Daimler Buses uvádí na trh kompaktní verzi svého bateriově-elektrického městského autobusu Mercedes-Benz eCitaro K 10,3m. Nový elektrický podvozek kloubového autobusu „eO500UA“ pro Latinskou Ameriku a nové bezpečnostní a asistenční systémy pro autobusy a autokary: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach a Setra MultiClass LE. Novinky představí na IAA TRANSPORTATION v rámci novinářského dne 16. září.
Daimler Buses uvádí na trh kompaktní verzi svého bateriově-elektrického městského autobusu Mercedes-Benz eCitaro K 10,3m. Nový elektrický podvozek kloubového autobusu „eO500UA“ pro Latinskou Ameriku a nové bezpečnostní a asistenční systémy pro autobusy a autokary: Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach a Setra MultiClass LE. Novinky představí na IAA TRANSPORTATION v rámci novinářského dne 16. září.
Daimler Buses rozšiřuje modelovou řadu Mercedes-Benz eCitaro s 10,63 metru dlouhým Mercedes-Benz eCitaro K. Kromě standadního 12,14 metru dlouhého eCitaro a 18,13 metrového eCitaro G nabídne dopravcům také krátkou verzi elektrického nízkopodlažního autobusu. I přes kompaktní velikost je eCitaro K plnohodnotným autobusem pro veřejnou dopravu. S rozvorem 4,4 metru, o 1,5 metru kratší délkou a poloměrem otážení 17,3 metrů nabízí snadné manévrování. Kapacita cestujících je až 84 osob.
eCitaro K je k dispozici s minimálně čtyřmi a maximálně šesti bateriemi s celkovou kapacitou až 588 kWh. V maximální konfiguraci dosahuje eCitaro K za příznivých podmínek dojezd více než 300 kilometrů – po celou dobu životnosti baterie. Pro ještě delší trasy je možné také mezinabíjení pomocí pantografu.
Nové eCitaro K je k dispozici se dvěma nebo třemi dveřmi. Uspořádání prostoru pro cestující eCitaro K je totožné s uspořádáním vozů Citaro a eCitaro. Stejně jako se nemusejí přizpůsobovat cestující, nemusí se přizpůsobovat ani řidič eCitaro K. Kokpit a koncepce ovládání městského autobusu jsou shodné ve všech eCitaro. Stejně jako jeho delší sourozenci je i eCitaro K poháněno elektrickou portálovou nápravou ZF AVE 130 se dvěma motory, každý se špičkovým výkonem 125 kW. Je také vybaven nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními systémy.
Mercedes-Benz eCitaro K je volitelně vybaven kamerami namísto předchozích vnějších zpětných zrcátek. Výhody kamerového systému MirrorCam jsou rozšířené zorné pole řidiče okny a výrazně lepší výhled dozadu ve tmě díky zesílení zbytkového světla. Ve srovnání s běžnými zrcátky MirrorCam téměř nebo jen nepatrně vyčnívá za okraje vozidla a umožňuje snadnější ější manévrování a menší riziko poškození.
Nový elektrický podvozek kloubového autobusu „eO500UA“ pro Latinskou Ameriku
Daimler Buses přidá do svého elektrického portfolia kloubovou variantu pro latinskoamerický trh. Podvozek kloubového autobusu eO500UA o délce 18 metrů doplňuje sólovou variantu eO500UA, která je k dispozici od roku 2022. Nový podvozek nabídne kapacitu až pro 120 cestujících a dojezd kolem 250 kilometrů. Zahájení sériové výroby je plánováno na rok 2026. Sólo podvozek je dlouhý až 13,2 metru, nabízí kapacitu až pro 86 cestujících a má také dojezd až 250 kilometrů. V souladu se sólo verzí je přímo v Brazílii vyvíjen nový podvozek kloubového autobusu, speciálně navržený pro latinskoamerická města a vyráběný v závodě Mercedes-Benz do Brasil v São Bernardo do Campo ve státě São Paulo.
