Daniel Adamka při slavnostnmí křtu autobusu Kavárny POTMĚ 10.7.2012 v Praze © Veolia Transport ČR
manažer rozvoje obchodních aktivit společnosti Veolia Transport ČR a jednatel společnosti Veolia Transport Praha. Rozhovor o problematice veřejné dopravy ve Středočeském kraji.
manažer rozvoje obchodních aktivit společnosti Veolia Transport ČR a jednatel společnosti Veolia Transport Praha. Rozhovor o problematice veřejné dopravy ve Středočeském kraji.
(pan) Novým prezidentem Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech (ADSSS) byl na červnové valné hromadě zvolen Daniel Adamka. ADSSS patří mezi významná česká dobrovolná sdružení dopravců v osobní i nákladní dopravě. Asociace spolupracuje s orgány veřejné správy včetně Středočeského kraje i s dalšími významnými dopravními sdruženími. Má zastoupení v představenstvu Svazu dopravy ČR. V současnosti je členem asociace 18 firem, které zaměstnávají téměř 1600 řidičů a s více jak 1300 autobusy zajišťují 85 % autobusové dopravy na území Středočeského kraje.
Jakým problémům se v současnosti věnujete a co členy asociace aktuálně nejvíce tíží?Snažíme se poukázat na vzrůstající náklady, zejména na naftu, klesající výnosy z tržeb z důvodů vyšší DPH, prodloužení splatnosti dotací, snížení objemu prostředků z rozpočtu Středočeského kraje a na snižování mezd řidičů z důvodů neproplácení prokazatelných nákladů.
To je výčet ekonomických problémů pohledem dopravců. Přicházíte i s nějakými řešeními?Pro dopravce je důležitý spokojený cestující, a proto jednou z nejdůležitějších oblastí je budoucí vývoj integrace dopravy ve Středočeském kraji. Zatím tu fungují dva integrované systémy, které nejsou kompatibilní a je potřeba se rozhodnout pro jeden z nich. Navíc některé linky nejsou součástí žádného z těchto dvou systémů. Cestující chce využít první autobus, který na zastávku přijede a ne čekat na ten, kde mu platí jízdenka nebo si dokonce kupovat jízdenku novou, protože ta, co má, neplatí v jiném autobusovém spoji.
Co tedy brání tomu, aby byl vybudován fungující systém integrované dopravy ve středních Čechách spolu s Prahou?Je to záležitost, do které zasahují převážně politici. Musí si spolu sednout představitelé Středočeského kraje a města Prahy a najít společnou cestu, jak věci v oblasti dopravy řešit. Výsledek krajských voleb je pro veřejnou dopravu v celém regionu klíčový a samozřejmě ovlivní budoucí vývoj.
Můžete jako asociace pomoci?Máme mezi sebou řadu špičkových odborníků, kteří mohou nabídnout své znalosti a zkušenosti s řízením a organizací dopravy. Jsme připraveni spolupracovat s představiteli kraje a státní správy na vybudování kvalitního systému veřejné dopravy, který osloví cestující a nabídne jim vhodnou alternativu k individuální dopravě.
Je správné, že Středočeský kraj finančně podpoří nákup nových autobusů?Je to určitě cesta dobrým směrem. Středočeský kraj se ještě před krajskými volbami rozhodl podpořit nákup nových ekologických vozidel z prostředků Regionálního operačního programu obdobně, jako v jiných krajích. Celkově jde o 170 milionů korun a podle velikosti podniku lze žádat až o 60 % dotace z pořizovací ceny autobusu. Je potřeba připomenout, že první výzva k čerpání těchto prostředků nebyla dokončena z důvodů výpovědi smluv za vlády hejtmana Davida Ratha. U členů asociace je o tuto nabídku velký zájem. V době, kdy se nedostává finančních prostředků na kompenzaci zvýšených nákladů na naftu a mzdy řidičů je to cesta, jak mohou dopravci modernizovat svůj vozový park a zlepšit komfort služeb pro cestující.
A co otázka zvyšování nákladů u dopravců v rámci uzavřených smluv s objednateli dopravy. Jakým způsobem by se mělo postupovat?Optimalizací a integrací dopravy v rámci Středočeského kraje a hlavního města Prahy, ale to určitě nenahradí chybějících 180 miliónů korun, které kraj sebral z autobusové dopravy v roce 2011. Jsme si vědomi omezených finančních prostředků. Víme, že peněz nemají objednavatelé nazbyt, ale další nepokrývání zvýšených nákladů se již promítne do kvality poskytovaných služeb. Například zvýšení DPH letos odčerpalo z autobusové dopravy dalších 50 milionů korun, které chybí. Uvítali bychom, aby se DPH nezvyšovala a došlo ke snížení spotřební daně tak, jak navrhuje sdružení autodopravců Česmad Bohemia.
