Od 1. srpna se do PID zapojí další velká oblast Středočeského kraje
Velká oblast Středočeského kraje - Kolínsko a Kutnohorsko - bude už za týden jezdit na tarif PID. Ilustrační foto PID

Kutnohorsko a Kolínsko bude od neděle zapojeno do systému Pražské integrované dopravy. Změny se dotknou 142 linek. Od srpna se také v Praze a Středočeském kraji mění tarif.
Reklama
Kutnohorsko a Kolínsko bude od neděle zapojeno do systému Pražské integrované dopravy. Změny se dotknou 142 linek. Od srpna se také v Praze a Středočeském kraji mění tarif.
Od neděle 1. srpna 2021 bude do společného integrovaného systému Prahy a Středočeského kraje zahrnuta rozsáhlá oblast zahrnující Kolínsko, Kutnohorsko a Uhlířskojanovicko. Při integraci bude zavedeno 38 nových autobusových linek PID, na 24 linkách PID a 6 linkách SID bude upraven jejich provoz a jedna linka PID bude zrušena. Zrušeno bude celkem 73 linek SID včetně linek MHD Kutná Hora. Všechny zrušené linky budou nahrazeny novými nebo upravenými linkami PID s přehlednějším linkovým vedením. V nejvyšší možné mají být nové linky lépe koordinovány mezi sebou a navazovat na vlakové spoje. U části tras dochází k posílení provozu v pracovní dny i o víkendech.

Kostelecko a Kouřimsko


Připravované změny v provozu autobusových linek v oblasti Kostelce nad Černými lesy vycházejí z vyhodnocení provozu linek jezdících po silnici I/2 ve směru do Prahy a výsledků přepravních průzkumů, resp. obsazenosti jednotlivých spojů zejména na linkách 381, 382, 383 a 387. V minulých letech došlo k masivnímu nárůstu individuální automobilové dopravy, ovšem bez adekvátního navýšení kapacity komunikační sítě, což v praxi znamenalo extrémní nárůst provozu osobních automobilů na této trase, který má vliv i dodržování časů autobusových spojů podle jízdních řádů.

Dalším podstatným momentem bylo postupné navyšování počtu vlaků mezi Českým Brodem, resp. Strančicemi a Prahou, které vedlo k postupnému růstu zájmu cestujících do Prahy o toto spojení. Postupně byly navyšovány i autobusové spoje mezi Kostelcem nad Černými lesy a Českým Brodem, kde se také projevil nárůst počtu cestujících." Lze s jistotou tvrdit, že nárůst cestujících ve směru na Český Brod má zcela jasnou příčinnou souvislost s klesajícím počtem cestujících na přímých linkách do Prahy," uvádí ROPID.

Z údajů o obsazenosti uvedených linek jednoznačně vyplývá, že v posledním období (do roku 2019) dochází k postupné ztrátě zájmu obyvatel celé lokality o autobusové spoje ve směru do Prahy. Průměrné využití vozidel v přepravních špičkách v maximálním profilu všech výše uvedených linek dosahovalo v roce 2019 hodnoty 37% nabízené kapacity. Z tohoto důvodu bylo připraveno komplexní dopravní řešení: bodech:

