25.9.2003 představila plzeňská ŠKODA ve světové premiéře nový typ nízkopodlažního trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS. Vozidlo, na jehož vývoji se podílely dvě tradiční české firmy ŠKODA a KAROSA (člen
25.9.2003 představila plzeňská ŠKODA ve světové premiéře nový typ nízkopodlažního trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS. Vozidlo, na jehož vývoji se podílely dvě tradiční české firmy ŠKODA a KAROSA (člen
25.9.2003 představila plzeňská ŠKODA ve světové premiéře nový typ nízkopodlažního trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS. Vozidlo, na jehož vývoji se podílely dvě tradiční české firmy ŠKODA a KAROSA (člen skupiny IRISBUS), vzniklo za 9 měsíců od zadání projektu. Kompletní elektrovýzbroj z produkce ŠKODA ELECTRIC s.r.o., dceřiné společnosti ŠKODA HOLDING a.s., byla zabudována do karoserie autobusu z produkce skupiny IRISBUS, kompletovaného ve vysokomýtské KAROSE pod označením City Bus.
Trolejbus má zabudován i přídavný pohonný agregát z trakčních baterií (možná je i alternativa dieselová, oba alternativní pohony jsou využitelné v místech, kde například kvůli historickým budovám není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu).
Technická specifikace a charakteristika nového trolejbusu
Dalším rozšířením vývojové a výrobní spolupráce po vzniku prototypu prvního společného vozu je podpis smlouvy mezi ŠKODA ELECTRIC a skupinou IRISBUS. Jejím základem je uzavření dohody o společném postupu v oblasti trolejbusů především na evropských trzích. V teritoriích, kde má své tradiční postavení ŠKODA (kam patří například Česká republika či pobaltské země) ponesou vozy název ŠKODA 24 Tr IRISBUS, v druhém případě pak IRISBUS ŠKODA 24 Tr (především jde o země EU). Od září 2003 se již realizují konstrukční a projekční práce na kloubovém 18 m dlouhém trolejbusu, který bude zanedlouho představen.
Rudolf Černý, generální ředitel KAROSA, a.s. Vysoké Mýto : "Spojení dvou špičkových tuzemských výrobců - montáž kompletní elektrovýzbroje ŠKODA do karoserie City Bus je v našich poměrech prvním velkým projektem, uskutečněným v této oblasti dopravního strojírenství po roce 1989. Myslím, že společný produkt má velkou šanci uspět na trhu - díky unifikaci s autobusy by měl dopravním podnikům přinést významný efekt ve snížení nákladů v oblasti servisu a náhradních dílů."
Václav Svoboda, generální ředitel ŠKODA ELECTRIC s.r.o. : "Stejně jako ve všech námi realizovaných projektech je důležité, že stěžejní části vozidla, tedy pohon a ostatní elektrovýzbroj včetně finálního zabudování do karoserie, se vyrábějí respektive uskutečňují v ČR. V tomto případě navíc další tuzemská firma kompletuje i karoserii. České společnosti se tak na tomto projektu podílejí činnostmi s nejvyšší přidanou hodnotou."
Martin Roman, generální ředitel ŠKODA HOLDING a.s. a zároveň člen představenstva Svazu průmyslu ČR : "To je i v rámci struktury českého průmyslu, kde v posledních letech rychle roste podíl výroby komponentů podle cizí dokumentace, velmi podstatné. Tento nový trolejbus představuje plně konkurenceschopný finální produkt české provenience i na těch nejnáročnějších trzích, včetně EU".
Skupina ŠKODA HOLDING tak po zahájení vestavby své elektrovýzbroje do karoserii amerického Neoplanu v půlmiliardové zakázce pro Boston, opět typově rozšířila své portfólio dodávaných trolejbusů, do něhož od začátku letošního investovala téměř 50 milionů Kč. Výroba kompletních trolejbusů značky ŠKODA typového označení Tr 14 a 15 určených převážně pro východní trhy či Tr 21 s přídavným dieselovým agregátem a obdobnou kloubovou verzi Tr 22 pokračuje ve ŠKODA OSTROV. Ostrovská ŠKODA je totiž stále ve hře o exportní zakázku na dodávku 30 trolejbusů 21 TrAC v hodnotě zhruba 250 milionů korun pro město Kaunas a stala se vítězem veřejné soutěže na dodávku trolejbusů Tr 21 AC pro slovenské hlavní město Bratislava. Vozy z Ostrova hodlá ŠKODA dodávat podle zájmu zákazníků.