A kde se může ještě šetřit?Dopravci navrhují možnosti úspor rušením souběhů, optimalizací dopravy či diverzifikací vozového parku. Nákup menších vozidel a jejich využití na linkách, kde není tak vysoká poptávka, se stává běžným jevem. Rádi bychom zlepšili odbavovací zařízení a zavedli systém, který by umožňoval bezkontaktní platbu pomocí karty či telefonu. Již jsem zmínil, že pro cestující je důležité a komfortnější mít jednu jízdenku na celou svou trasu jízdy včetně přestupu na vlak a tak dále.
Jak hodnotíte výběrová řízení na autobusové dopravce, která plánoval Středočeský kraj?Bylo dobře, že se plánovaná výběrová řízení kraj rozhodl zrušit. Původní záměr nebyl dobře připraven a přinesl by jen samé problémy. Nejdříve se musí doprava Středočeského kraje a města Prahy zaintegrovat a optimalizovat, pak je možné vypsat výběrové řízení. Pokud by se postupovalo podle původního plánu, byl by zakonzervován stav organizace dopravy, který zde byl 20 let a jeho změny by později stály kraj více peněz než nyní. Nejsme proti tomu, aby se vyhlašovala výběrová řízení na dopravce, ale musí být velmi pečlivě připravena.
Co si myslíte o diskutovaném tématu žákovského jízdného zdarma ve Středočeském kraji?Žákovské jízdné zdarma neplní ve Středočeském kraji neplní svůj základní cíl - sociální pomoci. Tímto způsobem finance z veřejné dopravy utíkají jinam. Peníze dostávají i ti žáci a studenti, kteří jezdí individuální dopravou. Finanční prostředky jsou vypláceny na základě potvrzení ze školy a ne oproti jízdenkám. Nezkoumá se, jestli žák autobusem opravdu jel nebo ne. Obecně existují různé formy žákovského jízdného, například platba formou čipové karty z místa bydliště do spádové školy studenta.
Jak se stavíte k otázce fungování autobusové a železniční dopravy v rámci Středočeského kraje?Opět je to o integraci. Železnice je tu od toho, aby přepravila velké množství cestujících rychle z bodu A do bodu B. Autobusy by měly přivážet cestující k vlakům a kapacitně zajistit dopravní obslužnost do míst, kam koleje nevedou. Na druhou stranu nemá cenu provozovat železnici na tratích, kde je potřebu dopravy schopen kapacitně pokrýt jeden autobus. Takže stejná slova – integrace, synergie, spolupráce a vytvoření integrovaného systému.
Druhý rok se mluví o problémech s proplácením dotací dopravcům. Zlepšila se letos tato situace?V minulém roce bylo 50 procent dotace propláceno až po 4 měsících (v současnosti se doba zkrátila na 3 měsíce) od provedeného dopravního výkonu. Při objemu prostředků, které kraj vyplácí na autobusovou dopravu, jde o částku 75 milionů korun, kterou si museli dopravci půjčit na pokrytí svých nákladů. Tato situace dále prodražuje provoz a odčerpává finanční prostředky jinam než do dopravy.
V čem vidíte další úskalí týkající se budoucnosti veřejné dopravy?Problémů je celá řada, ale jeden je podle mě velmi vážný a je třeba ho začít okamžitě řešit. Jedná se o profesi řidiče autobusu. Dnes se pohybuje průměrný věk řidičů autobusů v rozmezí 50 až 60 let. Za několik let se zvýší poptávka po této profesi, ale řidiči nebudou. Je proto nutné dostatečně se věnovat otázce vzdělávání a výchovy nových řidičů, kteří budou mít nejen odborné znalosti, ale i praktické zkušenosti. Když to trochu zjednoduším, tak za volant autobusu si opravdu nemůže sednout každý. Jedná se o velmi zodpovědné povolání, které musí vykonávat vyškolený profesionál, nejlépe s praxí v oboru.
Jak jsou na tom autobusoví dopravci a co je v nejbližší době čeká?Většina firem se bude připravovat na plánovaná výběrová řízení. Dopravci jsou za poslední dva roky velmi finančně vyčerpáni. Zmínil jsem neproplácení zvýšených nákladů na naftu, prodlužování splatnosti a tak dále, to znamená, že dopravci jsou bez finančních rezerv a mají menší manévrovací prostor pro nákup nových vozidel v rámci výběrových řízení.
Daniel Adamka (35): Absolvent dopravní fakulty ČVUT. Od roku 2005 působil ve Velké Británii u dopravní společnosti Transpennine Express na pozici manažera dopravních systémů. V roce 2008 nastoupil na generální ředitelství Českých drah, kde byl vedoucím oddělení řízení kvality. Od února 2010 dodnes působí jako manažer rozvoje obchodních aktivit společnosti Veolia Transport Česká republika. Zároveň je jednatelem ve firmě Veolia Transport Praha. Od června 2012 zastává pozici prezidenta Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech.
Daniel Adamka © Veolia Transport ČR