  • omezení linek 381, 382, 383 a 387 v přepravních špičkách zrušením posilových spojů a zavedením pravidelného intervalu 15 minut (namísto dnešního intervalu 5-10 minut) v odpolední špičce na odjezdu z Prahy
  • pro Kostelec nad Černými lesy a obce na trasách linek 659 a 660 dojde k navýšení počtu spojů navazujících na vlaky linek S1 a S7 v Českém Brodě
  • zrychlení dopravního spojení obcí Nučice, Konojedy, Prusice, Oplany a Výžerky do Prahy zavedením zrychlených spojů linky 659 mimo obec Svatbín a zavedení přestupní vazby v Českém Brodě na spěšné vlaky do Prahy (ty zastavují v úseku Český Brod – Praha jen ve stanici Praha- Libeň); dojezdový čas do Prahy se zkracuje oproti dnešnímu stavu o cca 30 minut
  • možnost optimalizace nasazení jednotlivých typů vozidel; využití kloubových autobusů na lince 387 za Kostelcem nad Černými lesy je minimální, nové dopravní řešení umožňuje na všechny spoje nasadit vůz standardní délky, resp. uvažovat o rozšíření provozu nízkokapacitních autobusů, což bude mít další pozitivní ekonomický i provozní efekt (komunikační síť v regionu spíše vyhovuje provozu těmto vozidlům); shodný princip může být uplatněn také v případě linek 465, 489, 490, 494, 495 i 653
  • návaznosti mezi linkou 659 a linkami 381 a 387 budou i nadále zachovány v Kostelci nad Černými lesy pro cesty do oblasti Říčan a jižní části Prahy
  • omezení linky 383 bude kompenzováno nasazením kapacitních kloubových autobusů
  • pro většinu obcí v úseku Ondřejov – Mukařov bude vylepšen provoz návazných autobusových linek 489, 490 a 495 navazujících na vlaky ve stanici Strančice jako kompenzace za omezení linky 383
  • pro Jevany, Vyžlovku a Louňovice bude zavedena nová linka 582, která bude v provozu v přepravních špičkách, bude zajíždět do blízkosti nádraží v Říčanech a tam navazovat na vlaky linky S9 ve směru do Prahy

Kutnohorsko

Dopravní obslužnost mezi Kolínem a Kutnou Horou nově zajistí linky 705 a 805 vedené v prokladu a doplněné linkou 785. Linka 705 tvoří páteřní spojnici Kolína, Červených Peček, Kutné Hory a Čáslavi a je v období přepravních špiček vedena v 60 minutovém intervalu, v období sedla v intervalu 120 minut. Linka 780 vedena přes obec Libenice svými časovými polohami půlí interval páteřní linky 705 a díky tomu v období přepravních špiček je mezi městy Kolín a Kutná Hora souhrnný interval 30 minut.

Spojení obce Grunta s Kolínem a Kutnou Horou zajišťuje linka 785.

Spojení městyse Červené Pečky s Kolínem je řešeno linkou 705 trasovanou přes obec Polepy a dále kolem kolínské nemocnice k nádraží, a také linkou 702 vedenou od Bořetic přes Nebovidy a Hluboký důl do Kolína. Obě linky obsluhují zastávku Červené Pečky,nám., kde jsou v ranních hodinách  časové polohy spojů navzájem proloženy a díky tomu má městys souhrnný 30 minutový interval do Kolína. V odpoledních hodinách jsou linky naopak vedeny v přesném prokladu na odjezdu z Kolína a opět zde vzniká 30 minutový proklad.

V trase Kutná Hora – Čáslav nově fungují dvě páteřní linky 381 a 705, jejichž provoz je veden v přesném prokladu. Díky 60 minutovém intervalu na každé z linek v období přepravních špiček činí souhrnný interval autobusových spojů 30 minut ve špičkách a 60 minut v ostatních obdobích dne. Linka 381 je vedena přes celou Kutnou Horu a všemi spoji obsluhuje rovněž hlavní nádraží, kde navazuje na železniční linku R9 jak ve směru Kolín a Praha, tak i ve směru Čáslav a Brno. Díky průjezdnosti městem mají nově cestující od Čáslavi možnost přímého spojení ke kutnohorské nemocnici. Pro obce ležící na trase Zásmuky – Kutná Hora nově vzniká přímě spojení do Čáslavi, jakož centra vzdělávaní v oblasti. V úseku Miskovice – Kutná Hora – Čáslav je v prokladu s linkou 381 vedena také linka 481 zajišťující přímé spojení Uhlířských Janovic, Kutné Hory a Čáslavi.

