Nový cyklovůz pro trať do Dobříše
České dráhy, ROPID a Středočeský kraj dnes společně představili nový cyklovůz do Dobříše.
České dráhy, ROPID a Středočeský kraj dnes společně představili nový cyklovůz do Dobříše.
Na
dobříšskou větev Posázavského Pacifiku vyrazí Regionovy s novým cyklovozem.
Na
cyklisty oblíbené trati z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Mníšek
pod Brdy do Dobříše se objeví nový cyklovůz s kapacitou 20 kol.
Kromě neobvykle řešeného interiéru je unikátní i tím, že to bude první cyklovůz
v Česku, který bude možné zařadit v soupravě mezi Regionovy nebo za
ně. Vozy upravené pro cyklisty se tak dostanou nově i tam, kde zatím
být nasazeny nemohly. Do Dobříše by měl upravený cyklovůz vyrazit na
začátku května.
Nový cyklovůz se objeví na dobříšské trati
o víkendech a svátcích ve vlaku, který vyjíždí z Prahy do Dobříše
v 10:25. Z Dobříše zpět do hlavního města se bude vracet v 17:34.
S kapacitou 20 kol tak výrazně zlepší možnosti cyklistů vyrazit do této
oblasti Brd.
„Regionovy na
trase do Dobříše měly často za hezkého počasí problém všechny cestující
s koly pobrat. Částečně se to teď vyřeší, je dobře, že se České dráhy
pustily do speciálního cyklovozu pro tak atraktivní trať,“ říká Martin Šubrt, zástupce ředitele ROPID. Spokojený je
s novým vozem i hejtman Středočeského kraje Miloš Petera: „Nasazením nového vozu pro cyklisty jsme
vylepšili objednávanou dopravu na této trati, protože jiný dopravní prostředek
než vlak vás s kolem v regionu nedokáže tak dobře přepravit. Doufám,
že nezůstane jen u tohoto prototypu a brzy se dočkáme v Posázaví
dalších vlaků upravených pro cyklisty.“
V čem je vůz unikátní
Na první pohled se tento cyklovůz příliš
neliší od ostatních cyklovozů, přesto jde o důležitý prototyp. „Regionovy dosud mohly být plnohodnotně spojovány
zase jen s Regionovami, jen tak byly propojené všechny řídící a komunikační
systémy. Cyklovozy takové propojení dosud neumožňovaly,“ upozornil ředitel
Odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta. „Například dvě spojené Regionovy mají jednoho strojvedoucího, který
řídí obě soupravy najednou. Pokud mezi ně dáme cyklovůz, musí být speciálně
upravený, aby přes něj počítače obou motorových vozů komunikovaly, aby uměly
ovládat jeho dveře, aby uměl hlásit zastávky atd. V pražském depu jsme
postavili prototyp, který teď vyjede do ostrého provozu. Pokud se osvědčí,
vytvoříme další vozy.“
Neobvykle řešený je i interiér. Vůz je v
polovině rozdělen na dva samostatné oddíly – v jednom jedou cestující, v druhém
se vezou jízdní kola. Cestující tak mají kola nadosah a nadohled, sedí ale
přitom v odděleném prostoru.
Zdroj: ROPID a ČD
Sdílej: