vyjely první nízkopodlažní Ekobusy (Janské Lázně - Trutnov) * Zahájení realizace propojení sítí veřejné autobusové dopravy na české a polské straně hraničního přechodu Královec - Lubawka.
(Pro BUSportál Jarmila Chromá, Dopravák).
vyjely první nízkopodlažní Ekobusy (Janské Lázně - Trutnov) * Zahájení realizace propojení sítí veřejné autobusové dopravy na české a polské straně hraničního přechodu Královec - Lubawka.
(Pro BUSportál Jarmila Chromá, Dopravák).
TRUTNOV (Ch) - Nízkopodlažní autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) přestávají být už výhradně záležitostí MHD, jako tomu bylo doposud, ale ve stále větší míře dostávají "zelenou" i v příměstské dopravě. Potvrzuje to příklad dopravní firmy OSNADO spol. s r.o. se sídlem ve Staré Pace, která se rozhodla bezbariérové a ekologické autobusy využít při dopravní obsluze regionu východních Krkonoš. První dva z nich - dvanáctimetrové nízkopodlažní Ekobusy INTERCITY Plus CNG- byly slavnostně uvedeny do provozu za přítomnosti zástupců státní správy a samosprávy
Královéhradeckého kraje a měst zdejšího regionu ve středu 7. prosince 2005 v Janských Lázních.
Jak při této příležitosti uvedl jednatel a obchodní ředitel společnosti OSNADO Ing. Martin Bělovský, zmiňované dva Ekobusy jsou novinkou ve vozovém parku firmy a rozhodně nezůstanou jedinými: "Plynofikace veřejné hromadné dopravy je trend, kterým bychom se chtěli do budoucna ubírat. Má to dva základní důvody. První je ekonomického hledisko - vzhledem k tomu, co se zvláště v letošním roce dělo kolem cen pohonných hmot, považujeme variantu zemního plynu řekněme za "bezpečnější". Druhý důvod je, že dopravní obslužnost zajišťujeme také v oblasti Krkonošského národního parku, kde ochrana životního prostředí má ještě hlubší význam než v místech jiných. Proto jsme zpracovali projekt na zavedení nízkopodlažní a ekologické dopravy ve východních Krkonoších, na jehož základě chceme v průběhu tří let pořídit celkem sedm plynových autobusů. Ty by posléze měly téměř výhradně zabezpečovat spojení z Trutnova do Janských Lázní, Pece pod Sněžkou, Pomezních Boud a Žacléře. V podstatě bychom tak ekologickou dopravou pokryli celý tento region. Je třeba říci, že financování nákupu těchto vozidel není levnou záležitostí. Nicméně díky systému dotací z ministerstva dopravy, který letos je a možnosti využít vyšší částku příspěvku pro nízkopodlažní autobusy i v příměstské dopravě bylo u každého z těchto dvou Ekobusů pokryto dotacemi 3,1 mil. Kč z pořizovací ceny více než pět milionů korun."
Iniciativu dopravní firmy OSNADO při zavádění nízkopodlažní a ekologické dopravy ve východních Krkonoších ocenil při slavnostním představení Ekobusů veřejnosti také starosta města Janské Lázně Ing. Václav Němec. Podle jeho vyjádření si dopravce pochvalu zaslouží nejenom za to, že jde o první ekologické autobusy v Krkonoších, přičemž národní park včetně ochranného pásma si samozřejmě ekologickou dopravu zasluhuje. Jako starostu lázeňského města, kde se léčí zejména pacienti s nemocemi pohybového ústrojí ho potěšil i fakt, že jde o vozy nízkopodlažní a vybavené výklopnou plošinou, což umožní cestování veřejnou dopravou i imobilním spoluobčanům a vozíčkářům.
Právě linka Janské Lázně - Trutnov se pak stala i "premiérou" v nasazení Ekobusů do provozu. Od prosincových nových jízdních řádů budou tyto autobusy v pravidelných dvoudenních turnusech zajišťovat linky z Trutnova do Pece pod Sněžkou a Pec pod Sněžkou - Hradec Králové. Ve zdejším regionu totiž chybí plnící stanice CNG a proto budou prozatím využívat královéhradeckou plničku. Dodejme, že nově pořízené meziměstské Ekobusy INTERCITY Plus mají celkovou přepravní kapacitu 87 cestujících (43 míst je k sezení), disponují výklopnou plošinou a prostorem pro přepravu až dvou invalidních vozíků a jsou vybaveny motorem Cummins Westport C 8,3 NG Plus ( výkon 209 kW , kroutící moment 1153 Nm), který splňuje už dnes limity emisní normy Euro 5, přičemž teprve příští rok vstoupí v platnost Euro 4.