Zručsko a Zbraslavicko

Páteřní spojnicí oblasti představuje linka 402 vedená v úseku Praha,Roztyly – Zruč nad Sázavou – Čáslav, vedena rychlou stopou po dálnici D1. V zastávce Ostředek bude zajištěn garantovaný všesměrný přestup mezi linkami 402 a 770 (Uhlířské Janovice – Sázava – Ostředek – Benešov). Díky vzniku nového uzlu nabídne systém zcela nové možnosti cest pro řadu cestujících. Linka 402 navazuje v Zbraslavicích na linku 687 (Uhlířské Janovice – Zbraslavice – Ledeč nad Sázavou). Spojení Zruče nad Sázavou a Kutné Hory je zajištěn linkami S28 a 805. V okolí města Zruč nad Sázavou je zavedena školní linka 776 obsluhující okolní obce. Pro spojení měst Kutná Hora a Červené Janovice je zajištěno linkami 785, 786 a 788.

Spojení Čáslavi a Ledče nad Sázavou je zajištěno linkou 742. Pro spojení Čáslavi a Petrovic I mají cestující možnost využít linky 743 a 749. Spojení Bohdanče a Zruče nad Sázavou je zajištěno garantovaným přestupem mezi linkou 687 a 402 ve Zbraslavicích a také doplňkovou linkou 778.

Uhlířskojanovicko


Páteřní spojnice města Uhlířské Janovice s Kostelcem nad Černými lesy a Prahou je nově realizována přes Skvrňov a Zásmuky. Díky úpravě časových poloh a koordinaci s linkou 381 jsou časové polohy linky 387 jednotnější a lépe zapamatovatelné. V přestupním uzlu Uhlířské Janovice dochází převážně v celou hodinu ke garanci přestupu mezi několika autobusovými linkami do téměř všech směrů.

Autobusová linka 770 představuje páteřní spojnici měst Uhlířské Janovice a Sázavy. Všechny spoje jsou vedeny jednotnou trasou přes obec Úžice. Časové polohy linky jsou voleny především s ohledem na návaznosti v Uhlířských Janovicích. Linku 770 doplňuje školní linka 772, která je vedena přes místní části obce Úžice a jejím cílem je především doprava dětí do škol v Uhlířských Janovicích a Sázavě. V oblasti kolem obce Vavřinec tvoří navíc místně obslužnou linku pro spojení jednotlivých místních části obce Vavřinec navzájem a také pro spojení do Uhlířských Janovic.

Na trase Kolín – Zásmuky – Skvrňov dochází k sloučení linek SID do linky 706 s návazností na linku 381 z/do Prahy. Současně bude vyhověno požadavku na zajištění školního spojení do obce Horní Kruty. Zároveň se jedná o první průjezdnou linku PID Kolínem.

Spojení Kolín – Uhlířské Janovice je realizováno linkami 681 a 487 a železniční linkou S18. Díky existenci patření železniční linky jsou trasy linek 681 a 487 vedeny trasami, obsluhujícími více nácestných sídel. Linka 487 je dále vedena až do Vlašimi. Linka 481 je vedena dále z Uhlířských Janovic přes Rataje nad Sázavou do Soběšína.

Pro spojení Kácova s Kutnou Horou je nově zavedena linka 785, která garantovaně navazuje v Malešově na linku 746. Garantovaná návaznost nabízí cestujícím přilehlých obcí nové možnosti cest do Čáslavi, Kutné Hory i Kolína.

Spojení měst Zruč nad Sázavou a Uhlířské Janovice zajišťuje nově linka 787, která je vybranými spoji vedena přímo po trase linky 659 přes Staňkovice, Vlkančice, Oplany, Konojedy, Výžerky a Prusice do Kostelce nad Černými lesy a Českého Brodu, kde jsou v období přepravních špiček zajištěny návaznosti na Sp vlaky do Prahy.

Zálabsko, Týnecko a Žiželicko

V celé této oblasti je zavedeno celkem 7 nových autobusových linek.

Nová linka 533 v trase Kutná Hora – Týnec nad Labem – Žiželice – Chlumec nad Cidlinou výrazně posílí tento dopravní vztah a zároveň mnoha obcím nabídne nové přímé spojení do Kutné Hory. Vzhledem k turistickým cílům na této trase jsou zavedeny 3 páry víkendových spojů.

