Ve světové premiéře představuje IVECO BUS na Busworld 2023 svou novou identitu. Nové logo a nový design přední části vozidel s integrovanými bezpečnostními systémy ADAS, LED světlomety, fóliovou ochranou baterie na střeše u elektrických verzí a podpisem značky s novým logem IVECO. Uvádí také nový městský autobus E-WAY H2 s palivovými články Hyundai.
Ve světové premiéře představuje IVECO BUS na Busworld 2023 svou novou identitu. Nové logo a nový design přední části vozidel s integrovanými bezpečnostními systémy ADAS, LED světlomety, fóliovou ochranou baterie na střeše u elektrických verzí a podpisem značky s novým logem IVECO. Uvádí také nový městský autobus E-WAY H2 s palivovými články Hyundai.
Busworld 2023 otevírá brány pro veřejnost 7. října a navštívit ho můžete až do 12. října. V pátek 6. října probíhaly první tiskové konference. Značka městských, meziměstských a turistických autobusů skupiny IVECO BUS předvádí své nejnovější inovace v oblasti bezemisní mobility, ke kterým se připojila FPT Industrial, její sesterská značka specializovaná na hnací ústrojí.
IVECO BUS ukazuje na Busworld v Bruselu zástupce kompletní řady elektromobility, od městských a meziměstských autobusů E-WAY, STREETWAY ELEC a CROSSWAY LE ELEC po minibusy eDAILY). Bezuhlíková řada je ve světové premiéře rozšířena o nový městský autobus E-WAY H2 na vodíkový pohon, který je vybaven systémem palivových článků od HTWO, obchodní značky na bázi vodíkového systému palivových článků skupiny Hyundai Motor Group.
Iveco Bus současně přichází s inovativní nabídkou IVECO BUS Energy Mobility Solutions. Jde o komplexní ekosystém s kompletním portfoliem produktů a služeb značky, který bude podporovat zákazníky na jejich cestě energetického přechodu a nabídne vše potřebné, od návrhu na míru konfigurovaných baterií elektrických autobusů až po infrastrukturu.
Jak již výrobce avizoval, všechna vystavená vozidla mají v sobě integrované nové pokročilé asistenční systémy pro řidiče (ADAS), aby zajistili soulad s evropským bezpečnostním nařízením, které vstoupí v platnost v červenci 2024. Autobusy tak získávají nový styl a také logo reprezentující evoluci a inovace značky. Důkazem cesty i inovativním řešením je také testovací a validační zařízení E-Bench, které bylo slavnostně otevřeno minulý měsíc ve výzkumném a vývojovém centru ve Vénissieux ve Francii.
K IVECO BUS se na Busworld připojilo FPT Industrial, značka Iveco Group, pro vývoj, výrobu a prodej hnacích ústrojí s nízkým dopadem na životní prostředí. Značka představuje svá řešení pro mobilitu zítřka se zvláštním zaměřením na segment ePowertrain. Mezi klíčová řešení patří nová vysokonapěťová baterie pro minibusy, která je bezúdržbová a navržená pro více než 2 500 cyklů nabití/vybití, a eBM5, první systém správy baterií plně vyvinutý společností FPT Industrial, který používá pokročilé algoritmy pro zvýšení bezpečnosti, přesnosti a výkonu baterie.
Na stánku č. 402B v hale 4 o rozloze 1 500 m2, který představuje bezuhlíkovou cestu IVECO BUS, je 6 vozidel nejnovější generace:
- Nový model E-WAY H2 12 m: světová premiéra nového vodíkového autobusu poháněného palivovými články vyvinutého ve spolupráci se společností Hyundai Motor Company.
- Nová generace 12m modelu E-WAY: bateriový elektrický městský autobus s vylepšeným výkonem, který splňuje požadavky nejnáročnějších misí.
- Model STREETWAY ELEC: 12 metrů dlouhý městský elektrobus doplňuje nabídku tak, aby splňovala specifické normy evropských i mimoevropských trhů.
- Model CROSSWAY LE ELEC 13 m: 100% elektrické vozidlo s nízkým nástupem na podporu projektů udržitelné mobility v příměstských oblastech.
- Model e-Daily minibus: doplňkové řešení 100% elektrické mobility přispívající k bezuhlíkové dopravě.
