Opožděná reportáž s autokarem NOGE Titanium a  NOGE na BUSWORLD 2009
NOGE Touring a Titanium na veletrhu BUSWOLRD 2009 © BUSportál

Aktualizováno - situace okolo NOGE není zdaleka vyjasněná a čekáme na přímé vyjádření karosáře.
Aktualizováno - situace okolo NOGE není zdaleka vyjasněná a čekáme na přímé vyjádření karosáře.
Informace, na které jsme zde odkazovali, byly vytržené z kontextu a pocházely z nepřímých zdrojů. Společnost NOGE přislíbila vyjádření.
Autokar NOGE Titanium na podvozku MAN
Testováno 3.12.2008 v Zastávce u Brna - uveřejňujeme s velkým zpožděním, protože jsme čekali (a na materiál pozapomněli) na další prezentaci, ke které nedošlo.
Začátkem prosince jsme měli možnost se svézt novým autokarem Titanium postaveným španělským návrhářem NOGE na podvozku MAN. Toto vozidlo má především nepřehlédnutelný design, díky kterému je velmi dobře identifikovatelné a zapamatovatelné. Karosář, který si na originalitě vozidla velmi zakládá, dodává i specielní sedačky Titanium, což neplatilo pro tento konkrétní vůz. Sedačky byly i tak velmi pohodlné a široké (proto chybí možnost vysunutí do uličky) s područkou mezi dvojicí sedadel. Sklopené sedadlo se po opuštění cestujícím automaticky narovnává. V interiéru zaujal i materiál podlahy a schodů - gumové "nitě" zamezují dokonale uklouznutí a jsou omyvatelné a vysávatelné. Otázkou zůstává, jak se řeší ulpění kamínku v tomto materiálu. Vrátíme-li se ke karosérii, pak zde originální design není samoúčelný. Otevírání dvoukřídlových "vrat" na zádi je snadné a přístup k motoru výborný. Na námitku, že klasicky řešené kryty motoru při vyklopení zabránit dešti, dovozce propaguje naopak přístup denního světla bez stínění. Dvoukřídlá "vrátka" jsou i na čele vozu. Umožněn je tak příjemný přístup do tohoto prostoru včetně výměny žárovek.

Konkrétní autokar je postaven na podvozku MAN, zákazník si může ovšem podvozek vybrat tak, jak je u španělských karosářů obvyklé. Ovládání z pohledu řidiče tedy v tomto případě odpovídá ovládání techniky, kterou dodává MAN. Konkrétně tento vůz je s motorem MAN 440 HP Euro 4 (bezaditivní). Výbava je taková, jakou si zákazník nakonfiguruje. Konkrétní vůz postrádal např. funkci brzdového asistenta při rozjezdu a nebyl vybaven ESP. To spolu s dalšími nadstandardy lze včetně asistenta jízdního pruhu objednat. Dvanáctistupňová mechanická převodovka ZF Astronic s řadícím automatem poskytuje řidiči dnes už běžný komfort.

Měli jsme možnost se s dvounápravovým autokarem projet jak po běžných silnicích v okolí Zastávky u Brna, tak i kousek po brněnské dálnici - ta byla v části tohoto úseku ve stavu, který vzbuzuje dojem, že se jakékoli vozidlo rozpadne. Ovládací prvky jsou intuitivně dosažitelné, retardér je ovladatelný pouze samostatně, nikoli ve vazbě na plynový pedál, volant je nepolohovatelný. Ovládání autokarů všech renomovaných značek je velmi pohodlné a příjemné stejně jako u tohoto vozidla a převodovka zaručuje optimální spotřebu. Hmotnostní poměry jsou i přesto, že se jedná o dvounápravový autobus, velmi příznivé a umožňují při obsazení 51 cestujících 92,5 kg na osobu.

Autokar NOGE Titanium sice není u nás příliš známý, ale jeho ambice nejsou malé - byl i finalistou tradičního "Coach of the Year 2008". U nás by mohl zaujmout dopravce, pro které je originalita designu a případná vhodná cena dobrou kombinací. Prvním oficiálním zastoupením společnosti NOGE pro Česko a Slovensko je společnost Rolina bus a ČSAD Tišnov je akreditovaným servisem těchto autobusů. Každý servis MAN je „otevřen“ opravám autobusového podvozku.
Dagmar Braunová
Nevšední autobusy: NOGE Titanium

Opožděná reportáž s autokarem NOGE Titanium a  NOGE na BUSWORLD 2009
© BUSportál
Opožděná reportáž s autokarem NOGE Titanium a  NOGE na BUSWORLD 2009
© BUSportál