Spojení Týnecka s Kolínem zajišťují linky 534 z Labských Chrčic a 535 od Hlavečníku, které budou ve společném úseku koordinovány. Zároveň jsou v úseku Tři Dvory – Kolín proloženy se školní  linkou 537, která zajišťuje spojení do býchorské školy a do Kolína.

Linka 706 (koordinace s linkou 536 a 705) zajistí spojení pro obce západně od Žiželic u trati 020. Díky tomu, že linka projíždí městem Kolín a dále pokračuje na jih do Zásmuk a Skvrňova, nabídne cestujícím přímé spojení nejen ke kolínskému nádraží, ale současně i k nemocnici, gymnáziu a blíže k centru města. O víkendu jsou zavedeny 3 páry spojů.

Linka 705 zajišťuje spojení pro Veltruby, doplňkové spojení pro Volárnu, Jestřábí Lhotu a Sány do Kolína a zcela nové přímé spojení do Poděbrad. Na lince dochází k mírnému posílení provozu a díky průjezdnosti skrz Kolín také k rozšíření směrové nabídky po Kolíně.

Zároveň je u linek 705 a 706 na žádost automobilky TOYOTA zajištěn svoz z/na směny.

Poděbradsko

Spojení Poděbrad s obcemi Libice nad Cidlinou a Opolany zajistí linky 543 a 705. U linky 543 je kladen důraz na zkvalitnění dopravní obslužnosti pro obci Oškobrh a vedení trasy jižněji přes obec Kanín.


Více informací o linkách je k dispozici na stránkách PID a také v tištěném informačním letáku a brožuře s jízdními řády dotčených autobusových linek PID, které jsou k dostání v lokálních infocentrech, na městských a obecních úřadech, v autobusech i na vlakových nádražích.

Ve dnech před a po začátku integrace budou přímo v terénu pomáhat cestujícím informátoři, a to v Kolíně, v Kutné Hoře a v Uhlířských Janovicích. Na těchto infostáncích budou k dispozici všechny potřebné informační materiály.

V pátek 30. července v rámci slavnostního zahájení provozu bude zdarma vozit cestující mezi Kolínem a Kutnou Horou historický autobus Ikarus 280.

Další změnou pro cestující v PID bude také od 1. srpna možnost koupit jízdenky na jednotlivou jízdu u průvodčího ve vlacích ČD (kromě linek v oblasti Příbramska - S60, S66 a S67 - kde je prodej jízdenek zajišťován automatem na jízdenky ve vlaku). Dále přibudou v dalších 17 stanicích označovače na jízdenky PID  a kde není označovač, může tak u předem zakoupených jízdenek udělat vlaková četa.

Od 1. srpna dochází po deseti letech ke změnám Tarifu Pražské integrované dopravy i Středočeské integrované dopravy. Středočeský kraj s ohledem na výpadek příjmů způsobený pandemií koronaviru přistoupí ke zvýšení cen jízdného ve veřejné dopravě cca o 25 %. Jen v autobusové dopravě se ve Středočeském kraji v porovnání s rokem předchozím vloni propadly tržby o 300 milionů korun. Úpravy cen se dotknou jak jednorázových jízdních dokladů, tak i předplatních kuponů.

Jelikož je dopravní systém Prahy a Středočeského kraje vzájemně propojen, je nutné upravit ceny jízdních dokladů pro jednotlivou jízdu i na území Prahy. Ceny pražských předplatních kuponů včetně nejvýhodnějšího ročního kuponu za 3 650 Kč zůstanou zachovány, stejně jako všechny dosavadní slevy pro různé věkové skupiny cestujících. Zjednoduší se zároveň systém prokazování nároků na tyto slevy (kromě vlaků PID). Naopak lidem ve hmotné nouzi, kteří pobírají příspěvek na živobytí, poskytne Praha pro překonání těžkostí s dopady pandemie slevu ve výši 70 % na předplatní jízdné. I pražská MHD v roce 2020 zaznamenala velký pokles cestujících, metrem, tramvajemi a autobusy se svezlo proti roku 2019 jen 40% cestujících.

Podpořit cestování veřejnou dopravou ze Středočeského kraje do hlavního města má zvýšení tarifů na parkovištích P+R v Praze od 1. září.