Společnost ŠKODA patří již téměř 70 let k tradičním světovým výrobcům trolejbusů, od výroby prvního trolejbusu v roce 1936 v Plzni jich prozatím dodala do 24 zemí světa 94 měst téměř 13 300.
KAROSA Vysoké Mýto navazuje i letos na vynikající výsledky loňského roku. Zatímco v roce 2002 prodala rekordních 1554 autobusů, za letošní první pololetí to bylo 744 vozidel, o 23 kusů více než ve srovnatelném loňském období. Díky rostoucímu vývozu a pronikání na nové trhy by mohl být v roce 2004 loňský prodejní rekord opět překonán. Prostřednictvím holdingu IRISBUS je dnes KAROSA evropským pojmem a na trhu autobusů se řadí k leadrům nejen v ČR, podíl exportu KAROSY představuje více než 67% jejího celkového prodeje a z toho je více než 80% určeno pro země Evropské unie. IRISBUS má svá obchodní zastoupení v téměř 30 státech světa a autobusy s delfínem ve znaku (symbol holdingu) jezdí na všech 5 kontinentech. V Evropě je IRISBUS druhým největším výrobcem autobusů, tržní podíl přesahuje 25 % a roční produkce se pohybuje kolem 9 000 autobusů.
Karel Samec, ŠKODA HOLDING a.s.
Jana Šagátová, KAROSA a.s., Vysoké Mýto
Projekt celého vozidla je řešen s cílem dosáhnout vysoké spolehlivosti a bezpečnosti. Kontejner s trakční elektrovýzbrojí je umístěn na střeše vozidla v provedení s vysokým krytím tak, aby výkonová a řídící elektronika včetně spínacích a dalších přístrojů byly provozovány v "čistém prostředí". Kontejner taktéž obsahuje patentované řešení pro odstranění nebezpečného napětí mezi kostrou motoru a karoserií vozu. Také díky použitému systému vodního topení s elektrickým výměníkem, unifikovaným s řešením v autobusech, není uvnitř prostoru pro cestující možné přijít k žádnému kontaktu se součástmi pod nebezpečným napětím.
Návrh a vývoj rekuperační elektrovýzbroje byl již od počátku koncipován tak, aby splňoval všechny požadavky a přání zákazníků. Řešení elektrovýzbroje a její integrace do karoserie umožňuje dovybavení vozu pomocným zdrojem napájení z dieselelektrického agregátu nebo trakčních baterií. Je možné doplnění klimatizací jak pro řidiče nebo prostoru pro cestující - střešní kontejner je konstruován i pro eventuální osazení měničem pro klimatizaci. Trolejbus je připraven rovněž na instalaci poloautomatických trolejových sběračů.
Významným rysem návrhu je unifikace mechanického a elektrického řešení střešního kontejneru s elektrovýzbrojí. Pouze změnou osazení výkonovými bloky s IGBT pro měnič hlavního pohonu je elektrovýzbroj připravena pro nasazení v kloubovém trolejbusu. Modulové uspořádání elektrovýzbroje ve střešním kontejneru umožňuje jednoduchou a rychlou montáž a demontáž jednotlivých bloků. Jednotlivé bloky představují minimální vyměnitelné díly definované pro údržbu a servis.
Při konstrukci a vývoji elektrovýzbroje a její integrace do vozidla byly využity zkušenosti z dodávek trolejbusů ŠKODA 21 Tr ACI a dodávek elektrovýzbroje pro trolejbusy do amerických měst Dayton, San Francisco a Boston. ŠKODA se také podílela na stavbě trolejbusů s asynchronním pohonem pro mnohá města EU dodávkou svých osvědčených trakčních motorů. Za posledních 7 let jich pro různé projekty v zemích unie dodala cca 500 kusů. Posledním příkladem je výroba motorů pro trolejbusy v olympijských Athénách. Osvědčené komponenty a ověřená konstrukční řešení proto dávají předpoklad vysoké spolehlivosti celého řešení nového trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS.
Všechny karoserie z produkce KAROSY procházejí při výrobě novou lakovnou, jejíž součástí je i kataforetická lázeň ve vaně o objemu 300 m3 pro nanášení základní barvy. Do nové lakovny jsou ze svařovny dopravovány k povrchové úpravě již celé skelety, čímž dosahuje protikorozní úprava špičkovou evropskou úroveň. Také složení lakové vrstvy aplikované na skelet se změnilo a odpovídá nejvyššímu současnému standardu. V technologickém zázemí je ostatně KAROSA díky nové lakovně, montážní lince a rekonstruované svařovně nejlépe vybaveným podnikem celého holdingu. Významný posun tak u nového trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS nastal i v životnosti karoserie - díky kataforéze garantuje Karosa prodloužení životnosti na 10 let (obdoba autobusů).
