Reklama
Reklama
person rebus  date_range 17.12.2025

V rakouské metropoli začala výstavba nového autobusového nádraží s bezbariérovým a udržitelným konceptem, snadnou dopravní dostupností i přilehlým hotelem. Moderní infrastruktura v centru města má znamenat více pohodlí pro cestující a posílení Vídně jako mezinárodního dopravního uzlu. Rozsáhlý investiční projekt by měl být hotový v roce 2029.

Stavba nového autobusové nádraží v městském obvodu Leopoldstadt, který leží hned za historickým centrem, začala letos v prosinci. Odhadované náklady činí 158 milionů eur, přičemž město poskytne 45 milionů eur jako dočasný vlastní kapitál. Pro veřejnost se má nádražní areál otevřít v roce 2029. Projekt, který vídeňská radnice schválila už v roce 2019, má nahradit již nevyhovující autobusová stanoviště. Radní Barbara Novak uvedla, že nový terminál je důležitým krokem k moderní a efektivní dopravní síti. Podle ní jde o strategickou investici s dlouhodobou vizí, která zvýší komfort mezinárodního cestování, dopravně odlehčí městským obvodům a zároveň podpoří hospodářský růst města. Nový terminál bude otevřený nepřetržitě po celý rok. Cestující zde naleznou 30 zastřešených nástupišť, prostorné čekárny s bezplatnou Wi-Fi, prodejny jízdenek, informační služby, digitální orientační systémy, prodej občerstvení i obchody. Součástí areálu budou i bezbariérové toalety, úschovna zavazadel, místnosti na přebalování a kojení či zázemí pro řidiče. Podél přilehlé dopravní tepny Handelskai vyroste také dvoupodlažní provozní budova pro policii a další veřejné složky, které posílí bezpečnost okolí. Projekt zahrnuje i výstavbu hotelu Radisson RED se 220 pokoji, restaurací, barem a veřejnými prostory pro cestující, návštěvníky hotelových akcí i místní obyvatele. Architektonický návrh nádraží od společnosti Burtscher-Durig ZT GmbH spojuje podle vídeňské radnice estetický design, funkčnost a udržitelnost. Terminál tak doplní prosvětlené ozeleněné zastřešení, bezbariérové trasy, digitální navigace a moderní řešení pro e-mobilitu. Přímé napojení na dálnici A23 zase uleví okolním silnicím, přístup k lince metra U2 zajistí snadnou dostupnost a nová lávka pro pěší a cyklisty přes silnici Handelskai a kolejiště rakouského dopravce ÖBB propojí areál s dunajským nábřežím. Realizace projektu proběhne ve dvou etapách. Nejprve vznikne terminál, hotel a nová lávka přes Handelskai k pravému nábřeží Dunaje. Druhá fáze počítá s výškovou budovou, jejíž výstavba bude záviset na vývoji realitního trhu. Na přípravu terminálu a hotelu dohlíží Vienna Terminal & Hospitality Development GmbH, podnik spadající pod developerskou společnost WSE Wiener Standortentwicklung GmbH z městské skupiny Wien Holding. O provoz nádraží se postará konsorcium BGR Busterminal GmbH. Zdroj: Mezinárodní kancelář města Vídně v Praze

