu přiložit platební kartu k terminálu.
„Vždy jsme chtěli, aby měli ostravští cestující co nejlepší podmínky k cestování. Nyní jsme tomu opět o krok blíže díky projektu, který se inspiroval evropskou metropolí Londýnem. Cestující budou mít možnost využívat nejmodernější technologie ve všech prostředcích městské hromadné dopravy a cestování se díky této novince významně usnadní a zpřehlední,“ říká Roman Kadlučka, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a.s.
„Možnost platby bezkontaktní cestou za pomoci platební karty, která úplně eliminuje papírové jízdenky, je v současnosti největší technologickou inovací v městské hromadné dopravě. Tím, že se navíc jedná o úplně první projekt svého druhu v kontinentální Evropě, je přínos tohoto projektu pro cestující a české technologické prostředí opravdu markantní. Jsme velmi rádi, že jsme se na jeho realizaci mohli podílet a doufáme, že se stane průkopnickým projektem pro další česká města,“ uvedl František Jungr, manažer regionálního rozvoje Visa Europe.
Vždy nejlevnější varianta
Inteligentní systém umí vyhodnocovat a propočítávat jízdné tak, aby cestující vždy zaplatil pro něj tu nejlepší kombinaci jízdenek. Pokud se například stane, že si cestující zakoupí nepřestupní jízdenku, ale pak se rozhodne pokračovat v jízdě nebo přestoupit na jiný spoj, nezaplatí dvakrát nepřestupní tarif, ale pouze jeden přestupní – systém totiž vyhodnotí jízdné podle skutečných časů přiložení či času přestupu. A když cestující jezdí po městě celý den, nemusí propočítávat a řešit vůbec nic - pokud by součet denních plateb za jízdné měl překročit cenu 24hodinové jízdenky, systém naúčtuje pouze její cenu.
„Ostravský způsob úhrady jízdného je v České republice zcela unikátní v tom, že je plně automatický. Cestující nemusí v žádné fázi nákupu jízdného cokoli mačkat, volit mezi tarify, ani schovávat papírovou jízdenku či stvrzenku. Proto věřím, že námi předložené řešení, v němž jsme zúročili zkušenosti z předcházejících projektů po celé ČR, obyvatelé Ostravy respektive celého Moravskoslezského kraje ocení,“ zmínil Martin Rejzl, předseda představenstva společnosti XT-Card.
„Motem naší společnosti jsou systémy pro snadnější život a nový systém v Ostravě toto motto naplňuje beze zbytku. Nový systém propojuje bankovní a dopravní svět v jeden celek, kde hlavní roli hraje cestující,“ říká Vladimír Vojáček, generální ředitel společnosti Mikroelektronika.
Údaje v bezpečí, bez nutnosti zadávat PIN
Nový způsob placení jízdného je kromě pohodlí také bezpečný. Všechny terminály v ostravské MHD dodržují standardy kartových společností a rovněž bezpečnostní standard PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard), což jsou mezinárodní pravidla definující podmínky nakládání s údaji z platebních karet. Těmito mezinárodními pravidly se řídí veškeré organizace, které zpracovávají data z platebních karet a kartových transakcí.
„Moderní bankovní služby jsou založeny na inteligentních technologiích. Jsme rádi, že tento projekt usnadní cestování nejen lidem, kteří v Ostravě žijí, ale i těm, kteří do města přijíždějí pracovně či jako turisté. Platby bezkontaktní kartou jsou v České republice velmi oblíbené a jejich využití v hromadné dopravě má velký potenciál,“ uvedl Jakub Klečka, manažer Rozvoje obchodu s třetími stranami ČSOB.
„Tento projekt je součástí a první realizovanou etapou celokrajského projektu, jehož cílem je rozšíření možnosti úhrady jízdného prostřednictvím bankovní karty ve všech vozidlech na všech linkách zapojených do IDS Moravskoslezského kraje ODIS, a to jako alternativa k dopravní kartě ODISka,“ shrnuje Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Ta projekt zastřešuje jako krajský organizátor veřejné dopravy, který prostřednictvím smluvních partnerů (XT-Card a ČSOB) zajišťuje všechny operace nezbytné pro funkci systému u všech dopravců v celém kraji.
Technický popis zde.
zdroj: TZ DPO