Jiří Vacátko, ŠKODA ELECTRIC s.r.o.
Jan Mesarč, KAROSA, a.s. Vysoké Mýto
Trolejbus má zabudován i přídavný pohonný agregát z trakčních baterií (možná je i alternativa dieselová, oba alternativní pohony jsou využitelné v místech, kde například kvůli historickým budovám není možné instalovat trakční vedení, nebo při výpadku proudu).
Technická specifikace a charakteristika nového trolejbusu
Dalším rozšířením vývojové a výrobní spolupráce po vzniku prototypu prvního společného vozu je podpis smlouvy mezi ŠKODA ELECTRIC a skupinou IRISBUS. Jejím základem je uzavření dohody o společném postupu v oblasti trolejbusů především na evropských trzích. V teritoriích, kde má své tradiční postavení ŠKODA (kam patří například Česká republika či pobaltské země) ponesou vozy název ŠKODA 24 Tr IRISBUS, v druhém případě pak IRISBUS ŠKODA 24 Tr (především jde o země EU). Od září 2003 se již realizují konstrukční a projekční práce na kloubovém 18 m dlouhém trolejbusu, který bude zanedlouho představen.
Rudolf Černý, generální ředitel KAROSA, a.s. Vysoké Mýto : "Spojení dvou špičkových tuzemských výrobců - montáž kompletní elektrovýzbroje ŠKODA do karoserie City Bus je v našich poměrech prvním velkým projektem, uskutečněným v této oblasti dopravního strojírenství po roce 1989. Myslím, že společný produkt má velkou šanci uspět na trhu - díky unifikaci s autobusy by měl dopravním podnikům přinést významný efekt ve snížení nákladů v oblasti servisu a náhradních dílů."
Václav Svoboda, generální ředitel ŠKODA ELECTRIC s.r.o. : "Stejně jako ve všech námi realizovaných projektech je důležité, že stěžejní části vozidla, tedy pohon a ostatní elektrovýzbroj včetně finálního zabudování do karoserie, se vyrábějí respektive uskutečňují v ČR. V tomto případě navíc další tuzemská firma kompletuje i karoserii. České společnosti se tak na tomto projektu podílejí činnostmi s nejvyšší přidanou hodnotou."
Martin Roman, generální ředitel ŠKODA HOLDING a.s. a zároveň člen představenstva Svazu průmyslu ČR : "To je i v rámci struktury českého průmyslu, kde v posledních letech rychle roste podíl výroby komponentů podle cizí dokumentace, velmi podstatné. Tento nový trolejbus představuje plně konkurenceschopný finální produkt české provenience i na těch nejnáročnějších trzích, včetně EU".
Skupina ŠKODA HOLDING tak po zahájení vestavby své elektrovýzbroje do karoserii amerického Neoplanu v půlmiliardové zakázce pro Boston, opět typově rozšířila své portfólio dodávaných trolejbusů, do něhož od začátku letošního investovala téměř 50 milionů Kč. Výroba kompletních trolejbusů značky ŠKODA typového označení Tr 14 a 15 určených převážně pro východní trhy či Tr 21 s přídavným dieselovým agregátem a obdobnou kloubovou verzi Tr 22 pokračuje ve ŠKODA OSTROV. Ostrovská ŠKODA je totiž stále ve hře o exportní zakázku na dodávku 30 trolejbusů 21 TrAC v hodnotě zhruba 250 milionů korun pro město Kaunas a stala se vítězem veřejné soutěže na dodávku trolejbusů Tr 21 AC pro slovenské hlavní město Bratislava. Vozy z Ostrova hodlá ŠKODA dodávat podle zájmu zákazníků.
Společnost ŠKODA patří již téměř 70 let k tradičním světovým výrobcům trolejbusů, od výroby prvního trolejbusu v roce 1936 v Plzni jich prozatím dodala do 24 zemí světa 94 měst téměř 13 300.
KAROSA Vysoké Mýto navazuje i letos na vynikající výsledky loňského roku. Zatímco v roce 2002 prodala rekordních 1554 autobusů, za letošní první pololetí to bylo 744 vozidel, o 23 kusů více než ve srovnatelném loňském období. Díky rostoucímu vývozu a pronikání na nové trhy by mohl být v roce 2004 loňský prodejní rekord opět překonán. Prostřednictvím holdingu IRISBUS je dnes KAROSA evropským pojmem a na trhu autobusů se řadí k leadrům nejen v ČR, podíl exportu KAROSY představuje více než 67% jejího celkového prodeje a z toho je více než 80% určeno pro země Evropské unie. IRISBUS má svá obchodní zastoupení v téměř 30 státech světa a autobusy s delfínem ve znaku (symbol holdingu) jezdí na všech 5 kontinentech. V Evropě je IRISBUS druhým největším výrobcem autobusů, tržní podíl přesahuje 25 % a roční produkce se pohybuje kolem 9 000 autobusů.