- Model e-Daily chassis: prémiová základna elektromobility pro výrobce karoserií
Dále koutky věnované technologiím a odborným službám:
- Energy Mobility Solutions – nový specializovaný poradenský tým značky a rozšířené portfolio produktů a služeb pro návrh a dodávku projektů elektromobility na míru – inovativní obchodní model elektromobility na podporu provozovatelů dopravy při plynulém přechodu na energetiku.
- IVECO ON – digitální a propojené služby určené k optimalizaci spotřeby energie a podpoře správy vozového parku.
- IC.IDO – nový software pro virtuální prototypování, který společnost IVECO BUS používá k inovacím v procesu vývoje svých vozidel.
- Komponenty od partnerských společností s exkluzivním elektrickým bateriovým systémem vyvinutým společností FPT Industrial a vodíkovým palivovým článkem od společnosti Hyundai Motor Company.
Na venkovní ploše je pro statické prezentace a zkušební jízdy k dispozici šest modelů IVECO BUS s alternativním pohonem, od plně elektrického, přes zemní plyn a biometan až po hybridní, které splňují požadavky na přechod k energetice:
- Model URBANWAY HYBRID CNG 18 m: tento kloubový autobus kompatibilní s biometanem kombinuje hybridní technologii a výhody zemního plynu.
- Model CROSSWAY Low Entry CNG Hybrid: nízkoemisní řešení mobility dostupné ve třídě I pro městské použití a ve třídě II pro příměstské mise.
- Model CROSSWAY LD: víceúčelové vozidlo pro různé mise, od školní a meziměstské dopravy až po výlety.
- Model EVADYS: autobus určený k zajištění regionálních nebo vnitrostátních spojů, kyvadlové dopravy nebo turistických misí na střední vzdálenosti.
- Model E-WAY 12 m a 9,5 m nabízí zážitek z jízdy v plně bateriových elektrobusech.
Vozidla a služby vyvinuté IVECO BUS splňují požadavky na udržitelnou a odpovědnou mobilitu. Tato řešení jsou efektivní, čistá a dostupná a zaměřují se na životní prostředí a pohodu a zdraví lidí, aby zajistila lepší kvalitu života pro řidiče, cestující a obyvatele.
Nové funkce ADAS a nový styl
Ve světové premiéře představuje IVECO BUS svou novou identitu, která symbolizuje schopnost inovace a obnovy značky. Nové logo si zachovává silnou osobnost původní značky, která se zrodila v roce 1975 a která je nově interpretována v otevřenějším a dynamičtějším designu s novým „energetickým modrým“ barevným zábleskem v písmenu E. Energie nové identity se odráží také v novém designu přední části vozidel, která je plně vybavena LED světlomety, fóliovou ochranou baterie na střeše u elektrických verzí a podpisem značky s novým logem IVECO. Nový styl a identita se objevují na všech těžkých autobusech vystavených na stánku IVECO BUS na veletrhu Busworld.
Nový design přední části vozu se vyznačuje také inteligentní integrací nových zařízení ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), která splňují požadavky nařízení GSR (General Safety Regulation) před jeho vstupem v platnost v červenci 2024.
- Vizuální a zvuková upozornění týkající se nových funkcí systému ADAS jsou integrována do přístrojové desky, která má nové rozhraní usnadňující navigaci v nabídce. Nová zařízení ADAS ve vozidlech IVECO BUS zahrnují.
- MOIS – Moving Off Info System, v přední části každého vozidla pokrývá radar krátkého dosahu v kombinaci s kamerou celou přední část vozidla, aby bylo možné identifikovat zranitelné účastníky silničního provozu, kteří se blíží zepředu a napříč vozidlem.
- ISA – Intelligent Speed Assist: přední kamera snímá a rozpoznává značky pro vjezd do městské oblasti a omezení rychlosti a porovnává tyto informace s jednotkou GPS ve vozidle. Pokud je překročen rychlostní limit, světelné a zvukové indikátory na přístrojové desce vyzvou řidiče, aby odpovídajícím způsobem upravil rychlost. V neposlední řadě snímač soumraku automaticky zapne přední světla.
- BSIS – Blind Spot Info System, na pravé straně vozidla jsou dva radary krátkého dosahu, které umožňují sledovat boční mrtvé úhly a upozorňují na chodce, cyklistu nebo skútry, kteří se blíží k autobusu z pravé strany. Tento systém je volitelně k dispozici také na levé straně. Informace jsou přenášeny na palubní desku pomocí různých úrovní vizuálního a zvukového upozornění a také na LED lišty umístěné na obou stranách čelního skla.