Nákup dvou Ekobusů byl součástí letošní plánované obnovy vozového parku osobní dopravy společnosti OSNADO, spol. s r.o. (v současnosti čítá celkem 102 vozidel). Kromě nich byly pořízeny dva autobusy pro městskou dopravu - jeden malý 16-ti místný, částečně nízkopodlažní Mercedes-Benz pro MHD ve Dvoře Králové a kloubový autobus pro MHD v Trutnově , a pro příměstskou dopravu také jeden standardní dvanáctimetrový autobus s dieselovým pohonem.
Obnova vozového parku a zahájení plynofikace příměstské dopravy ovšem nejsou jedinými aktivitami společnosti OSNADO. Na setkání v prostorách trutnovského hotelu Krakonoš, které následovalo po předváděcí jízdě Ekobusů, informovali představitelé společnosti i o další záměrech v oblasti provozování osobní dopravy. K těm aktuálním patří i zahájení realizace propojení sítí veřejné autobusové dopravy na české a polské straně hraničního přechodu Královec - Lubawka. Již od 12. prosince tr. se přímo zde budou "potkávat" autobusy společností OSNADO Stará Paka a PKS Kamienna Góra, čímž se pro české i polské cestující otevírají široké možnosti pro turistiku a návštěvu zajímavostí sousedících regionů. Rok 2006 pak podle ředitele divize autobusové dopravy společnosti OSNADO Ing. Milana Kováře bude ve znamení čipových karet - tento moderní způsob bezhotovostního odbavování cestujících bude v první fázi zaveden od dubna na MHD v Trutnově, následně potom i na dopravě příměstské. S tím souvisí i plánovaná obnova elektronických odbavovacích zařízení v autobusech, počítá se i s výrazným zlepšením informovanosti cestujících on-line prostřednictvím instalace stacionárních i vozidlových informačních panelů. Další novinky se chystají také v provozu sezónních linek skibusů (všech šest linek je letos poprvé zahrnuto do nových jízdních řádů) a cyklobusů, o které je stále větší zájem.
Text a fotografie Jarmila Chromá, Dopravák. Vyjde v prosincovém čísle.
Jak při této příležitosti uvedl jednatel a obchodní ředitel společnosti OSNADO Ing. Martin Bělovský, zmiňované dva Ekobusy jsou novinkou ve vozovém parku firmy a rozhodně nezůstanou jedinými: "Plynofikace veřejné hromadné dopravy je trend, kterým bychom se chtěli do budoucna ubírat. Má to dva základní důvody. První je ekonomického hledisko - vzhledem k tomu, co se zvláště v letošním roce dělo kolem cen pohonných hmot, považujeme variantu zemního plynu řekněme za "bezpečnější". Druhý důvod je, že dopravní obslužnost zajišťujeme také v oblasti Krkonošského národního parku, kde ochrana životního prostředí má ještě hlubší význam než v místech jiných. Proto jsme zpracovali projekt na zavedení nízkopodlažní a ekologické dopravy ve východních Krkonoších, na jehož základě chceme v průběhu tří let pořídit celkem sedm plynových autobusů. Ty by posléze měly téměř výhradně zabezpečovat spojení z Trutnova do Janských Lázní, Pece pod Sněžkou, Pomezních Boud a Žacléře. V podstatě bychom tak ekologickou dopravou pokryli celý tento region. Je třeba říci, že financování nákupu těchto vozidel není levnou záležitostí. Nicméně díky systému dotací z ministerstva dopravy, který letos je a možnosti využít vyšší částku příspěvku pro nízkopodlažní autobusy i v příměstské dopravě bylo u každého z těchto dvou Ekobusů pokryto dotacemi 3,1 mil. Kč z pořizovací ceny více než pět milionů korun."