Karel Samec, ŠKODA HOLDING a.s.
Jana Šagátová, KAROSA a.s., Vysoké Mýto
Základní technické parametry trolejbusu ŠKODA 24 Tr
Nová generace trakční elektrovýzbroje ze ŠKODA ELECTRIC s.r.o. je integrována do karoserie městského nízkopodlažního autobusu AGORA City Bus z produkce skupiny IRISBUS. Tím bylo dosaženo vysokého standardu ve všech technických i užitných vlastnostech a parametrech vozidla, který je podpořen dlouhodobě budovanou servisní sítí.Projekt celého vozidla je řešen s cílem dosáhnout vysoké spolehlivosti a bezpečnosti. Kontejner s trakční elektrovýzbrojí je umístěn na střeše vozidla v provedení s vysokým krytím tak, aby výkonová a řídící elektronika včetně spínacích a dalších přístrojů byly provozovány v "čistém prostředí". Kontejner taktéž obsahuje patentované řešení pro odstranění nebezpečného napětí mezi kostrou motoru a karoserií vozu. Také díky použitému systému vodního topení s elektrickým výměníkem, unifikovaným s řešením v autobusech, není uvnitř prostoru pro cestující možné přijít k žádnému kontaktu se součástmi pod nebezpečným napětím.
Návrh a vývoj rekuperační elektrovýzbroje byl již od počátku koncipován tak, aby splňoval všechny požadavky a přání zákazníků. Řešení elektrovýzbroje a její integrace do karoserie umožňuje dovybavení vozu pomocným zdrojem napájení z dieselelektrického agregátu nebo trakčních baterií. Je možné doplnění klimatizací jak pro řidiče nebo prostoru pro cestující - střešní kontejner je konstruován i pro eventuální osazení měničem pro klimatizaci. Trolejbus je připraven rovněž na instalaci poloautomatických trolejových sběračů.
Významným rysem návrhu je unifikace mechanického a elektrického řešení střešního kontejneru s elektrovýzbrojí. Pouze změnou osazení výkonovými bloky s IGBT pro měnič hlavního pohonu je elektrovýzbroj připravena pro nasazení v kloubovém trolejbusu. Modulové uspořádání elektrovýzbroje ve střešním kontejneru umožňuje jednoduchou a rychlou montáž a demontáž jednotlivých bloků. Jednotlivé bloky představují minimální vyměnitelné díly definované pro údržbu a servis.
Při konstrukci a vývoji elektrovýzbroje a její integrace do vozidla byly využity zkušenosti z dodávek trolejbusů ŠKODA 21 Tr ACI a dodávek elektrovýzbroje pro trolejbusy do amerických měst Dayton, San Francisco a Boston. ŠKODA se také podílela na stavbě trolejbusů s asynchronním pohonem pro mnohá města EU dodávkou svých osvědčených trakčních motorů. Za posledních 7 let jich pro různé projekty v zemích unie dodala cca 500 kusů. Posledním příkladem je výroba motorů pro trolejbusy v olympijských Athénách. Osvědčené komponenty a ověřená konstrukční řešení proto dávají předpoklad vysoké spolehlivosti celého řešení nového trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS.
Všechny karoserie z produkce KAROSY procházejí při výrobě novou lakovnou, jejíž součástí je i kataforetická lázeň ve vaně o objemu 300 m3 pro nanášení základní barvy. Do nové lakovny jsou ze svařovny dopravovány k povrchové úpravě již celé skelety, čímž dosahuje protikorozní úprava špičkovou evropskou úroveň. Také složení lakové vrstvy aplikované na skelet se změnilo a odpovídá nejvyššímu současnému standardu. V technologickém zázemí je ostatně KAROSA díky nové lakovně, montážní lince a rekonstruované svařovně nejlépe vybaveným podnikem celého holdingu. Významný posun tak u nového trolejbusu ŠKODA 24 Tr IRISBUS nastal i v životnosti karoserie - díky kataforéze garantuje Karosa prodloužení životnosti na 10 let (obdoba autobusů).
Jiří Vacátko, ŠKODA ELECTRIC s.r.o.
Jan Mesarč, KAROSA, a.s. Vysoké Mýto