- TPMS – Tyre Pressure Monitoring, snímače na kolech poskytují měření tlaku v reálném čase na přístrojové desce na vyhrazené stránce a v případě závady se aktivuje zvukový signál.
- REV – Reversing Detection, zadní kamera umístěná na pravé straně sleduje prostor za autobusem a upozorňuje na riziko srážky se zranitelným účastníkem silničního provozu. Řidiče upozorňuje obrazovka umístěná v horní části předního panelu mírně mimo střed nebo na pravé straně palubní desky. Je také velmi dobrou podporou při manévrech.
- ESS – Emergency Stop Signal, nouzové brzdění bude signalizováno automatickou aktivací nouzových výstražných světel. Systém se spustí při prudkém zpomalení, pokud je rychlost vyšší než 50 km/h nebo pokud je aktivován systém ABS.
- DDAW – Driver Drowsiness Attention Warning, vozidlo je vybaveno detekčními a výstražnými funkcemi. Systém vyhodnocuje bdělost a styl jízdy řidiče na základě analýzy jeho úkonů na volantu a posunů trajektorie a v případě potřeby jej upozorní.
- ALC – Alcohol Interlock Preparation, standardizované tovární přednastavení usnadňující následnou instalaci dechového analyzátoru (standard ve Francii).
- Cyber security, elektrické a elektronické řídicí jednotky jsou chráněny mechanickým zámkem a softwarovou bránou firewall s názvem SECURE GATEWAY, která chrání systémy palubního počítače před náhodnými nebo škodlivými událostmi.
Specifická zařízení ADAS budou k dispozici v každé dodávce od prvního čtvrtletí roku 2024.
Řada meziměstských autobusů CROSSWAY se vyrábí kompletně v závodě ve Vysokém Mýtě, a nyní je rozšířena o plně elektrický model LE ELE. V jeho městské variantě (třída I) je už k dispozici v délce 12 a 13 m a nabídka bude rozšířena také o meziměstskou verzi (třída II). Nový design přední části na první pohled zřejmý ve změně světlometů se samozřejmě týká i tohoto nejprodávanějšího meziměstského autobusu v Evropě.
CROSSWAY LE ELEC:
- Optimální racionalizace autonomie, nákladů a přepravní kapacity.
- S kapacitou až 44 míst k sezení u 12m verze a 48 míst k sezení u 13m verze je model CROSSWAY LE ELEC ideálním autobusem pro příměstské linky, které vyžadují kompromis mezi sedícími a stojícími cestujícími.
- Jeho konstrukce, odvozená od verze na palivo CNG, si zachovává nízké těžiště a vynikající jízdní vlastnosti jako u ostatních verzí.
- Je v souladu s nejpřísnějšími bezpečnostními normami, jako je nařízení R118.
Tento model je vybaven centrálním elektromotorem (výkon 310 kW a maximální točivý moment 3 000 Nm) a napájen lithiovou baterií NMC, kterou sestavila společnost FPT Industrial. Tato modulární baterie nejnovější generace nabízí vynikající energetickou hustotu a nabíjecí kapacitu. Sestava 5, 6 nebo 7 bateriových článků rozdělených mezi střechu a zadní prostor poskytuje výkon 346 kWh, 416 kWh a 485 kWh u verze třídy I, resp. 416 kWh a 485 kWh u verze třídy II.
Dobíjí se během několika hodin v depu pomocí samostatné zásuvky COMBO CCS2 a je k dispozici také s volitelným dobíjením pomocí vzestupného nebo sestupného pantografu. Poskytuje vysoký výkon s dojezdem přibližně 400 km – což je dostatečná autonomie pro plné zajištění misí za hranicemi města bez lokálních emisí.
Domenico Nucera, prezident divize Bus Business Unit k Busworld 2023: „Zde, na veletrhu Busworld jasně deklarujeme naši ambici stát se lídrem na trhu s vozidly s nulovými emisemi. Svá slova dokládáme hmatatelnými fakty, počínaje naší kompletní nabídkou řešení alternativních pohonů a jedinou kompletní řadou elektromobility na trhu, která pokrývá všechny mise a je dodávána s kompletním ekosystémem elektromobility. Naší strategií pro všechny mise s různými druhy energie prokazujeme naši schopnost dodávat kompletní řešení na klíč pro každou misi – jsme lídrem v oblasti energetického přechodu.“
Foto IVECO BUS