AUDIS BUS - starý a nový označník. Foto Štěpán Jůza.
mírně pozměněny požadavky na použití a provedení označníkových značek. Štěpán Jůza pro BUSportál.
mírně pozměněny požadavky na použití a provedení označníkových značek. Štěpán Jůza pro BUSportál.
V minulém roce zveřejnil BUSportál články
Je třeba měnit označníky zastávek? a Označníky zastávek... další informace. Od 1. července 2006 budou změnou vyhlášky č. 30/2001 Sb. mírně pozměněny požadavky na použití a provedení označníkových značek.
O změně zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, účinné od 1. července 2006, poskytují média hojnost informací. 15. května vyšla pod číslem 193/2006 Sb. - viz www.mvcr.cz/sbirka/2006/sb065-06.pdf - také novela prováděcí vyhlášky č. 30/2001 Sb. Většina změn jsou jen drobná zpřesnění formulací a nezbytné úpravy navazující na novelu zákona. Mírně pozměněna jsou i ustanovení o označení autobusových zastávek.
§ 14 byl v odst. 1 písm. d) doplněn tak, že městská (čtvercová) podoba dopravní značky (IJ 4a) na označníku zastávky bude označovat nejen zastávky vozidel městské hromadné dopravy, ale i zastávky linkové osobní dopravy společné se zastávkou MHD. Vyhláška se tak po pěti letech dostává do souladu s ČSN 73 6425. Společné zastávky městské a meziměstské (příměstské, regionální) dopravy nemají být označeny dvěma označníky, ale jedním společným, a to v městském provedení.
Změna postihla i písm. e) téhož odstavce. Kruhová podoba značky (IJ 4b) dosud musí povinně obsahovat ("ve značce se uvádí") nápis "ZASTÁVKA". Nepovinně mohl být doplněn údaj o provozovateli dopravy, žádný jiný údaj není povolen. Nové znění říká: "ve značce se může uvést nápis ZASTÁVKA nebo symbol autobusu, popřípadě údaj o provozovateli linkové osobní dopravy". Formulace není zcela jednoznačná, slovo "může" zřejmě připouští nejen volbu mezi možnostmi, co na značku uvést, ale také možnost ponechat vnitřek značky zcela prázdný - tak, jak je zobrazen v příloze vyhlášky. Spojka "nebo" není ve větě použita ve vylučovacím smyslu, takže připuštěné údaje je možné ve značce libovolně kombinovat. V souladu s vyhláškou a zákonem tedy budou jak staré terčíky s logem "ČSAD" a jejich odvozeníny (pokud jsou ovšem reflexní), tak i ty značky, v nichž je logo dopravce nahrazeno symbolem autobusu, a značky obsahující pouze nápis "ZASTÁVKA". Ministerstvo se nepokusilo praxi sjednotit, ale jen legalizovalo více možností. Nyní ani po 1. červenci vyhláška nepřipouští, aby přímo ve značce byly uvedeny jiné údaje, například číslo odjezdového stání, název zastávky, čísla linek, údaj "na znamení" nebo označení tarifního pásma.
Tvůrci novely však nevyšli vstříc těm zřizovatelům a vlastníkům označníků, kteří městskou variantu značky zvolili pro "ne-městskou" dopravu. V rozporu s vyhláškou tak i nadále bude více než stovka modrých zastávkových sloupků na území Prahy nebo například označení autobusového stanoviště v Tanvaldu i jinde, kde se snažili předcházet vývoj.
Zřejmě vázne při tvorbě legislativy spolupráce mezi jednotlivými odbory Ministerstva dopravy. Ani tato novela totiž nezohledňuje, že na území většiny krajů vznikají integrované dopravní systémy, v nichž rozdíl mezi městskou a regionální autobusovou dopravou ztrácí na významu i určitosti a rozlišovat způsob označení zastávky podle tohoto kritéria se stává nejen nepraktickým, ale často i nemožným. Rovněž ve vyhlášce i nadále zůstala terminologická chyba - k odlišení "ne-městské" dopravy je užito termínu "linková osobní doprava", který však podle zákona č. 111/1994 Sb. (o silniční dopravě) zahrnuje i městskou autobusovou dopravu.
Do vyhlášky se v novém § 5 odst. 5 vrací požadavek, který v ní posledních pět let chyběl. "Na dopravních značkách a jejich sloupcích, stojanech nebo konstrukcích, na dopravních zařízeních a na zařízeních pro dopravní informace nesmí být vyznačeno nebo umístěno nic, co nesouvisí s dopravní značkou, dopravním zařízením nebo zařízením pro dopravní informace." Výjimku tvoří dopravní informace umístěné na sloupku označníku zastávky (například čísla linek a jízdní řády). Vyhláška tedy nepřipouští na zastávkových sloupcích umístění reklamy a (zřejmě nedopatřením) ani odpadkových košů.
Pro BUSportál Štěpán Jůza. Velice děkujeme.
O změně zákona č. 361/2000 Sb., o silničním provozu, účinné od 1. července 2006, poskytují média hojnost informací. 15. května vyšla pod číslem 193/2006 Sb. - viz www.mvcr.cz/sbirka/2006/sb065-06.pdf - také novela prováděcí vyhlášky č. 30/2001 Sb. Většina změn jsou jen drobná zpřesnění formulací a nezbytné úpravy navazující na novelu zákona. Mírně pozměněna jsou i ustanovení o označení autobusových zastávek.
§ 14 byl v odst. 1 písm. d) doplněn tak, že městská (čtvercová) podoba dopravní značky (IJ 4a) na označníku zastávky bude označovat nejen zastávky vozidel městské hromadné dopravy, ale i zastávky linkové osobní dopravy společné se zastávkou MHD. Vyhláška se tak po pěti letech dostává do souladu s ČSN 73 6425. Společné zastávky městské a meziměstské (příměstské, regionální) dopravy nemají být označeny dvěma označníky, ale jedním společným, a to v městském provedení.
Změna postihla i písm. e) téhož odstavce. Kruhová podoba značky (IJ 4b) dosud musí povinně obsahovat ("ve značce se uvádí") nápis "ZASTÁVKA". Nepovinně mohl být doplněn údaj o provozovateli dopravy, žádný jiný údaj není povolen. Nové znění říká: "ve značce se může uvést nápis ZASTÁVKA nebo symbol autobusu, popřípadě údaj o provozovateli linkové osobní dopravy". Formulace není zcela jednoznačná, slovo "může" zřejmě připouští nejen volbu mezi možnostmi, co na značku uvést, ale také možnost ponechat vnitřek značky zcela prázdný - tak, jak je zobrazen v příloze vyhlášky. Spojka "nebo" není ve větě použita ve vylučovacím smyslu, takže připuštěné údaje je možné ve značce libovolně kombinovat. V souladu s vyhláškou a zákonem tedy budou jak staré terčíky s logem "ČSAD" a jejich odvozeníny (pokud jsou ovšem reflexní), tak i ty značky, v nichž je logo dopravce nahrazeno symbolem autobusu, a značky obsahující pouze nápis "ZASTÁVKA". Ministerstvo se nepokusilo praxi sjednotit, ale jen legalizovalo více možností. Nyní ani po 1. červenci vyhláška nepřipouští, aby přímo ve značce byly uvedeny jiné údaje, například číslo odjezdového stání, název zastávky, čísla linek, údaj "na znamení" nebo označení tarifního pásma.
Tvůrci novely však nevyšli vstříc těm zřizovatelům a vlastníkům označníků, kteří městskou variantu značky zvolili pro "ne-městskou" dopravu. V rozporu s vyhláškou tak i nadále bude více než stovka modrých zastávkových sloupků na území Prahy nebo například označení autobusového stanoviště v Tanvaldu i jinde, kde se snažili předcházet vývoj.
Zřejmě vázne při tvorbě legislativy spolupráce mezi jednotlivými odbory Ministerstva dopravy. Ani tato novela totiž nezohledňuje, že na území většiny krajů vznikají integrované dopravní systémy, v nichž rozdíl mezi městskou a regionální autobusovou dopravou ztrácí na významu i určitosti a rozlišovat způsob označení zastávky podle tohoto kritéria se stává nejen nepraktickým, ale často i nemožným. Rovněž ve vyhlášce i nadále zůstala terminologická chyba - k odlišení "ne-městské" dopravy je užito termínu "linková osobní doprava", který však podle zákona č. 111/1994 Sb. (o silniční dopravě) zahrnuje i městskou autobusovou dopravu.
Do vyhlášky se v novém § 5 odst. 5 vrací požadavek, který v ní posledních pět let chyběl. "Na dopravních značkách a jejich sloupcích, stojanech nebo konstrukcích, na dopravních zařízeních a na zařízeních pro dopravní informace nesmí být vyznačeno nebo umístěno nic, co nesouvisí s dopravní značkou, dopravním zařízením nebo zařízením pro dopravní informace." Výjimku tvoří dopravní informace umístěné na sloupku označníku zastávky (například čísla linek a jízdní řády). Vyhláška tedy nepřipouští na zastávkových sloupcích umístění reklamy a (zřejmě nedopatřením) ani odpadkových košů.
Pro BUSportál Štěpán Jůza. Velice děkujeme.

Častolovice. Foto Štěpán Jůza.

ČSAD Ústí nad Orlicí (skupina ICOM). Foto Štěpán Jůza.

ČSAP Nymburk. Foto Štěpán Jůza.

Jindřichohradecko. Foto Štěpán Jůza.

DP Ústeckého kraje. Foto Štěpán Jůza.

Památeční. Foto Štěpán Jůza.