Iniciativu dopravní firmy OSNADO při zavádění nízkopodlažní a ekologické dopravy ve východních Krkonoších ocenil při slavnostním představení Ekobusů veřejnosti také starosta města Janské Lázně Ing. Václav Němec. Podle jeho vyjádření si dopravce pochvalu zaslouží nejenom za to, že jde o první ekologické autobusy v Krkonoších, přičemž národní park včetně ochranného pásma si samozřejmě ekologickou dopravu zasluhuje. Jako starostu lázeňského města, kde se léčí zejména pacienti s nemocemi pohybového ústrojí ho potěšil i fakt, že jde o vozy nízkopodlažní a vybavené výklopnou plošinou, což umožní cestování veřejnou dopravou i imobilním spoluobčanům a vozíčkářům.
Právě linka Janské Lázně - Trutnov se pak stala i "premiérou" v nasazení Ekobusů do provozu. Od prosincových nových jízdních řádů budou tyto autobusy v pravidelných dvoudenních turnusech zajišťovat linky z Trutnova do Pece pod Sněžkou a Pec pod Sněžkou - Hradec Králové. Ve zdejším regionu totiž chybí plnící stanice CNG a proto budou prozatím využívat královéhradeckou plničku. Dodejme, že nově pořízené meziměstské Ekobusy INTERCITY Plus mají celkovou přepravní kapacitu 87 cestujících (43 míst je k sezení), disponují výklopnou plošinou a prostorem pro přepravu až dvou invalidních vozíků a jsou vybaveny motorem Cummins Westport C 8,3 NG Plus ( výkon 209 kW , kroutící moment 1153 Nm), který splňuje už dnes limity emisní normy Euro 5, přičemž teprve příští rok vstoupí v platnost Euro 4.
Nákup dvou Ekobusů byl součástí letošní plánované obnovy vozového parku osobní dopravy společnosti OSNADO, spol. s r.o. (v současnosti čítá celkem 102 vozidel). Kromě nich byly pořízeny dva autobusy pro městskou dopravu - jeden malý 16-ti místný, částečně nízkopodlažní Mercedes-Benz pro MHD ve Dvoře Králové a kloubový autobus pro MHD v Trutnově , a pro příměstskou dopravu také jeden standardní dvanáctimetrový autobus s dieselovým pohonem.
Obnova vozového parku a zahájení plynofikace příměstské dopravy ovšem nejsou jedinými aktivitami společnosti OSNADO. Na setkání v prostorách trutnovského hotelu Krakonoš, které následovalo po předváděcí jízdě Ekobusů, informovali představitelé společnosti i o další záměrech v oblasti provozování osobní dopravy. K těm aktuálním patří i zahájení realizace propojení sítí veřejné autobusové dopravy na české a polské straně hraničního přechodu Královec - Lubawka. Již od 12. prosince tr. se přímo zde budou "potkávat" autobusy společností OSNADO Stará Paka a PKS Kamienna Góra, čímž se pro české i polské cestující otevírají široké možnosti pro turistiku a návštěvu zajímavostí sousedících regionů. Rok 2006 pak podle ředitele divize autobusové dopravy společnosti OSNADO Ing. Milana Kováře bude ve znamení čipových karet - tento moderní způsob bezhotovostního odbavování cestujících bude v první fázi zaveden od dubna na MHD v Trutnově, následně potom i na dopravě příměstské. S tím souvisí i plánovaná obnova elektronických odbavovacích zařízení v autobusech, počítá se i s výrazným zlepšením informovanosti cestujících on-line prostřednictvím instalace stacionárních i vozidlových informačních panelů. Další novinky se chystají také v provozu sezónních linek skibusů (všech šest linek je letos poprvé zahrnuto do nových jízdních řádů) a cyklobusů, o které je stále větší zájem.
Text a fotografie Jarmila Chromá, Dopravák. Vyjde v prosincovém čísle.
Slavnostní zahájení provozu příměstských nízkopodlažních ekologických autobusů na zemní plyn ve východních Krkonoších proběhlo ve středu 7.12.2005 od 14 hodin na lázeňské kolonádě v Janských Lázních. Provoz „Ekobusů“ společnosti OSNADO byl zahájen spojem 690170/76 do Trutnova ve 14:10 za účasti pozvaných hostů. Po prezentační jízdě do Trutnova byly „Ekobusy“ vystaveny pro veřejnost od 15h před hotelem Krakonoš vedle areálu pivovaru společně s další letošní novinkou – minibusem MercedesBenz Sprinter City provozovaným v MHD Dvůr Králové nad Labem.
Minibus MercedesBenz Sprinter City provozovaný v MHD Dvůr Králové nad Labem. Foto OSNADO.