Zpravodajství
V programu TRANSPORT je z prostředků ze systému EU pro obchodování s emisemi na modernizaci nákladní silniční dopravy vyhrazeno 960 milionů korun. Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR výzvu z Modernizačního fondu zaměřenou na pořízení elektrických nákladních vozidel a související dobíjecí infrastruktury.
Reklama
Státní fond životního prostředí ČR přijal ve výzvě TRANSGov č. 1/2025 z Modernizačního fondu celkem 38 projektů na ekologizaci městské hromadné dopravy s požadovanou dotací 8,1 miliardy korun. Alokace výzvy tak byla vyčerpána, naplněn byl i zásobník projektů. Příjem žádostí byl proto ukončen.
Listopad na sběratelském portálu Aukro patřil především auto moto veteránům, tradiční spolupráce Aukra s akcí Retro Garáž opět umožnila milovníkům veteránů soutěžit o vysněný stroj pohodlně online. Nového majitele tak získala například limuzína Wikov 40, ČZ 500 Tourist či Škoda 110 R.
Finále Velké Ceny J+M Autodíly ukázalo sílu mladých techniků i podporu průmyslu. Cílem je zpopularizovat tento užitečný a pro budoucnost důležitý obor a podpořit nejen mladé talenty, ale také jejich školy a pedagogy. Do soutěže se zapojilo více než tisíc studentů - automechaniků ze všech krajů České republiky.
Od ledna do konce listopadu bylo registrováno 742 autobusů. Proti minulému roku, kdy dopravci ve velkém obnovovali flotily hlavně ve Středočeském kraji a v Praze, je to o 446 ks meziročně méně. V měsíci listopadu 2025 se meziročně snížily o 141 autobusů. Nejvíc nových autobusů má Moravskoslezský kraj. Do statistik SDA se s deseti autobusy kategorie M3 dostal Volkswagen.
PFC Levski Sofia a Daimler Buses se pochlubily novým klubovým autokarem. Setra S 517 HD z řady Setra ComfortClass je vybavena podle požadavků a přání mnohanásobného bulharského fotbalového mistra a nabízí prostor pro 35 cestujících.
Inteligentní mobilita v akci. Společnost HERMAN se zúčastnila prestižní konference, která patří k nejvýznamnějším událostem v oblasti inteligentních vozidel a kooperativních dopravních systémů. V německém Ludwigsburgu přilákala odborníky, zástupce měst, výzkumníky a firmy zaměřené na chytrou mobilitu.
Od ledna do konce září 2025 bylo v evropských státech, včetně Spojeného království a zemí EFTA, registrováno 8 051 elektrických autobusů a 408 autobusů s palivovými články. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2024 jde o nárůst 46% a u autobusů s palivovými články dokonce o 163%. Lídrem na trhu s bateriovými elektrobusy je pořád čínský Yutong a nejvíc autobusů s palivovými články prodává Solaris. Největší počet "zelených" autobusů jezdí ve Velké Británii a Německu. Statistická data nám poskytla DVV Media Group.
Výstaviště PVA Letňany hostilo ve dnech 25. - 27. listopadu nový veletrh, který je v nabídce podzimního veletržního portfolia. Jedná se o středoevropský veletrh nákaldních vozidel a logistiky Truck&Cargo Expo. Měl by se konat každý druhý rok, kdy na výstavišti nahradí autobusový veletrh Czechbus.
Kromě vánočního stromu na Staroměstském náměstí Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v předvečer adventu slavnostně rozsvítil ve vozovně Střešovice vánočně vyzdobená vozidla MHD. V průvodu se Prahou vydaly tramvaje Škoda 15T, Škoda 14T, ČKD Tatra T3R.P, ČKD Tatra T3M „Mazačka“, historická dvounápravová tramvaj Ringhoffer s vlečným vozem, historická tramvaj Tatra K2, autobusy SOR NB 12 a kloubový SOR NB 18 a poprvé tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris 24M. Na dnešní první adventní neděli jsou již vozidla v běžném provozu a vánoční atmosféru budou přivážet cestujícím až do Tří králů.
Aktuálně
Weser-Ems-Bus, dceřiná společnost DB Regio AG (Detsche Bahn), nasadila v Dolním Sasku do provozu šest vodíkových autobusů. Tankování zpočátku zajistí mobilní vodíková čerpací stanice v depu Weser-Ems-Bus ve městě Jever. Otevření veřejné vodíkové čerpací stanice se plánuje v roce 2026 ve výhodné lokalitě v Schortens.
COMETT PLUS provozuje na dvou linkách z Tábora do Mladé Vožice a Benešova šest elektrických autobusů IVECO CROSSWAY elec od začátku prosince 2024. Dohromady ujely bez větších problémů více než 530 tisíc kilometrů a spolu s městskými elektrickými autobusy Solaris v Táboře dosáhnou do konce roku 2025 milníku 1 milionu ujetých kilometrů. Nevýhodou bezemisních autobusů jsou proti naftovému pohonu o 50 procent vyšší náklady na provoz.
Ve čtvrtek 18. prosince 2025 vyjede nový typ elektrobusu SOR ENS 12. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypraví první 4 vozy z garáže Vršovice na vybraná pořadí linky č. 213. Zbylé vozy z první objednávky 18 elektrobusů DPP postupně nasadí do provozu v následujících týdnech. Díky tomu se rozroste počet linek, na kterých budou nové elektrobusy DPP jezdit. Cestující se s nimi budou setkávat na linkách č. 154, 159, 185, 213, okrajově také na 126, 133, 173, 175, o víkendech navíc na 124 a 207.
Škoda Group předala Městské dopravě Teplice osm nových dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 32Tr s trakčními bateriemi a dokončila první část rámcové smlouvy na až 17 vozidel v celkové hodnotě přes 290 milionů korun. Nové nízkopodlažní trolejbusy s možností jízdy mimo trolejové vedení zahájí pravidelný provoz v pondělí 22. prosince.
Reklama
V největší autobusové zakázce v historii se stala hlavním partnerem Deutsche Bahn společnost MAN Truck & Bus. Pro dceřinou společnost DB Regio vyrobí přibližně 95 procent vozidel. Celkem nakoupí regionální dopravce 3 300 sólo a kloubových autobusů s hybridním nebo elektrickým pohonem za více než miliardu eur.
V neděli 14. prosince 2025 ráno se nově z Jablonce nad Nisou přes Liberec, Turnov, Hradec Králové, Vysoké Mýto a Svitavy dostanete do Brna. Spoj jede oběma směry jednou denně o víkendech i v pracovních dnech. ICOM transport se vrací i k tradici a posiluje spojení mezi Pelhřimovem a Prahou, autobus pojede každý den.
Autobusy na vodík mezi Mníškem pod Brdy, Kytínem, Dobříší, Novým Knínem a Příbramí od 14. prosince nevyjedou. Všech deset autobusů Solaris sice včas dodal a jsou připravené k provozu, zpoždění je na straně ČEZ ESCO a vodíkové plničky, respektive skotského dodavatele technologie. Logan Energy dodává elektrolyzér, skladovací nádrže i palivový systém.
De Lijn a Daimler Buses podepsaly novou rámcovou dohodu na dodávku až 500 standardních elektrických autobusů v hodnotě 303 milionů eur. Zároveň De Lijn více než 80 vozidel u Daimler Buses Belgium objednala, stejně jako 268 elektrických autobusů o délce 12 metrů od BYD EUROPE. Nákup je možný díky finanční podpoře ve výši 400 milionů eur od vlámského ministerstva mobility a veřejných prací. Zároveň belgický dopravce zlepšuje služby pro cestující. Informační displeje do jeho vozidel dodává BUSTEC.
Dopravní podnik města České Budějovice slavnostně převezme od Škoda Group ve středu 17. prosince 2025 nových 21 nových trolejbusů 33Tr. Zároveň dostanou jména, která jim vybrala veřejnost.
IVECO BUS dodává první tři vozy ze své vlajkové řady meziměstských autobusů CROSSWAY ománské vládě pro přepravu úředníků.
Reklama
One System
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací