O vodíková vozidla s magnety pro ART má zájem jihovýchodní Asie
"Golden train" pro Borneo si 9. září 2024 ve výrobním závodě CRRC v Yibinu v provincii Sichuan v Číně prohlédl ministr dopravy Sarawaku. Foto TheBorneoPost

V Indonésii a Malajsii se připravuje autonomní rychlá doprava (ATR) s vozidly vyrobenými čínskou skupinou CRRC. Chytré vozy s gumovými koly používají senzory LiDAR a technologii „virtual rail follow control“ k jízdě po předem definované trajektorii. Kombinací funkcí z autobusů a tramvají se tak CRRC snaží nabídnout pohodlnou možnost veřejné dopravy. Díky využití vodíkového pohonu má mít vozidlo delší dojezd, lepší ekologické vlastnosti a přepraví větší počet lidí. Na rozdíl od tramvají, vozidla ART nemají ocelová kola ani koleje, systém je tak levnější a rychlejší na implementaci ve srovnání s kolejovým systémem.

V Indonésii a Malajsii se připravuje autonomní rychlá doprava (ATR) s vozidly vyrobenými čínskou skupinou CRRC. Chytré vozy s gumovými koly používají senzory LiDAR a technologii „virtual rail follow control“ k jízdě po předem definované trajektorii. Kombinací funkcí z autobusů a tramvají se tak CRRC snaží nabídnout pohodlnou možnost veřejné dopravy. Díky využití vodíkového pohonu má mít vozidlo delší dojezd, lepší ekologické vlastnosti a přepraví větší počet lidí. Na rozdíl od tramvají, vozidla ART nemají ocelová kola ani koleje, systém je tak levnější a rychlejší na implementaci ve srovnání s kolejovým systémem.

Rychlá autonomní tranzitní vozidla nedávno zahájila zkušební jízdy v Nusantaře, novém hlavním městě Indonésie. Tento přepravní systém vyvinutý společností China North Industries Group Corporation Limited a CRRC Corporation Ltd. je založen na "virtuálních kolejích". S maximální rychlostí 70 km/hod. je navržen pro jízdu na vyvýšených plochách s ostrými zatáčkami. S pohonem na elektrické batarie nebo energií z vodíku se očekává, že jeho nulové emise uhlíku pomohou zmírnit znečištění životního prostředí v Nusantaře.

V srpnu měl zkušební jízdu v novém vozidle dosavadní prezident Indonesie Joko Widodo. Podle něho při srovnání nákladů mezi ART a tradičními železničními systémy vychází systém ART výrazně levněji. "Autonomní tranzit je skutečně levnější, protože je bez kolejnic, pomocí magnetů. Cena za jednotku pro tři vozy činí přibližně 74 miliard rupií (přibližně 4,7 milionu amerických dolarů)." Ve srovnání s náklady na Mass Rapid Transit (metro nebo trasa vedená většinou tunely) a Light Rail Transit (lehká železnice). Věří, že ART by mohlo poskytnout udržitelnější a nákladově efektivnější alternativu k tradičním železničním systémům v Indonésii, zejména ve městech.  

První dvě vodíková vozidla pro autonomní rychlý transit vyjely z výrobní linky v Číně také pro projekt systému městské dopravy Kuching (KUTS) v Malajsii a budou dodány do Kuchingu, hlavního města státu Sarawak na ostrově Borneo, do konce roku. Celkem má v etapách dorazit 38 vodíkových vozidel ART, pět bude dodáno kompletně sestavených, zatímco zbytek bude připraven dorazit jako polosestavené jednotky v příštích několika letech. Stát  plánuje pro pohon využívat zelený vodík.

Vozidlo CRRC o délce 30 metrů se skládá ze tří konstrukčně nezávislých modulů a nabízí maximální kapacitu 280 cestujících, maximální rychlost jízdy 70 kilometrů za hodinu a spotřebu energie 3-4 kilowatthodiny na kilometr. Vodíková vozidla využívají lehčí konstrukci, která výrazně snižuje hmotnost o 2,5 tuny a činí je energeticky účinnější. Na rozdíl od tradičních městských železničních tranzitních systémů, jako jsou vlaky metra a tramvaje, nový městský chytrý rychlý "vlak" používá gumová kola namísto ocelových. Položením vodících linií nebo zapuštěním magnetických bodů na stávající silnice se využívá technologie „optického rozpoznávání“ nebo „indukce permanentním magnetem“ k vnímání a předpovídání trajektorie jízdy pro sledování navigace. Není tedy potřeba klást fyzické koleje a stávající zdroje městských komunikací lze využít efektivněji, takže poskytuje nové, zelené a chytré řešení pro městskou dopravu.

Vozidla ART v současnosti fungují v poloautomatickém režimu, který vyžaduje, aby řidič prováděl úkoly, jako je zrychlování a brzdění.


O vodíková vozidla s magnety pro ART má zájem jihovýchodní Asie
Vozidlo CRRC na vodík pro rychlé tranzitní linky v Indonésii. Foto MadeinChina