Nové bezpečnostní a asistenční systémy v autobusech a autokarech od Daimler Buses
Od července 2024 jsou platné nové „General Safety Regulation“ (GSR-B) EU povinné pro všechny nově registrované autobusy a autokary. Současné bezpečnostní a asistenční systémy v autobusech a autokarech značek Mercedes-Benz a Setra tyto požadavky splňují, některé funkce i přesahují úroveň požadovanou GSR od roku 2024. Tvoří nový standard ve všech variantách vozidel a představují další přidanou hodnotu pro městské, meziměstské a zájezdové autobusy značek Mercedes-Benz a Setra.
Příkladem je Active Brake Assist 6 (ABA 6). Systém je schopen reagovat na chodce a cyklisty až do rychlosti 60 km/h – u ABA 5 to bylo již 50 km/h. Bezpečnostní systém ABA 6 dokáže reagovat na cyklisty a osoby, které přecházejí vozovku, přibližují se k vozidlu nebo jdou v jízdním pruhu vozidla automatickým nouzovým brzděním. Rozpoznání značení jízdních pruhů umožňuje optimální mapování objektů a může tak omezit falešné poplachy. I na typických dálničních zatáčkách s poloměrem od cca. 260 metrů dokáže systém spolehlivě reagovat na vozidla vpředu i na stojící překážky. Prevence nehod je možná při rychlostech do 90 km/h, v zatáčkách o poloměru cca 70 km/h. 260 metrů a více. Za optimálních podmínek lze při vyšších rychlostech výrazně snížit závažnost nehody.
Sideguard Assist 2 nyní monitoruje nejen stranu předního spolujezdce, ale také stranu řidiče, a překračuje tak úroveň vyžadovanou GSR. Pro zajištění širokého výhledu dopředu a do stran je pro Sideguard Assist 2 a nový Frontguard Assist použita kombinace pěti radarových senzorů krátkého a dlouhého dosahu a kamery. Při rychlostech nad 40 km/h přebírá Sideguard Assist 2 také roli asistenta změny jízdního pruhu.
Pro zabránění nehodám při rozjíždění, například na semaforech nebo zastávkách, se může jako užitečný ukázat nový Frontguard Assis. Systém od Daimler Buses detekuje a varuje před potenciální kolizí s nechráněnými účastníky silničního provozu v bezprostřední blízkosti přední části vozidla.
Inteligentní asistent rychlosti Traffic Sign Assist porovnává aktuální rychlost vozidla s povolenou rychlostí vozidla a varuje řidiče při překročení povolené rychlosti. Systém si poradí s různým značením v celé Evropě. Traffic Sign Assist tak může snížit riziko nehod způsobených překročením rychlosti a nepozorností. Snižuje také riziko pokut za překročení rychlosti.
Systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPM) je nyní součástí standardní výbavy všech modelů autobusů a autokarů od společnosti Daimler Buses. TPM zabraňuje poškození pneumatiky zobrazením jakékoli ztráty tlaku. Nastavení správného tlaku v pneumatikách také snižuje opotřebení a spotřebu paliva. Kromě toho TPM také monitoruje teplotu pneumatik a varuje řidiče, pokud je zjištěno jakékoli přehřátí. Součástí standardní výbavy je také Attention Assist (AtAs) a také rozhraní pro použití alkoholtesterů na pracovišti řidiče. Totéž platí pro dříve volitelnou couvací kameru.
Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach s bezpečnostními systémy
Šestá verze Safety Coach se může pochlubit největším počtem bezpečnostních a asistenčních systémů z celé řady svých předchůdců. Na palubě je nový, ještě výkonnější asistent nouzového brzdění Active Brake Assist 6, podobně jako Sideguard Assist 2, zcela nový Frontguard Assist a nový asistent dopravních značek Traffic Sign Assist, který řidiče varuje před nepřiměřenou rychlostí. Kromě těchto funkcí, Lane Assist (SPA), Tire Pressure Monitoring (TPM), adaptivní tempomat (ART) s doplňkovou funkcí stop-and-go, Attention Assist (AtAs), Brake Assist (BA), plynulý omezovač brzd ( Součástí je DBL), elektronický stabilizační program (ESP), dešťový/světelný senzor a 360° kamerový systém. Mercedes-Benz Tourismo Safety Coach může být volitelně vybaven MirrorCam.
Setra MultiClass LE - meziměstská řada se čtyřmi modely
Setra MultiClass tradičně pokrývá celý sektor meziměstské autobusové dopravy. Nová třída nabízí namísto tří nově čtyři modely. Jako vozidlo s nízkým vstupem (LE) tato čtveřice spojuje pohodlí nízké podlahy a pohodlné cestování. Nízká podlaha až těsně před zadní nápravu umožňuje rychlý a pohodlný nástup a výstup v přední části, do zadní části vedou tři malé schůdky. Technologie pohonu a podvozku na bázi autokaru nastavuje nové standardy komfortu i na dlouhých cestách. Setra S 510 LE hybrid je uvedena na trh jako zástupce nové Setra MultiClass LE během mediálních dnů na IAA Transportation 2024.
Kompaktní model Setra MultiClass S 510 LE navazuje na tradici kompaktních modelů z předchozích řad. S délkou 10,51 metru a a velmi malým poloměrem otáčení 17,318 m je krátká verze nové MultiClass LE vhodná pro horské silnice s mnoha zatáčkami, kopcovitých příměstských trasách a centrech měst. Přes své kompaktní rozměry je MultiClass S 510 LE plnohodnotným autobusem veřejné dopravy se všemi kvalitami svých větších sourozenců, uvádí Daimler Buses.
Setra MultiClass LE zahrnuje linkové autobusy s délkami mezi 10,51 a 14,52 metru. S různými možnostmi výbavy a různými konfiguracemi dveří, plošin, sedadel, kokpitů, motorů a převodovek je ideální také pro použití v městském provozu. Nová generace se osvědčila v klasických linkových a školních autobusových aplikacích, jako kyvadlová doprava nebo pro závodní dopravu. Různorodý může být design prostoru pro cestující. Pro pracoviště řidiče nové Setra MultiClass LE jsou k dispozici tři varianty: Cockpit City (město), Cockpit Basic City (město/meziměsto) nebo Cockpit Basic (meziměstské).
Pohonný systém Setra MultiClass LE je založen na osvědčených a hospodárných součástech, které byly důkladně testovány. V zadní části dvounápravových modelů pracuje kompaktní řadový šestiválec OM 936 o zdvihovém objemu 7,7 litru. Je k dispozici ve dvou výkonových variantách: 220 kW (299 k) s točivým momentem 1200 Nm a 260 kW (354 k) s točivým momentem 1400 Nm. Třínápravový vlajkový model Setra S 518 LE je vždy vybaven řadovým šestiválcovým motorem OM 470 o zdvihovém objemu 10,7 litru. Disponuje výkonem 290 kW (394 k) a mohutným točivým momentem 1900 Nm. MultiClass LE je ještě hospodárnější s OM 936 ve spojení s volitelným hybridním modulem.
Všechny modely Setra MultiClass LE jsou standardně vybaveny nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními systémy, jako je Sideguard Assist 2, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, Attention Assist (AtAs) a Tire Pressure Monitoring (TPM). Volitelně je k dispozici také brzdový asistent Preventive Brake Assist 2, speciálně vyvinutý pro autobusy s pravidelnou dopravou. Asistenční systém varuje řidiče před kolizí se stojícími nebo pohybujícími se předměty a automaticky spustí částečné brzdění. Setra MultiClass LE může být také volitelně vybavena kamerovým systémem MirrorCam místo běžných vnějších zpětných zrcátek.
Service Bundle Coach: balíček all-inclusive pro autokary
Zákazníci autobusů a autokarů značek Mercedes-Benz a Setra těží z komplexních služeb nabízených Omniplus, servisní značkou Daimler Buses. Omniplus má největší servisní síť specifickou pro autobusy v Evropě, jejíž služby zahrnují nejen údržbu a opravy, ale také například dodávky náhradních dílů. Servisní smlouvy šité na míru poskytují bezpečnost a transparentnost nákladů, stejně jako rozmanité a neustále rozšiřované digitální služby Omniplus On.
Daimler Buses spojuje některé z těchto již existujících služeb do nové integrované nabídky – Service Bundle Coach. Tento balíček služeb umožňuje zákazníkům získat koordinované služby z jednoho zdroje v požadované kvalitě. Balíček poskytuje nové vozidlo s dobře sladěnou servisní smlouvou a také digitálními službami a nabídkami školení.
Press kit Daimler Buses